Jag skall sätta in ett kök är det finns mycket låg takhöjd ca 210cm.

Med Ikeas metod-system hur skulle ni gjort. Jag vill gärna ha en hel del överskåp för stängd förvaring gärna med vitrinluckor.

I Ikeas gamla Faktum-system fanns 70cm höga överskåp de finns inte i nya Ikea Metod här finns bara 60cm överskåp.

Även bänkskåpen finns bara i 80 eller 60 cm inte 70 cm som i Ikea Faktum.

Ser 10cm sockel+80cm underskåp + 50cm kakel + 60 cm överskåp konstigt ut?
 
Två liggande 40x37x80 som överskåp med en låg takanslutnig. Kanske ta ner golvsockeln något. Det beror lite på hur lång du är och hur tjock bänkskiva du tänker använda.
 
Hur monteras luckor på de liggande överskåpen?

180 lång. Tänker använda nån av Ikeas standardlaminat bänkskivor.
 
Hänger inte med riktigt två liggande skåp blir väl 80cm höga?
 
Jag skulle göra en "plåthylla" mellan skåp och överskåp där ugnsplåtarna fick ett helt eget förvaringsutrymme.
 
BirgitS
Novisfixaren skrev:
Jag skall sätta in ett kök är det finns mycket låg takhöjd ca 210cm.

Med Ikeas metod-system hur skulle ni gjort. Jag vill gärna ha en hel del överskåp för stängd förvaring gärna med vitrinluckor.

I Ikeas gamla Faktum-system fanns 70cm höga överskåp de finns inte i nya Ikea Metod här finns bara 60cm överskåp.

Även bänkskåpen finns bara i 80 eller 60 cm inte 70 cm som i Ikea Faktum.

Ser 10cm sockel+80cm underskåp + 50cm kakel + 60 cm överskåp konstigt ut?
Med 10 cm utrymme mellan taket och överskåpen kan man sätta dit en takanpassningslist.
 
Uttryckte mig nog lite otydligt. Jag tänker liksom att 80cm underskåp ser fult ut ihop med 60cm överskåp eller är det inte alls så? Tänker att det blir konstiga proportioner och symmetri med höga underskåp och väldigt låga överskåp?
 
Novisfixaren skrev:
Hänger inte med riktigt två liggande skåp blir väl 80cm höga?
Ja... Tänkte mest designmässigt snyggare om de sitter ända upp mot taket :)
 
Novisfixaren skrev:
Hur monteras luckor på de liggande överskåpen?

180 lång. Tänker använda nån av Ikeas standardlaminat bänkskivor.
IKEA har gångjärn för det som är fjäderbelastade.
 
Mät och se vad du tycker är en bra arbetshöjd. Om du kan tänka dig en lägre bänk kan du ta ner golvsockeln några cm. Om det ska vara en arbetsyta under överskåpen så vill du antagligen ha 50cm mellan bänk och överskåp.
 
Ser inta alls konstigt ut med 60skåp. Kolla i varuhuset de visar säkert där!
 
Ok kör nog på 60 skåp trots allt då.. Tack för synpunkterna!
 
Hth har 70-skåp. Tyvärr är dom helt hopplösa att beställa från.
 
Eftersom du har 210 i takhöjd får du inte plats m mer än 60 väggskåp, men gör en takanslutning av täcksida så fyller du hela ytan, det blir inte fult. Nedifrån får du 880 (ben o stomme)+38 (bänkskiva)+560(rek mellan bänk o väggskåp)+600=2078, kvar blir 22 mm till taket. Tips att lägga en täcksida som är 14 mm dikt mot taket och skjuta upp väggskåpen mot den.
Lycka till!
(ikea har många köksbilder på nätet som visar 60-skåp).
 
Nu är ju detta en tvättstuga och jag är inte klar ännu men jag har 60 cm höga överskåp och jag tycker att det ser helt ok ut
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.