Hej, i huset där vi bor ligger solen på rakt in mot barnens sovrumsfönster. Det är härligt med sol, men svårt att få barnen att sova i ett jätteljust rum, vi har rullgardiner som jag brukar "täta" genom att hänga över mörkläggningstyg i skarvarna. Dena lösning är både omständig och undermålig.

Vad jag skulle vilja ha är någon typ av film/folie/dekal, liknande en sån där gammal övningskörningskylt som magnetiskt fäster på plåten, fast i ett material som fungerar på glas istället. Vad skulle man kunna använda då?
 
Sådan folie finns ju, men det är inget man tar av och på dagligen, den slits rätt snabbt och tar ett tag att sätta på bra.

Men en rätt upphängd mörkläggningsrullgardin ska det inte bli några stora ljusspringor av?
Mörka markiser är ju också effektiva.
 
Tack för svar!

VIlken typ av folie tänker du på, var kan man få tag i den, hur fäster den mot glaset?

/s
 
Biltema hade tidigare en solskyddsfolie som var lätt att ta av och återanvändningsbar. Nu hittar jag den inte på deras sida, men det kan vara någon annan som säljer liknande.

Annars hade anders07 ett tips här på BH.
https://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/208610-enkel-och-billig-morklaggning.html

- IKEA Tupplur (eller liknande) mörkläggningsrullgardin i lagom bredd (IKEA's går att kapa!)
- L-formad plastlist ca. 10x20mm (finns på t.ex. Hornbach)
- Dubbelhäftande tejp
 
Så här i efterhand kan jag ju meddela att jag bytt ut plastlisterna till 30 mm breda då tyget "hoppade ur" när jag kippade in fönstret. Har man inte fönster med "kipp" räcker 20 mm.
Det kommer fortfarande in lite ljus på baksidan av rullen och jag försökte lägga dit en svart list med "borste" men borststråna är lite för korta så det är fortfarande lite ljusläckage (men bättre)...
https://www.leifarvidsson.se/borstlist-flexibel-20-mm-svart-25-m-r
 
Vi har ett gästrum där morgonsolen skiner in som en strålkastare genom ett ganska litet fönster. Jag använder detta rum som sovrum på sommaren eftersom det ligger i källaren och håller sig någorlunda svalt, till skillnad från sovrummet som blir 28°. Utöver temperaturen är jag också mycket ljuskänslig när jag sover så jag behövde mörklägga rummet.

Jag löste mörkläggningen genom att be lokala smeden klippa remsor av vanlig 1 mm plåt. Dessa remsor limmade jag med kontaktlim mot fönsterkarmarna (de ska också målas så de inte syns så tydligt). Sen sydde jag in några magneter som jag tagit ur gamla CD-läsare från datorer i ett mörkläggningstyg. På detta sätt blir det nära 100% ljustätt och det är mycket smidigt att sätta upp och ta bort "gardinen". Sambon tycker väl inte att det är världens snyggaste lösning, men för mig går funktionen före formen i detta fall. Dessutom kommer det inte synas något när jag väl kommit mig för att måla metallremsorna...tyget tar man ju bort helt när det inte behövs.
 
När man gör hemmabios så använder man en mörkläggande rullgardin som går i skenor för att få en riktig mörkläggning. Jag tror att de flesta leverantörer har sånna. Kolla bland företag som säljer markiser och rullgardiner så ordnar de en bra lösning.
 
Staffans2000
Sådan typ har vi på jobbet. Det blir becksvart. Löp och köp.

Staffan
 
Hej!

Köp en fönsterjalusi - det behovet du beskriver stämmer helt med vad en fönsterjalusi är avsedd för.

/TMC
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.