Håller på att bygga altan och har då grävt upp en hel del grov sand som ligger i en stor hög. Eftersom vi har en "gräsmatta" på på baksidan på en väldigt lerig jord där mossa har börjat tagit över funderar jag på att andvända en del av sanden till att försöka förbättra jorden på den sidan genom att toppdressa med den.

Nu till frågorna, bör man "lufta" gräsmattan först med en grep och sen sopa ut sanden så det kommer ner en bit eller kan man bara strö ut det över och så vandrar det ner med tiden?

Hur mycket kan man lägga ut per gång? (i cm eller liter/kvm eller valfri annan enhet :) )

Hur ofta kan man göra det? Om man tex lägger ut 1 cm nu i början på maj kan man köra en gång till då den här säsongen? Eller ännu fler gånger?
 
BirgitS
Om det är grov sand bör det gå bra att dressa med den. Fin sand ihop med lera blir däremot en väldigt hård jord som gräset inte trivs i.

Du får inte ha på så mycket sand att ljuset inte kommer åt grässtråna och det går bra att upprepa flera gånger under tillväxtsäsongen. Glöm inte bort att ha ut gödsel och mullämnen också (som i vanlig toppdress) eftersom det också får gräset att må bättre och då kan det konkurrera ut mossan.
 
Ok, det låter ju lovande. Tack för svaret.

Är dock svårt veta fraktionen på sanden men som lekman tycker jag inte den ser så finkornig ut. Vill ju dock inte blanda till cement på baksidan :p
 
BirgitS
Du kan ju pröva och se vad som händer om du blandar 4 delar jord och en del sand.
 
Om du har en gammal lagom misskött matta, så har den förmodligen ett tjockt lager "thatch"/gräsfilt som agerar "mull" om du dressar med sand. Leran i lerjorden kommer att tränga upp och blandas med gräsfilt och sand med tiden. Snabbare ju mer mattan brukas.

Vi har tung lerjord. Den blir betonghård torra varma somrar. Det går inte att gräva i den med spade. Det är korp och spett som gäller. Detta utan tillförd sand. Så ingen sand i världen kan göra vår lerjord hårdare än vad den redan är i sig själv.
Men, det finns ju massor med olika typer av jord, så att göra praktiska test enl BirgitS inlägg ovan är bra för att ta reda på vad man har för jord. Glöm inte att torka blandningen ordentligt också.
 
Hade faktiskt tänkt gjort ett sånt test.
Gräva upp en liten bit och lägga i en plastkruka, tillsätta sanden, försöka blanda upp det lite och tillsätta ganska mycket vatten. Sen får man se hur det ser ut när det torkat. Kanska även tillföra en till vända vatten och blanda och låta torka.
 
Har/hade samma dilemma, hade ca 2kbm sand 0-8mm om jag inte minns helt fel som jag behövde bli av med då frun inte var helt nöjd över att ha det runt sina pallodlingar då grannarnas katter fick 20kvm bajslåda. :/
Hälften ute på gräset redan och det mest har sjunkit ner och snart dags att skicka ut resten. Vår "jord" är likt Oldboy så det gör ingen skillnad mer än att gräsmattan ser ovanligt grön ut i år. :)
Så ös på du, ett tips är att försöka göra det när det väntas regn så det sjunker ner snabbare än att det ligger och torkar ovanpå.
Snart dags att klippa gräsmattan för första gången och gissar på att det kommer att rassla lite av sten första vändan. :)

Annars tipsar jag om gräsmattekungen Olle http://www.olleberg.nu/ om hur du vårdar din gräsmatta.

//P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.