Hej!
Min källarvägg ser ut enligt bilden på flera ställen. Huset är byggt 68 och jag misstänker att det målades då. Vet inte vad det är för typ av färg men den släpper i bitar. Om jag vill snygga till väggen med silikatfärg - måste jag ta bort all färg innan jag målar eller räcker det med den som är lös?
20160424_150506.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ormriauga
  • Laddar…
Troligtvis inte silikat på väggen idag eftersom den flagar som den gör. Det innebär att du inte har någon nytta av att "snygga till" med silikatfärg, om det är diffusionsegenskaperna du vill åt.

Eftersom det uppenbarligen flagar bitvis så finns det sjävklart en risk att det gamla färglagret inte är bärigt för nya, men om det bara är på ett enstaka ställe så skulle jag själv borsta ner det som är löst, slänga på en sväng nya färg, och hålla tummarna.
 
Tack för svar Nemlan!
Tanken med att använda silikatfärg är att jag då iaf får diffusionsegenskaper på de kala fläckarna. Är frestad att gå på din linje med att bara borsta bort det som är löst.
 
Du ska få bort all gammal färg (helst) annars är risken att nya färgen flagar stor, även om du målar med silikatfärg.
Är det betong eller puts bakom?
Jag hade en vägg med puts som såg likadan ut. Först körde jag ett varv med stålborste och sen körde jag över den med ett 80 sandpapper på en giraffslip för att få bort gamla färgen och det gick rätt bra. Några ställen blev det lite djupt så man får vara väldigt försiktig med slipen.
 
Jag hade samma problem, vissa delar släppte jättelätt, andra satt som berget. Hade inte lust ta hem blästerfirma, det är änslålänge bara förråds/verkstadsutrymmen.

Den del jag målat var med en putsfärg som har viss diffusionsöppenhet. Har för mig det var denna, eller någon liknande. http://www.bauhaus.se/murfarg-jotun-premium-mur-10l.html#full-description - fördelen mot silikat är att den även fäster på plastfärgen. Inte lika diffusionsöppen som silikat är jag rätt säker på, men förhoppningsvis nog för att det inte ska släppa igen...

Silikat tror jag inte alls fäster på plastfärgen, allt måste bort?!?

Nu har det bara gått ett år, och jag hann bara med en bit av källaren, mycket av väggen är ovan mark och vi bor på en grusås så det är självdränerande så att säga. Jag hoppas de ställen jag inte fick bort plastfärgen klarar sig utan att släppa, det har ju suttit där säkert 30 år. Jag tror dessutom att man på vissa ställen spacklat först, och det är där det släpper först.

Fattar inte vad de höll på med på 60-70-talet, plastfärgen är förhatlig var den än sitter! Tyvärr så målas det säkert en hel del med plastfärg idag där den inte hör hemma (fönster, fasader, källarväggar osv). Nåja, det lär straffa sig med tiden.

Vad är det de säger i reklamen? Det är roligt att måla, men inte så ofta - reklammakarna menar nog att det ät ännu roligare att skrapa flagnade färg eller byta rutten panel?!? Men flyttar man inom 15 år så får ju nästa person ta vid!

Själv målar jag hellre ofta än sällan, bara jag slipper skrapa!
 
  • Gilla
MalinDz
  • Laddar…
En annan tanke; är färg-släppet i fot nivå eller i hörnen? Är det dränerat? Jag hade vansinniga färg och puts släpp och slipade ner och målade nytt, men efter en vinter så hade det släppt på nytt. Denna vår/sommar dränerar jag med platon och isolering för att få torra väggar och kunna utnyttja källaren fullt ut.

Lycka till, men jag skulle be dig kolla anledningen till släppet. Kan ju "bara" behöva leda bort regn vattnet från grunden.
 
JohanLun skrev:
Fattar inte vad de höll på med på 60-70-talet, plastfärgen är förhatlig var den än sitter! Tyvärr så målas det säkert en hel del med plastfärg idag där den inte hör hemma (fönster, fasader, källarväggar osv). Nåja, det lär straffa sig med tiden.

Vad är det de säger i reklamen? Det är roligt att måla, men inte så ofta - reklammakarna menar nog att det ät ännu roligare att skrapa flagnade färg eller byta rutten panel?!? Men flyttar man inom 15 år så får ju nästa person ta vid!

Själv målar jag hellre ofta än sällan, bara jag slipper skrapa!
OT
Det är lugnt med plastfärg, bara man vet vad man pysslar med. Till fönster håller jag dock med om att plastfärg inte är ett bra val.

Skrapa måste du göra när färgskiktet närmar sig 300 mym, dvs. efter drygt 3-4 ommålningar. Detta hänger inte på färgtypen utan på att färgskikten åldras och delaminerar tillslut.
 
ravsqi skrev:
Tack för svar Nemlan!
Tanken med att använda silikatfärg är att jag då iaf får diffusionsegenskaper på de kala fläckarna. Är frestad att gå på din linje med att bara borsta bort det som är löst.
Glömde bort att skriva till att, som flera har anmärkt, så måste det vara ett mineraliskt underlag för att silikat över huvudtaget ska fästa. Sitter det latex eller alkyd på väggen så funkar det inte.
 
Även Flügger har en färg (tror den heter Facade Beton) som är diffusionsöppen och går att måla ovanpå latexfärg. Använde den själv just för att slippa ta bort alla färg från hela väggen.
 
  • Gilla
Puttekent
  • Laddar…
Tack för all input!

Då är jag med på att silikat inte funkar om man är lat :) Dvs att jag låter den färg som sitter ordentligt vara kvar på väggen. Intressanta produkter ni nämner Nerre och JohanLun, dock ser jag att båda är till för fasad utomhus. Vad kan hända om man använder den invändigt? Riskerar man skadliga ämnen i inomhusluften? Eller är det för att den inte släpper genom fukt från insidan som den inte ska användas inomhus? Källarrummet ska användas som verkstad/förvaring...
 
Står det verkligen att den inte ska användas inomhus?
 
Nerre, det står inte uttryckligen så. Det står att användningsområdet är utomhus. Inget nämns i produktbladet om inomhusbruk.
 
O
Jag tror att det är ett misstag många gör, att de slänger på silikatfärg på sin källarvägg, eftersom de läst att den är diffusionsöppen... Sen börjar de fundera på varför de flagnar.... Silikatfärgen får ingen möjlighet att göra nytta eftersom det är vanlig färg under... som spärrar....
 
Jag mailade tillverkaren innan jag målade. De svarade det var ok måla inne med den, ur halsoaspekt, jag tror snarare det är finishen som inte är inomhus kvalitet, men i min källare duger den.
 
anders07 anders07 skrev:
Du ska få bort all gammal färg (helst) annars är risken att nya färgen flagar stor, även om du målar med silikatfärg.
Är det betong eller puts bakom?
Jag hade en vägg med puts som såg likadan ut. Först körde jag ett varv med stålborste och sen körde jag över den med ett 80 sandpapper på en giraffslip för att få bort gamla färgen och det gick rätt bra. Några ställen blev det lite djupt så man får vara väldigt försiktig med slipen.
Tjena Anders07! nu vet jag det var ett tag sen du svara TS, men jag sitter i samma båt som TS gjorde år 2007 :p
När du slipade bort färgen vilken typ av stålborste använde du dig av för jag antar att du inte använda en vanlig stålborste ( som en tandborste? ) för att få bort färgen utan du hade nån typ av stålborste på en vinkelslip eller nåt? :p
 
  • Gilla
Mats jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.