Vem kontaktar jag och vad kan det tänkas att kosta?

Har en tomt men behöver EL kabel till den .
Drar sydkraft den från närmaste stolpe ..? Vad behöver dom för info av mig för att kunna ge mig ett pris ?
Vad kan jag göra själv ?
 
Japp! Du kontaktar nätavdelningen på Sydkraft, om det nu är ditt bolag. Sedan talar du om vilken fastighet det handlar om, om ej avstyckad - adressen. Sydkraft kollar i sina system vilken nätstation som ligger närmast och om du behöver en ny nedgrävd kabel eller om du kan samsas med dina grannar.

Sedan beställer du jobbet av dem och det tar ett par veckor att få det installerat.

Det kostar 20000 kr per 100 m nedgrävd kabel installerat och klart.
 
Skulle el-bolagen acceptera att man själv gräver (de inspekterar och godkänner) för att minska kostnaden?
 
Jag har Vattenfall som leverantör. Till vår tomt fick jag ett pris på 18.000. I deras åtagande ingick leverans och förläggning av serviskabel fram till min serviscentral samt leverans och uppsättning av el-mätare.
Arbeten inom min tomtgräns bekostas av mig. Vattenfall håller med kabelskyddsrör.
Men eftersom min tomt ej ännu är avstyckad, och De har redan grävt och lagt ner kabel ända fram till den plats där vi tänker "ställa" huset så får vi väl se vem som betalar vad. ;)
 
Fick min offert på 40 000, vilket suger.

Försökt gräva men fick super mycket nej.

Men så efter många om å men så fick jag fram att man ska ha detta hos vattenfall:

+F-skatt
+Besiktigad maskin
+förar utb.
+ansvarsförsäkring

då sa jag att vi har allt det, då blev det annan ljud men en gång.
Men han vägrar gå ner på 40k utan jag får fakturera kostnaden får grävningen... BHA suger skatt skatt skatt skatt skatt........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.