I helgen ska jag köpa en Automower och behöver lite tips av några rutinerade HQV-användare.

Jag har tidigare haft en annan robotklippare (och har därför dragit kabel tidigare), men jag har ingen tidigare erfarenhet av guidekabel. Jag vet inte heller hur smala passager HQV klarar i verkligheten.

Jag bifogar en grov skiss över vår tomt. Över till mina frågor:
1. Kabeldragningen på gräsmatta 1 är ganska given, men var skulle ni lägga guidekabeln (eller flera guidekablar)?

2. Jag vill gärna att klipparen tar sig upp till gräsmatta 2, men det kräver lite jobb. Antingen så gör jag en gång genom ett par buskar (plus en grusgång där jag kan lägga plattor), men jag vet inte om det är värt jobbet. Är det bättre att lyfta klipparen dit ett par gånger i veckan eller fungerar inte det heller? Jag har ingen tidigare erfarenhet av att ha en biarea som klipparen går på. Som närmast är det ungefär 7-8 meter från gräsmatta 1 till gräsmatta 2.

3. Gräsmatta 3 är också ett lyxproblem, för att helt kunna avveckla bensinklipparen. Även här funderar jag på att göra en gång genom en häck och över några plattor. Eller så lyfter jag även klipparen till denna gräsplätt (se fråga 2 ovan). Minsta avstånd från Gräsmatta 1 till gräsmatta 3 är ungefär 5 meter.

Det vore intressant med lite erfarenheter och tips. Totalt tror jag att ytan landar på drygt 2000 kvm.

Tomt - bild 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tomt - bild 2 kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det 430:n som du planerar att införskaffa?
 
Det är inte helt bestämt vilken klippare det blir. Jag noterar att 430 har två stycken "följa guidekabel".
 
1881 skrev:
Det är inte helt bestämt vilken klippare det blir. Jag noterar att 430 har två stycken "följa guidekabel".
Två "följa kabel" innebär två olika positioner som roboten kan följa på 1st kabel. Jag skulle dragit guidekabeln till gräsmatta 3 (längst upp på det området) och sedan då låta roboten följa begränsningskabeln höger mot gräsmatta 2 i den proportion du vill. Kan dock innebära att roboten följer begränsningskabeln å väg hem för att ladda från område 2 så söktiderna behöver justeras något (öka basstationen något i tid, minska guidekabelns tid)
 
mortimer skrev:
Två "följa kabel" innebär två olika positioner som roboten kan följa på 1st kabel. Jag skulle dragit guidekabeln till gräsmatta 3 (längst upp på det området) och sedan då låta roboten följa begränsningskabeln höger mot gräsmatta 2 i den proportion du vill. Kan dock innebära att roboten följer begränsningskabeln å väg hem för att ladda från område 2 så söktiderna behöver justeras något (öka basstationen något i tid, minska guidekabelns tid)
Det där var lite för tekniskt för mig att följa med på men jag antar att det klarnar då jag har klipparen. Vad menar du med "i den proportion du vill"?
 
En guide till gräsmatta 2 och en till 3.
 
Vissa av de större klipparna har två guidekablar så berorende på vilken klippare du väljer så blir installationen av de/dessa lite olika. På min Gardena som är en HQ ställer man om klipparen ska följa guidekabeln ut, eller begränsningsskabeln höger eller begränsningskabeln vänster. Sen ställer man hur många meter den ska följa kabeln samt hur många procent av gångerna den lämnar basstationen som den ska följa kabeln. Procenten ställer man på ett ungefär efter hur stor ytan är av totala gräsytan
För min del så har jag två ytor som jag kan skicka den till; alltså två "Följa kabel"
 
  • Gilla
1881
  • Laddar…
En 430x med två guider är väl det enda klockrena valet till den tomten. Om man inte vill överdriva med en 450x då förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.