har tänkt bygga ett garage ca 7 x 9 meter
skulle vilja ha fri golvyta över hela, alltså inga pelare i mitten. är det genomförbart med trätakstolar? takstolarna ska vara 7 meter i spännvidd alltså.
 
Välkommen hit

Javisst är detta möljligt!

Vet en var du bor så kan ej säga exakt vilken dimensionering du bör göra, Men med WW Fackverkstakstol på 14° eller 27° så är spännvidder upp till 10meter möjliga även i värst utsatt teräng (snölast och vindpåverkan)

Tag kontakt med en takstolstillverkare för en offert (är lite knepigt att tillverka egna i den storleken)
 
bor några mil norr om örebro.
sätter dom upp takstolarna åt en oxå? kan ju bli lite tungt at få upp dom...
 
Ja det är det som kan vara en fördel med att beställa, för då lyfter de dem på plats vid leverans, annars har man ett h*****e att få upp dem :)
 
Litet tillägg:

Känner du ändå för att spika ihop dina egna takstolar så hyr eller köp Takstolsboken, den innehåller ett datorprogramm som hjälper dig att beräkna alltihop, allt från virkesdimensioner till antal spik i spikplåten
 
Man lyfter först upp ena ändan på hammarbandet med nocken hängande nedåt.
Man måste bara komma ihåg att placera takstolarna inne i byggnaden innan man reser väggarna. Annars blir det svårt.
 
Byggaren skrev:
[quote author=elof link=1140870977/0#4 date=1140874225]Ja det är det som kan vara en fördel med att beställa, för då lyfter de dem på plats vid leverans, annars har man ett h*****e att få upp dem :)
Hm... Har du varit med om att resa en takstol nån gång på den bredden=spv.?  ;)

Man lyfter först upp ena ändan på hammarbandet med nocken hängande nedåt. Sen den andra. Sen slår man den runt med en regel spikad ledad till nocken och för hela operationen behövs två pers. Den andre går och spikar fast den i hammarbanden när den är rest och strävar av till hammarband eller intillstående takstol. Svårare än så är det inte  ;)

Men visst går det fortare och lättare med kran.
:cool:[/quote]

Jo visst funkar denna metod fint, men du kan väl inte säga emot när jag säger att en takstol med en spv på 7-10 meter väger en hel del. Får du dem upplyfta på plats är ju allting mycket enklare.

Och om jag har rest sånna stolar......jo senast i måndags så smällde jag upp 8 stycken stolar(hemspikade utan kran) på 9000 spännvidd så har ganska bra koll på vad det handlar om ;)
 
Byggaren skrev:
Gratulerar till att ha ett bra och intressant jobb inom bygg. Hus behövs alltid och för att få upp dem krävs byggjobbare inom flera yrkeskategorier. Är du trägnagare?  :)

:cool:
Off topic men men  ::)

Trägnagare....jag gör det mesta :)

Förra veckan slutförde jag ett garagebygge och imorgon ska jag installera kök, självklart av egen tillverkning :cool:...så jag gör allt från små smörknivar till stora uthus :)

Och visst behövs vi, ibland ringer så mkt folk så man kan undra om man är den enda snickaren i hela södra sverige :D

Ha en härlig byggvår och glöm inte kafferasten!
/elof
 
Fyller på denna tråd med lite funderingar.Ska snart spika garage 7,5x9,6m med 38 graders ramverks takisar.I en tidigare tråd blev jag ombedd att stötta upp bjälklaget,men vad ska jag använda?stål el limträ.Har fått en limträbalk beräknad av en konstruktör 115x495 mm känns lite fläskigt även om man fäller in den i bjälklaget,inte så billig heller ca 600kr/m.Nån som vet vad jag behöver för stl, på stålbalk?Jag kommer naturligtvis sätta en pelare på mitten. mats [smiley=beer.gif]
 
tanken är att ha ett litet förvaringsutrymme på "vinden" för t ex virke o annat skräp
 
Inger.P. skrev:
Vad är skillnaden på en RamverksTakstol och en Svensk-takstol? Om det nu är någon...
Svensk takstol är en variant på ramverk där underramen ersatts med ett bjälklag av betong eller lättbetong med liten deformation. Infästningen till bjälklaget måste granskas noga då horisontalkrafterna kan bli överraskande stora vid låga taklutningar.

http://www.tass.se/default.asp?sida=9&sub=2

En "Uppstolpad takstol" beskrivs också på hemsidan i länken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.