Hallå, bygger ett förråd (del av carport) på ca 8m2 som jag tänkte isolera med 145 mm ifall jag skulle vilja värma upp det i framtiden (oklart i nuläget...).

På utsidan (panel o luftspalt först förstås!) tänkte jag sätta upp vindduk, men bakom isoleringen vill jag undvika plast eftersom det troligen kommer att stå ouppvärmt, och jag inte vill riskera kondens på den täta plastens utsida.

Isolering blir med mineralull (tänkte först på ekofiber, men det känns overkill för detta lilla utrymme). Kollade då på ångbroms (istället för ångspärr=plast) för väggarnas och takets insida. Men Matakis Haloflex D50 verkar svår att få tag på, och Isovers Vario Duplex finns bara i 40-metersrulle för nästan 3000 kronor, vilket blir lite dyrt i onödan känner jag. Å andra sidan är förrådet redan dyrt eftersom jag byggt på isolerad platta för att i framtiden kunna göra om hela carporten på 28 m2 till gäststuga...

Så vad tror ni, är det ok att köra vindduk även på insidan av väggar tak i ett förråd med 145 mm isolering som troligen kommer att stå ouppvärmt (men med pax-fläkt konstant på för ventilation) ?

Mvh,
A
 
Redigerat av moderator:
Någon?

Kort sagt, när man menar att man ska skippa plasten vid bygge av isolerade men vanligen kallställda/ouppvärmda byggnader, vad menar man då ska ersätta plasten?

Och är det ok att använda vindduk på insidan när det handlar om ett förråd, där ju sällan människor (=vattenånga) kommer attr vistas?

Mvh,
A
 
Man menar att plasten inte ska ersättas med något alls.
 
  • Gilla
Byta Brunn
  • Laddar…
Jag fick svaret av Isovers tekniska kundtjänst att om det är ouppvärmt så skall man skippa plasten. Man kunde om man var rädd för drag sätt upp vindpapp eller liknande både innanför å utanför isoleringen.

Vi valde att bara ha det innanför panelen utifrån sett i vår friggebod, sen isolering å sen råspont.

Kan tillägga att svågern satte plast i deras friggebod trots mina kommentarer om fuktproblem etc. Deras bod upplevs alltid fuktig när man kommer ut till landet medans våran är torr å mer behaglig redan från start innan uppvärmning.
 
Du bör sätta en luftspärr (ex. vindduk) på insidan av isolering
om du i framtiden ev. skall använda utrymmet som bostadutrymme.

Luft skall aldrig tillåtas röra sig in (& ut) ur isoleringen.
* Utsidan: för att bibehålla isoleringsförmågan
* Insidan: för att ev. uppvärmd (= fuktig) luft inte skall kunna vandra ut i isoleringen
& kondensera i den kallare yttre delen av isolering. (= fuktproblem)

En byggnad skall alltid vara lufttät & ventileras igenom separat ventilationssystem,
spelar ingen roll om det är nybygge eller äldre hus (eller frågan om "byggnadsvård")
-Däremot så ör det nog klokt att undivka en ångspärr (plast) om byggnaden skall stå ouppvärmd.
 
Stort tack för alla svar!

hakaner - du menar alltså att man från insidan ska hindra varm luft från att komma in i väggen pga kondensrisken när luften ute är kallare. Men tror du att en vindduk (som ju är diffussionsöppen) kan ha denna funktion då? Eller kan man lika gärna skippa vindduken på insidan helt om förrådet troligen inte ska värmas upp?

Ångbroms (ej att förväxla med den helt täta ångspärren) låter ju som ett ok mellanting, men bara om det fyller en funktion, annars gör man hellre annat för de tusenlappar som skiljer mellan vindduk och ångbroms.

Mvh/
A
 
Luftrörelser kan tranportera mycket
mer fukt än diffusion genom ett skikt:

Varm luft som tillåts att röra sig ut i
en (på yttersidan) kall yttervägg kan
transportera långt mycket mera
fukt än vad som kan diffundera ut
igenom en diffusionsöppen vindduk.

Alltså, för att minska fukttranporten
utåt i en yttervägg så är lufttätheten
det sbsolut viktigaste.
Diffusionstäthet är inte lika viktig och
en tidvis ouppvärmd byggnad bör nog
inte göras diffusionstät...
 
  • Gilla
Mikael johannesson
  • Laddar…
Jag har samma fundering. Ska bygga en isolerad lekstuga till barnen som initalt skall vara ouppvärmd, och då känns det ju dumt att sätta plast på insidan eftersom det riskerar att bli fuktproblem. Och väljer man att sen värme upp den så bör det finns någon slags ångbroms.

Min tanke är därför att använda diffusionsöppen vindskyddsfolie istället för ångbroms.

Alko - hur har det fungerat?

Övriga - bra eller dålig ide? Det blir 350 spänn extra och en massa besvär att skaffa ångbroms istället.
 
  • Gilla
pyrkeman
  • Laddar…
UItmärkt, men jag har bara vindpapp under luftspalten och sen plyfaskivor på insidan. Ouppvärmt. Om jag vill isolera skrivar jag ner plyfan, isolerar o plastar helt enkelt.
 
Jag har just upptäckt att jag kan köpa ångbroms på meter, så min plan just nu är plast i taket, vindskyddsfolie i golvet och ångbroms alt vindskyddsfolie på väggen. Är man i huset går ju den mesta ångan uppåt.
 
K
Vi ska snart sätta ihop vårt garage och har samma tankar. Det ska i huvudsak stå ouppvärmt och jag tänkte ha vindduk på utsidan och OSB på insidan. Jag har ju tidigare hävdat att OSB är relativt diffusionsöppet (och kan användas som vindskydd) jämfört med plast, men jämfört med vindduken är den nästan lika tät som en ångbroms.

Jag har egentligen inte några tvivel om att vårt garage med osb på insidan 120 mm isolering och vindduk på utsidan inte kommer upplevas fuktigt, men är nyfiken på att följa tråden här...


Ang. plast i taket, så är det sant att ångan stiger, men samtidigt är det kanske viktigast att taket är diffusionsöppet så att ånga inte stängs in mellan tät takpapp och plast.. kommer du ha någon luftspalt i taket? I annat fall hade jag nog hellre sett ångbromsen där.
 
  • Gilla
Gyrokompass
  • Laddar…
Jag kommer att ha luftspalt ovan isoleringen.

OSB + vindduk i väggen blir det. Det blir tätt nog då antar jag.
 
Kanske går bra att bara ha god vädring?
 
Byggde mitt garage 2008. Hade samma funderingar då. Men eftersom jag var delad att ha varm el kall garage då plastade jag både väggarna o taket och träpanel på.
Efter åt blev det ett kall garage eftersom jag tände aldrig elementerna. I år körde frugan bilen rakt in i väggen o jag blev tvungen att byta panel. Rev ner väggen o plasten o isolering, hittade inga fuktskador. Väldigt frisk var det. Utsidan är vind papp och lock panel.
 
Korvgubbe
Du menar att din snälla och omtänksamma fru var oroad över den riskkonstruktion du smällt upp och valde att ta upp ett inspektionshål? ;)
 
  • Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.