Anna_H skrev:
Lite kul att läsa att folk vill bygga nytt för att få underhållsfritt. Brorsan har nytt hus och det har blivit mycket mer arbete än vårat:
Första sommaren: anlägga gräsmatta och måla huset.
Andra sommaren: anlägga altan.
Tredje sommaren: inse att de behövde altandörr i köket, anlägga stensättningar.
Fjärde sommaren: sätta häckar, buskar och träd, och vattna dem hela sommaren.
Femte sommaren: anlägga odlingsbäddar, bygga vedbod, skaffa gräsklipparrobot eftersom de inte hinner klippa.
Och nu håller de på att bygga växthus och har skaffat båt.
Precis som nedan skrev är ju inget av de grejerna att räkna som underhåll. Att anlägga en gräsmatta är ju en nyproduktion. Att måla huset förutsätter jag är för att det inte var målat alls tidigare alt. bara grundat. Att skaffa båt kan ju inte heller riktigt räknas som underhåll av huset :p
 
Krokkodriljo skrev:
Inget av det där är ju underhåll.
Arbete som arbete!
 
Henri skrev:
Arbete som arbete!
Mjo, men allt det ovan är ju sådant som kunde ingått i kontraktet när man byggde huset.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Lite kul att läsa att folk vill bygga nytt för att få underhållsfritt. Brorsan har nytt hus och det har blivit mycket mer arbete än vårat:
Första sommaren: anlägga gräsmatta och måla huset.
Andra sommaren: anlägga altan.
Tredje sommaren: inse att de behövde altandörr i köket, anlägga stensättningar.
Fjärde sommaren: sätta häckar, buskar och träd, och vattna dem hela sommaren.
Femte sommaren: anlägga odlingsbäddar, bygga vedbod, skaffa gräsklipparrobot eftersom de inte hinner klippa.
Och nu håller de på att bygga växthus och har skaffat båt.
Jag skulle inte kalla det för underhåll utan snarare att bygga upp något. Underhåll för mig är "tråkiga" saker som att byta tak för flera hundra tusen, byta fönster som blivit repiga, måla om huset, renovera badrummet som passerat bäst före datum och luktar konstigt, reparera värmepumpen, byta vitvaror... Alla saker du beskriver gör vi med vårt 70-talshus också. Vi gräver bort buskar, planterar träd, bekämpar mossa, sågar ner träd, anlägger odlingspartier...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
falkn skrev:
Mjo, men allt det ovan är ju sådant som kunde ingått i kontraktet när man byggde huset.
Sant, men dessa arbeten försöker många utföra själva. Främst av ekonomiska skäl.
 
Henri skrev:
Sant, men dessa arbeten försöker många utföra själva. Främst av ekonomiska skäl.
Jo men då gör man spm man själv vill ha det från grunden och slipper riva upp det någon annan gjort innan.
 
Själv tycker jag att det är lite intressant att så många av någon anledning är så negativa till att bygga nytt. Speciellt med tanke på att samma personer själva inte verkar ha byggt nytt?

Alla försöker vi väl rationalisera våra egna val men att ett 60- eller 70-talshus skulle innebära ett mer bekymmersfritt boende än ett nyckelfärdigt nytt hus har jag svårt att se.

/Krille
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Allt hänger ihop.
Det finns tre begrepp som folk brukar missa. Jag har aldrig sett några namn på dem i ekonomisk litteratur så jag har hittat på egna namn på dem:

-Direkt tidsinsats. Arbeta man utför åt sig själv. Fritt från inkomstskatt och sannolikt låga pendlingskostnader. Den intjänade varan är fri från moms. Med finländsk beskattning och omkostnadsnivå kan man värdera den direkta tidsinsatsen till mellan 6 och 12 euro i timmen beroende på vilken lönenivå och skattenivå och omkostnadsnivå man har om man skulle förtjänstarbeta samma antal timmar med något extraknäck eller övertid.
-Indirekt tidsinsats. Arbete man utför för att förtjäna pengar som skall användas till att betala huset med. Ett modernt hus har en teknisk avskrivningstid är 40 år om man tillämpar industriella begrepp. Inom 40 års tid måste man utöver att betala räntor ha sparat ihop husets värde och antingen ha amorterat de pengarna eller sparat dem på ett riskfritt vis. Annars blir man själv eller någon ättling sittande med ett värdelöst uttjänt hus som är belånat högt över sitt värde utan möjlighet att finansiera en renovering eller ett nybygge. Den indirekta tidsinstatsen är belastad av inkomstskatt och pendlingskostnader och dessutom är den intjänade varan momsbelagd. Med finländsk lönenivå och skattrenivå och kostnasnivå blir det 6-12 euro i timmen beroende på lönenivå.
-Pengarnas verkningsgrad. Det handlar om hur mycket varor man kan få för en viss summa pengar. Man vill ju köpa en vara utan att betala onödiga pengar åt säljaren eller åt tredje part.

Ett nyckelfärdigt hus har ingen direkt arbetsinsats men jättestor indirekt arbetsinsats och dålig verkningsgrad på pengarna.
Ett litet äldre hus har vanligen stor direkt arbetsinsats och relativt liten indirekt arbetsinsats och något bättre verkningsgrad på pengarna.

Arbetstid är arbetstid oberoende om du arbetar åt dig själv eller kör 55 timmars veckor i arbetet för att kunna spara ihop husets värde på 40 år.

Hur man än vänder sig pekar röven bakåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.