Planerar för nytt kök där vi tänkte dra köksfläktens (IKEA) utlopp via vinden och ut mot fasaden. (I nuvarande kök finns ingen köksfläkt). Det blir alltså 1-2 rör upp genom taket (och genom isoleringen) med en 90 graders krök och sedan kanske två meter till fasaden där vi sätter utloppet. Kröken hamnar alltså ovanför isoleringen.

Något man bör tänka på? Kommer köksfläkten ha tillräckligt med flås för att leverera ut detta eller skall man ha någon annan typ av fläkt i detta? Om ingent extraflär behövs, bör man satsa på stela rör på vinden eller bara fortsätta med flex-slang?
 
Röret skall kläs i nätarmerad stenullsmatta, EL15 tror jag att det var. Kliar som bara den!

Ut genom fasaden ska du ha nån sorts stos, tror det är en plåt runt, sen ska den sticka ut en bit. Du behöver nog ingen extra fläkt utöver den som sitter i själva fläkten alltså.

Vad har du för ventilation i bostaden?
 
Kåken har självdrag. Det är väl egentligen ett vinterbonat fritidshus men vi bor här permanent. :)
Har googlat lite och har funnit att man måste ha rens-möjligheter efter varje krök, typ en t-koppling eller liknande. Duger en på vinden efter kröken eller skall det också vara en i det vertikala röret? Vinden är f.ö. en jäkligt låg där jag på 190 cm nätt och jämt kan krypa, och givetvis är ju luckan i andra änden än där vi skall leda ut det.

Stenullsmatta, om jag inte minns fel så finns det väl färdiga rör för imkanaler som har någon form av isolering? Dessa är ju flexibla, är det okej att dra en sån hela vägen?

Javisst, att ta hit en sotare är ju såklart bäst men för mig känns det ju inte som rocketscience att leda detta ut ur huset. Vad kostar det mellan en tumme och höft att få hit en sotarmurre som kollar på't? Letar regler för detta på kommunens webb men inte funnit något. Måste det inspekteras av sotare?
 
I min kommun (Sandviken) finns inga krav på att en sotare ska inspektera. Jag mailade och ställde lite frågor om hur jag skulle utforma min. De svarade att det inte var några krav på inspektionslucka men jag monterade en ändå. Jag ledde dock ut min i murstocken.

Körde med vanligt spirorör som jag lindade in i stenull.
 
Ah, kanon. Drog precis ett mail till kommunen och frågade vad som gäller.
Läste också att en inspektionslucka måste finnas som böjen är 45 grader eller mer. Skulle ju kunna göra en snällare krök längre ner och sedan leda det uppåt och ut. Är ju för den delen inget konstigt att sätta in en lucka men jag funderar på hur man gör med isolering runt denna i så fall. Lindar man runt luckan och ser till att det blir lätt att lossa just här eller skall man lämna själva "hålet" oisolerat? Då känns det ju vettigare att skita i luckan och ha ordentligt isolerat hela vägen för att kunna göra rensningen från utsidan sen?
 
Jag har ingen isolering vid själva luckan.

Men om du har röret på vinden liggandes så att säga, sätt ett t-rör där som du lägger stenull över. Då kan du ju komma åt att inspektera om du behöver :)
 
Är det en jättedum idé att göra kröken med t-röret i så fall? Upp genom taket och sedan koppla på ett t-rör som pekar åt var sitt håll, så att säga, och sedan ha ett lock på ena sidan och leda ut med andra sidan. Då kan man ju inspektera inifrån och upp från köket och sedan rakt igenom ut genom fasaden, tänker jag. Eller vinner man mer på att ha en snällare krök och sen t-kopplingen? Det kanske blir en lite väl "hård" krök med denna lösning vilket gör att all skit kommer sätta sig här. :)
 
Det talades om att dra ut kanalen genom fasad. Detta är en mindre bra lösning tyvärr. Anledningen är att om det skulle börja brinna vid spisen kan detta fortplanta sig genom kanalen och sen ut på fasad där den kan ta eld på huset.

Anledningen till isolering på vinden är dels att brandisolera kanalen och dels kondensisolera den.

Att gå in i en oanvänd pipa i mursocken är en bra lösning, eller att ta hål i taket, sätta en takgenomföring som tätar och är isolerad, och sen en liten takhuv på den.

Lycka till.

MVH
 
Tack xph.
Har precis börjat sätta mig in detta igen då jag planerar få detta gjort i kommande vecka.
Att dra röret rakt upp genom taket är såklart det absolut bästa då jag inte skulle ha några krökar alls, men en brand vid spisen, genom fläkten och imkanalen, känns inte som om det är mycket bättre än att dra röret genom taket...? Eller tänker du om det brinner såpass att det står lågor i änden på röret?

Dock känner jag mig ganska obekväm med att härja med taket. Vet inte varför egentligen, men kan jag undvika att gå genom taket så gör jag gärna det.
Murstock finns ingen. Har en skortsten i metall från kaminen rakt upp genom taket. Att försöka koppla på käksfläkten här känns inte bra alls, vill inte ha eventuelt matfett och annat i skorstenen som kan fatta eld..?

Efter varje krök skall det finnas en inspektionslucka har jag förstått. I mitt fall blir det ett rör på kanske 50-80 cm rakt upp, 90 graders krök och sen ett rör på sådär 150 cm rakt genom fasaden. Som jag ser det så är det ju inspektion automatiskt från båda hållen i så fall?

Stenull har jag förstått kliar nått så in bänken. Försöker hitta bra produkter för detta ändamål och hittar allt från nätbeklädd stenull till strumpor (som dock inte verkar vara stenull?). Vad rekommenderar ni att använda för att slippa kli så långt det går? Byggmax är vårt närmaste byggvaruhus och dessa verkar inte ha något för detta alls.
Jag tänker mig antingen någon slags smalare foliebeklädd remsa man lindrar runt, eller större foliebeklädda ark man klär rören med, etc. Strumpa verkar ju grymt smidigt, men vilka är då godkända för imrör?

Vidare, jag tänker att jag tar upp ett hål i taket som inte är mycket större än själva röret. På ovansidan (på vind-sidan) sätter jag en stos som jag kör ner röret igenom så det sticker ner lite i köket. Sen en krök på 90 grader, 150-200 cm rör till fasaden med samma princip, ett lagomt stort hål med stosen på insidan. Spontant så känns det som om detta kommer bära sig själv till rätt stor del, men planen är att också hänga upp det med vanliga spikband; ett varv runt röret, bult och mutter runt och sedan fästa bandet i takstol så röret liksom "hänger" i dessa.
Verkar detta vara en rimlig lösning?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.