Tid har alla, då den är konstant. Hemma är man ju flera timmar om dagen, en tvätt tar cirka 60 minuter av dessa. Och nej, du har missuppfattat logiken. Det är snarare att avråda folk från att gå över den vältrafikerade motorvägen på natten med en ögonbindel och en hamster som ledarhund.
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Tid har alla, då den är konstant. Hemma är man ju flera timmar om dagen, en tvätt tar cirka 60 minuter av dessa. Och nej, du har missuppfattat logiken. Det är snarare att avråda folk från att gå över den vältrafikerade motorvägen på natten med en ögonbindel och en hamster som ledarhund.
Att starta tvättmaskinen när man inte är hemma kan väl inte riktigt jämföras med ditt exempel? I trafiken dör runt 275 personer om året. I elrelaterade bränder i hem dör mellan 5-10 varje år. Men då räknas det inte att man t.ex. glömmer en kastrull på spisen vilket egentligen inte är en elrelaterad orsak. De flesta elrelaterade bränder i appareter gäller dessutom äldre apparater med dåliga relän o.s.v. Har man en automatiserad ugn så förutsätter jag att den dessutom inte är från 80-talet.
 
Några av de saker jag uppskattar mest är övervakning av huset när man inte är hemma, och när man är hemma :). T.ex. får jag ett larm till min telefon om pelletsbrännaren stannar av någon orsak, t.ex. att pellets tagit slut. Jag kan också starta om pelletsbrännaren via mobiltelefonen, helt enkelt genom att bara slå av och på den igen genom en enkel brytare som sätts i väggkontakten. En kamera ger visuell övervakning via mobilen även om jag är långt hemifrån.
Samma sak med brandvarnarna, larm i telefonen var jag än är, snabb koll via kameror i hemmet. Liksom inbrottslarm.
När vi åker på semester, och kommer hem igen, eller vid andra tillfällen, kan vi enkelt justera temperaturen i huset. Slå på/av inkommande vattenledning osv.
När man åker på semester kan man med en enda knapptryckan sätta huset i semesterläge, vilket innebär sänkt temperatur, avstängt vatten samt att diverse lampor, radio, tv etc, startar och stoppar vid lite olika tider. Allt för att de ska se ut om någon är hemma.
Sedan finns mycket mer man kan göra, men det där är några av de mest nyttiga grejerna tycker jag.
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
Ett elfel i ugnen kunde orsakat en brand när den var avstängd lika gärna som när den var på.

Hur smart är det då att inte ha ett hemsystem som både larmar och ger bekräftelse på brand. Då kommer brandkåren dit direkt, istället för att någon granne ska se lågorna slå ut genom taket innan brandkåren får ett samtal ;)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Jag vill iaf inte ha ett system som man styr via en mobil eller en dator. Hackers är alldeles för duktiga idag...
 
falkn skrev:
Att starta tvättmaskinen när man inte är hemma kan väl inte riktigt jämföras med ditt exempel? I trafiken dör runt 275 personer om året. I elrelaterade bränder i hem dör mellan 5-10 varje år. Men då räknas det inte att man t.ex. glömmer en kastrull på spisen vilket egentligen inte är en elrelaterad orsak. De flesta elrelaterade bränder i appareter gäller dessutom äldre apparater med dåliga relän o.s.v. Har man en automatiserad ugn så förutsätter jag att den dessutom inte är från 80-talet.
Det är definitivt att jämföra. Orsaken till att färre MÄNNISKOR dör direkt vid husbränder är just för att de inte är hemma, men de stackare som släcker branden eller husdjuren har inte samma "tur" och syns således inte i statistiken. Det enda "smarta" med smarta hus är att man kan bli latare.
 
b8q skrev:
Jag vill iaf inte ha ett system som man styr via en mobil eller en dator. Hackers är alldeles för duktiga idag...
Ja, de har nog väldigt stort intresse av att släcka dina fönsterlampor.. Eller varför inte tillaga kyckling när du är på jobbet? :p
 
  • Gilla
Tony Rosendahl och 2 till
  • Laddar…
Hackers behöver man inte oroa sig för om det inte är "praktikanter". En sådan hacker kommer att pilla med allt som finns tillgänglig medan de mer rutinerade satsar på saker som ger något i retur.
Den barnsliga typen skulle väl kanske höja temperaturen på värmepumpen eller släcka lyset när du sitter i badet. Den mer rutinerade låser kanske upp dörren mot betalning från någon ljusskygg person.
Att något av detta dock händer lär ju vara obefintligt fram till den dagen merparten sitter med smarta hem och ett protokoll utvecklat av exempelvis Microsoft så att väldigt många använder just samma grundsystem.

Jag funderade dock på det återkommande scenariot kring semester och att kunna styra saker därifrån. Visst kan jag ta exemplet på att dra igång TV:n eller radion under slumpade tillfällen för att ge sken av att vara hemma, men att släcka lampor från stranden i Thailand? Lämnar man hemmet i sådan hast att man inte hinner gå ett varv innan? :p

Vissa smarta funktioner kan jag tänka mig, medan andra känns som en ursäkt att få tillbringa mer tid med surfplattan och mobilen. Att släcka lampor känns som ett sistnämnda medan status på vitvaror kan vara intressant.
Men jag förutsätter då att tekniken är öppen så att jag kan slippa eventuella otrevligheter i form av övervakning från intresseorganisationer/myndigheter.
 
Jag har satt upp ett antal så kallade smarta funktioner i mitt hem. Min erfarenhet är att detta inte kommer att bli någon större succé förrän någon gör färdiga lösningar.

Även om jag klarar av att övervaka elpannan, styra när den skall få ge eltillskott, hantera brandlarm, inbrottslarm mm så är detta inget för amatören att försöka sätta upp. De stora problemen handlar om att få funktionerna att fungera ihop och att de skall göra meningsfulla saker.

Och ärligt talat, det finns inte så många intelligenta saker att göra i ett hus. När skall nattlampan släckas? När går man och lägger sig? Vilken mysbelysning skall vara på? Ja, det beror på vem som är hemma, vaken och vad man håller på med. Det är inte lätt att automatisera detta.

Så vad går att automatisera då? Utebelysningen fungerar ganska bra, åtminstone om man kompletterar med rörelsesensorer också och styr baserat på skymning och gryning. Övervakning av robotklippare, utetemperatur, temperatur i kylskåp och frys. Intelligent styrning av frostvakten i garaget. Tänder även automatiskt upp ledljus på natten om någon stiger upp och rör sig i huset. Jag styr golvvärmen i badrummet baserat på luftfuktighet och tid på dygnet. Detsamma med ventilationen. Styr även golvvärmen i farstun. Jag har dessutom inbrottslarm och brandlarm kopplat till systemet.

Men vinner jag så mycket på det? Nja, det är tveksamt, men jag har haft kul när jag satt upp systemet.

Samtidigt så skall man ju vara medveten om att allt övervakas och loggas. Frun är måttligt förtjust i att jag kan tala om för henne att hon var upp på toaletten kl 04.12 på torsdagsnatten och att jag kan tala om när hon kom hem från jobbet när jag är utomlands...

De saker som verkligen gör skillnad är de prylar som med enkelhet skulle kunna få ett WiFi-interface till hemma-routern och registrera sig till en portal på nätet (då priset på WiFI jämfört med vad en tvättmaskin, torktumlare, kylskåp, elpanna mm kostar är lågt), men då vill jag ju inte ha olika portaler för att få tillgång till informationen heller utan tillverkarna måste standardisera hur jag kommer åt informationen från en gemensam portal som jag kan välja abonnemang på (eller hantera hemma), om nu inte en standard tas fram för hur jag skall kunna få informationen registrerad i en portal i hemmet istället (ännu bättre).

Det krävs mycket samarbete mellan olika tillverkare för att detta skall kunna bli användbart framöver, framförallt tillverkarna av elektronisk utrustning. Det är inte Google, Apple eller den typen av leverantörer som har något att tillföra här, utan det är i huvudsak helt andra leverantörer. Själva portalen och kontrollen av de elektriska prylarna är den lilla funktionen, även om den är mycket viktig, men jobbet ligger i att integrera utrustningen i portalen. Detta kräver dessutom att man har säkerhet på dessa funktionerna samt att man gör det så lätt att vem som helst kan öra det. Där ligger problemet!

Jag utvecklade nyligen en programvara för en förening som jag är aktiv i. Det första jag gjorde var att fundera över hur jag kunde göra programvaran enkel att hantera för personer som inte är vana att arbeta med datorer. Det var ett stort arbete att göra det arbetet. Sedan funderade jag igenom hur jag skulle klara av att underhålla programvaran och hur jg skulle kunna dokumentera den så att jag inte skulle behöva få så mycket frågor i framtiden. När detta var klart så utvärderade jag olika utvecklingsmiljöer för att få programvaran så oberoende av exekveringsmiljö och så att jag inte skulle behöva lägga den på en tredjeparts webbserver eller liknande och betala hyra för exekveringsplattformen. När detta var klart så utvecklade jag programvaran på mindre än 20h, jag hade lagt närmare 60h på det andra arbetet. Programvaran har bara haft en enda bugg just för att den utgått ifrån kundens behov och mina behov av att ha lågt underhåll. Den dag hemautomatiseringssystem utvecklas på detta sätt så tror jag att de kan bli användingabara i praktiken, men som de ser ut idag så är det bara entusiaster som jag och många andra som kan hantera dem. Den dag jag går bort så kommer hela hemautomatiseringen att rivas ut, inte för att den inte fungerar, utan för att ingen är beredd att lägga den tid som krävs för att göra ändringar i systemet (vilket inte ens är svårt), men programvaran är inte självförklarande - jag har läst mycket dokumentation på nätet för att få det att fungera...
...och det ramverk jag använder mig av är lättanvänt!

Jag kör förresten Domoticz på Raspberry Pi med en RFXTRX433, USB-kopplad S0-räknare för elförbrukningen, serieportsövervakning av elpannan, trådlösa temperaturgivare och några Nexa-brytare och sändare, kontaktor styrd via Nexa för effektstyrningen av elpannan, samt även några tempgivare på 1-wire också. Har provat lite blandade lösningar mest för att det är kul och intressant, samt för att trådlöst inte fungerar bra överallt. Ett tips är att RFXTRX är mycket stabilare än Telldus prylar, åtminstone om jag jämför mitt system med en arbetskollegas Telldusbaserade lösning. Min RFXTRX har aldrig tappat kontakten med programvaran, vilket är imponerande på sitt sätt efter snart tre års drift.
 
  • Gilla
Edvuld och 2 till
  • Laddar…
Hej JJonas,

Ja KNX är ju ofta valet om du gör en "stor" installation i ett nybygge. Det är som sagt rätt dyrt och krångligt i förhållande till trådlöst om du redan har ett färdigbyggt hus. Vid ett nybygge kan det ju dock till och med bli billigare än en traditionell lösning, det har du rätt i, men det beror ju helt på en rad olika faktorer. Sedan är det ju också krångligare än de trådlösa plug and play-lösningarna så till vida att du i normalfall inte kan göra hela installationen själv, det är långt ifrån plug and play om du förstår hur jag menar? Man får sätta punktlistan i förhållande till de övriga.

KNX skiljer sig så pass mycket från de övriga teknikerna att det egentligen skulle behöva en helt egen artikel. Det kräver lite mer engagemang från den som ska installera det, men ger också väldigt bred funktionalitet när det väl är på plats. Hemma hos-reportage är inte heller en dum idé. Jag ska föreslå dessa för Marlén som är redaktör.

JJJonas skrev:
Blev glad när jag läste rubriken inte fullt lika glad över innehållet. KNX är väl det enda av systemen som intresserar mig och kanske just därför finner jag det avsnittet särskilt föråldrat.

KNX är inte längre vare sig dyrt eller krångligt. I alla fall inte när vi pratar om en villainstallation. Om man får tro på vad man läser i tidningen elinstallatören kan KNX vara billigare än en konventionell installation. Jo det är faktiskt sant en standard villa med standard funktioner blir i genomsnitt ett ca 5% billigare med KNX. Därmed faller påståendet är KNX skulle vara dyrt.

Krångligt är det inte heller längre. Titta t ex på ABB-free@home eller Hager easy KNX. När anläggningen är överlämnad kan kunden till och med lägga till egna scenarion och funktioner utan att behöva koppla om en enda tråd. Elrätt ska det vara! Trådlös kommunikation är också ett alternativ med KNX.

Elina jag skulle gärna läsa fler artiklar i detta ämne framöver. Är övertygad om att både ABB, Hager och alla dom andra som vill sälja dessa produkter gärna skulle hjälpa till med material till fler artiklar. Intressant för den breda skaran av besökare här på byggahus.se skulle kanske vara ett besök hos en familj som byggt ett smart hem utan att vara särskilt insnöade på ämnet. Inte förrän vi i elbranschen kan förklara för den genomsnittliga konsumenten varför det är så bra med KNX kommer systemen att rullas ut på bred front.

Hoppas på mera läsvärt framöver.
 
Jag har hållit på med smart home-teknik sedan ett antal år, först som ett sätt att skapa bättre förutsättningar för personer med kognitiva funktionsnedsättningar efter t.ex. förvärvade hjärnskador (stroke eller olyckor) och sedan p.g.a. ett personligt intresse.

Jag håller med de som säger att tekniken fortfarande (trots att det har funnits olika lösningar i ett antal decennier) är alldeles för omogen och inte alls tillräckligt användarvänlig för den stora konsumentmarknaden.

Det har ju funnits förhoppningar om att någon av de stora företagen,t.ex. Apple med HomeKit eller Googles Android@Home, skulle kunna bli droppen som fick bägaren att rinna över och skapa en marknad som var mer lättillgänglig men så har ännu inte blivit fallet.

I dagsläget får man nog se smart home som en kul uppvisning i teniknörderi och teknikglädje! Det är inte helt dumt det heller. Trist bara att vi inte har kommit förbi detta och fått en mer mogen marknad efter så lång tid.
 
Det här med användarvänlighet är ett ämne för sig. Jag jobbar delvis som systemutvecklare där jag i huvudsak utvecklar programvara till personalen men också delar åt slutkunderna. Det har i många fall inte spelat roll om jag lagt mig på absolut lägsta tänkbara svårighetsnivå kontra funktion, det är alltid någon som "inte fattar något" eller det klassiska att de bara struntar i funktionen för att göra samma arbete på ett papper istället.
Till och med simpla webblösningar baserat på Wordpress har varit för komplicerat och då ska man ta med i beräkningarna att jag med mina drygt 31 år hör till den äldre ålderskategorin på företaget.
Visst, mina system kan ses som ett misslyckande, men samtidigt har jag mer eller mindre bara utgått efter önskemålen från personalen och kunderna.

Ett annat exempel som mer hör till ämnet är ett ventilationsaggregat vi köpt in. Aggregatet hade en massa intressanta portar, bland annat RJ45, så jag anslöt den till en av switcharna för att se vad vitsen var med det. Besökte man IP-numret som tilldelades aggregatet så fick man upp hela styrsystemet på datorn med exakt samma upplägg som kontrollpanelen som sitter på aggregatet. Min chef blev lika upphetsad som ett barn på julafton när jag visade honom funktionen så jag underlättade åtkomsten och skapade en subdomän där man kommer åt kontrollpanelen. Hur många gånger har det använts av den tilltänkte? 1 gång och det var när jag visade honom. Resten av gångerna har det varit Systemairs supporttekniker som använt den.

En massa svammel egentligen, men vart jag vill komma är att även om systemen per användarvänlighet är enkelt så kommer både intresset och nödvändigheten spela in enormt mycket.
 
MissAnpassad skrev:
Det är definitivt att jämföra. Orsaken till att färre MÄNNISKOR dör direkt vid husbränder är just för att de inte är hemma, men de stackare som släcker branden eller husdjuren har inte samma "tur" och syns således inte i statistiken. Det enda "smarta" med smarta hus är att man kan bli latare.
Kör i princip allt när jag inte är hemma. Däremot en ugn på 225 grader där bakplåtspappret kan fatta eld (ej elfel alltså) är jag litet mer orolig för. Jag stänger inte heller av vattnet till diskmaskinen när jag lämnar hemmet :p

Men har vi fler bränder då? Eller är vi hemma en mindre del av tiden? Så många obesvarade frågor för att göra ett sånt utlåtande. Jag kan förstå om du är färgad av din upplevelse men våra svenska elverk bevakas och körs på distans med samma princip som diskuteras här. Man kan ha invändningar mot produkter och applikationer men principen känns fortfarande obestridd om Vattenfall använder det.
 
JJJonas skrev:
Denna länk är värd att läsa för alla som funderar på att bygga hus.

[länk]
Räknade man med de kostnader vår miljö får ta av mer teknik? En ärlig fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.