Ska plantera Avenbokshäck snart och funderar på stödkäppar för uppbindningen av häcken, kan man använda tryckimpregnerat virke till detta? Eller kan det skada häcken?

Kan få ta på 20x20mm i stort sätt gratis, skulle man köpa bambu som många använder så blir man ju nästan rånad :wow:. Eller finns det andra alternativ?
 
Claes Sörmland
Ungt aspsly fungerar utmärkt om du har koll på någon med mark där det växer.
 
Går att köpa vindskydd (150*170) av bambu för 300:- på Rusta. Har ej räknat noga, men fler pinnar än 70 är det. Jag ska i alla fall pröva och allt ligger just nu i bilen för transport.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Impregnerat går säkert bra.
Nästan allt går nog bra, bara det står tillräckligt länge utan att ruttna av.
 
MB77 skrev:
Kan få ta på 20x20mm i stort sätt gratis, skulle man köpa bambu som många använder så blir man ju nästan rånad :wow:. Eller finns det andra alternativ?
Det går bra. De står ju där enbart en viss tid. Tänk på uppbindningen: använd billig bast som ruttnar av sig självt. Komplettera med ny bastbindning när de släppt.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
yonna skrev:
Det går bra. De står ju där enbart en viss tid. Tänk på uppbindningen: använd billig bast som ruttnar av sig självt. Komplettera med ny bastbindning när de släppt.
Tack för tips! Har läst om de som använder eltejp då den är lite elastisk, funkar det tro?
 
Claes Sörmland
Min första avenbokshäck använde jag eltejp till. Fungerar utmärkt men tejpen tycks ha evigt liv så man får ägna någon timme åt att rensa bort den när väl häcken är uppväxt.

Jag hittade heller inte bambupinnar i tillräckligt längd för rimliga pengar när det begav sig. Då köpte jag billiga buntar av kortare modell på ÖoB. Dessa tejpande jag sedan ihop med två snuttar eltejp. Även detta höll över förväntan tills häcken vuxit upp.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Bok och avenbok växer så snabbt och uppbindningen växer lätt in i stammen. Jobbigt att pilla bort. Billig bast för 20-30 kr på ICA el Domus kan användas till mycket och är bättre än eltejp - miljövänligare också. Flyger bort!
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Förtydligande : bambupinnarna, i vindskyddet jag skrev om, är 170 cm långa och i mitt fall 73 st till antalet. (Plantorna ligger nu på DHL och väntar på måndagen)
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Går att köpa vindskydd (150*170) av bambu för 300:- på Rusta. Har ej räknat noga, men fler pinnar än 70 är det. Jag ska i alla fall pröva och allt ligger just nu i bilen för transport.
Hej!. Bra tips!. Funkade detta för dig?
 
Z zandoin skrev:
Hej!. Bra tips!. Funkade detta för dig?
Fungerarade utmärkt ! Gäller bara att höjden räcker för den tänkta häckhöjden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.