Hej!

Jag tänkte bara höra om det är någon här som kör DCS Powerseries NEO och som använder sig av mobilappen (PowerSeries NEO GO) och som har problem med att det sedan i helgen inte längre går att nå larmet via appen?

Enligt min installatör som talat med Teletec så ska det vara ngn form av driftstörning hos DSC men det har varit så i snart 3 dygn så jag börjar bli fundersam ...

// Johan
 
D
Har du testat att ansluta från din mobils webbläsare till ditt externa ipnummer:80 och se om servern svarar?
Kollade lite i manualen men lite oklart hur de byggt systemet.
Står bara så här:
The panel is unreachable, what can I do to fix this?
• If the polling for Port 80 is not working, please set up the Interactive Polling Port (subsection [694]) for 15005.
 
Tack för svar!

Japp, det är inga problem att nå deras server från det NATade nätet (innanför min brandvägg). Som jag förstått det så bygger systemet på att larmsändaren regelbundet kontaktar DSCs server (över port 80, och någon port till). Telefonen pratar sedan med DSCs server, dvs det finns aldrig någon kontakt mellan telefon och centralen. Har man en larmsändare med ett SIM-kort så skickas ett SMS för att 'väcka' centralen så att den direkt ansluter till DSCs server, syftet är då att minska väntetiden när man ansluter med mobilappen.

Eftersom trafiken initieras från centralen och ut så släpper de allra flesta brandväggar igenom anropen. Allt har funkat finfint fram till i lördags, och inget har ändrats i min konfiguration ...

Har du en installation som du kan nå från mobileappen alltså?


// Johan
 
D
Använder inte DSC.
Det jag menade var att du ska ansluta direkt till din externa ipadress på port 80 via din mobils uppkoppling. Strunta i DSCs app. Kan du ansluta till centralpanelens server så ligger felet inte hos dig.
 
DMOL skrev:
Använder inte DSC.
Det jag menade var att du ska ansluta direkt till din externa ipadress på port 80 via din mobils uppkoppling. Strunta i DSCs app. Kan du ansluta till centralpanelens server så ligger felet inte hos dig.
Ah, jag förstår hur du menar. Grejen är att DSC inte har ngn inbyggd webbserver vad jag vet så den lyssnar inte på port 80. Däremot kommer jag åt alla mina tjänster (http,ftp,ssl) från externt håll så det är i sin ordning. Vår larmoperatör ser även larmet så det är relaterat till just mobilappen.


Mobil ---> DSC Server <--- DSC Central hemma

Centralen går ut mot DSCs server på port 80, och det är deras server som är 'mellanhand' mellan mobilen och larmet.

Supporten är inte något vidare verkar det som och de lägger inte ut ngn driftinfo på sin sajt(DSC alltså) så jag är ute efter om ngn som använder NEO har samma problem för att bekräfta min misstanke att det är fel på DSCs server.:-/ 4 dagars nedtid utan info till användarna är inget vidare kan jag tycka.

Johan
 
JohBro skrev:
Ah, jag förstår hur du menar. Grejen är att DSC inte har ngn inbyggd webbserver vad jag vet så den lyssnar inte på port 80. Däremot kommer jag åt alla mina tjänster (http,ftp,ssl) från externt håll så det är i sin ordning. Vår larmoperatör ser även larmet så det är relaterat till just mobilappen.


Mobil ---> DSC Server <--- DSC Central hemma

Centralen går ut mot DSCs server på port 80, och det är deras server som är 'mellanhand' mellan mobilen och larmet.

Supporten är inte något vidare verkar det som och de lägger inte ut ngn driftinfo på sin sajt(DSC alltså) så jag är ute efter om ngn som använder NEO har samma problem för att bekräfta min misstanke att det är fel på DSCs server.:-/ 4 dagars nedtid utan info till användarna är inget vidare kan jag tycka.

Johan
Prova att starta om larmsändaren sekvens 851, 999, 55

Om den fortfarande inte fungerar

nollställ genom sekvens 851, 999, 00
och programmera om från början.

Har själv fått göra detta några gånger de senaste månaderna.
 
spinout: tack! Det var det jag började misstänka. Jag har startat om larmsändaren utan framgång, ska prova att göra den strömlös och se om det hjälper. Vill helst inte fabriksåterställa den eftersom alla inställningar för kopplingen mot larmcentralen också ryker då ... men det kanske är det som krävs trots allt.

Det stör mig lite att detta verkar vara en känd bugg som inte är omskriven i någon dokumentation eller annat på DSC hemsida. Velade mellan DSC och ett Siemens och börjar ångra mig lite ... Ett larm på denna nivå borde inte ha denna typ av fel tycker jag.
 
spinout skrev:
Prova att starta om larmsändaren sekvens 851, 999, 55

Om den fortfarande inte fungerar

nollställ genom sekvens 851, 999, 00
och programmera om från början.

Har själv fått göra detta några gånger de senaste månaderna.
Spinout, tack för att du pekade mig i rätt riktning! Omstart hjälpte inte, men jag kopplade ur strömtillförseln så att det blev en hård omstart av larmsändaren och då kom allt igång utan att jag behövde göra en nollställning. Lite småirriterande bugg ...
 
Har haft samma problem en tid nu och försökt löst det men icke.

1. Jag har inte förändrat något på mitt nätverk sen det fungerade
2. Har kört alla Firmware updates.
3. Hård rebootat systemet

Men det fungerar fortfarande inte, når ej mitt larm via appen.

Ideer?
 
K
Når du larmet över huvudet taget genom appen?
Sedan är det så att appar kan tappa registreringen för push-notiser. Även om det är ovanligt. Prova att avinstallera och installera igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.