Läste precis en annons i Aftonbladet nätupplaga där man gör reklam för ozonbehandling av hus. Annonsen antyder att deras maskin tar bort hälsopåverkande ämnen från bl a mögel.
Sporer och emmissioner fortsätter vara farliga för hälsan ävenom madkinen begränsar luktförnimmelse.
Hela tanken är bluff och man utsätter människors hälsa för fara genom att vilseleda.
Mögelangripna material ska bytas till nya och friska, möjligen kan man komplettera byggteknisk åtgärd genom efterbehandling med ozon. Ozonaggregat löser dock aldrig problemet. Less på skojare som utnyttjar människors godtrogenhet och önskan att välja genvägar.
Tycker mediabolagen borte hållas ansvariga för att släppa genom bluffar.
 
  • Gilla
Flyt och 7 till
  • Laddar…
Ozon dödar mögel, det är ingen hemlighet?

Ozon dödar nästan alla mikroorganismer, liksom ozon också dödar människor och djur, virus, svampar och mycket annat, det är därför ozon har en mycket kraftfull verkan på lukter.

Naturligtvis kan ozon endast cirkulera där luften cirkulerar , och inte inuti slutna strukturer, vägg etc.
I sådana fall är det ofta nödvändigt att byta material, men det betyder inte att ozon inte fungerar i många fall.

Vad menar du er bluff?
 
  • Gilla
Tom Waits och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Bifoga gärna länken.

Inget nytt under solen... Allt som publiceras på aftonbladet.se är sant?!

Finns det fakta inom ämnet?
 
  • Gilla
Mr Mxyzptlk och 2 till
  • Laddar…
Adeneo:
Det är inte mögelcellerna som skapar problemen, det är emissioner från celldelning och fragment av döda celler. Att döda påväxten löser inte problemet, därav påståendet om bluff.
Däremot kanske ozon påskyndar nerbrytningen av vissa luktämnen, katturin och liknande.
Annonsen nämner inte något om fisken att ozonbehandla feta miljöer som spisfläktar och liknande där det finns stor risk för produktion sv fettsyror, det luktar ofta värre än det man först ville behandla.
Man löser aldrig ett problem med mikrobiella skador med hjälp av ozon. Aldrig..
 
  • Gilla
ullak40 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman: massor, hur mycket som helst.
Kolla t ex botaniska i Göteborg eller Pegasus lab hemsida, finns även en hel del hos de olika företagen som arbetar med utredning av inomhusmiljö.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag är inte förespråkare varken för eller emot...

Och länken?
 
  • Ledsen
Mr Mxyzptlk
  • Laddar…
Jag håller med om att ozon inte tar bort mögel, men bara dödar det.
Mögel måste tas bort manuellt, men genom att döda mögel med ozon kan man förhindra ytterligare spridning under sanering, och döda sporer som kan vara närvarande i luften, även efter mögeln er sanerad.

Jag har inte sett annonsen, men det verkade som om du hävdade att ozon inte dödar mögel, och inte fungerar alls, och det är väl bevisat att ozon fungerar rett bra på mögel?
Ozon kan naturligtvis inte fysiskt ta bort skadat material eller mögelsporer, det måste göras manuellt.
 
  • Gilla
leif landberg och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag väntar fortfarande på länken!
 
  • Gilla
Eva Näslund och 3 till
  • Laddar…
Annonsen finns på AB nätupplaga, se själv!
 
  • Gilla
petercolli
  • Laddar…
J
Per, det är inte så att det handlar om ytterligare fall av Google ser dig? Alltså, att det man googlat på på sistone dyker upp i annonser. Detta är mycket vanligt.
Själv får jag ofta upp skumma annonser om strumpbyxor och äpplen...
 
  • Gilla
Ravinen 9 och 4 till
  • Laddar…
😀 sant!
Jag har tyvärr inte länken, och jag kunde inte kopiera annonsen trots försök, hade tänkt att skicka den vidare....
 
Ozon är inte hälsosamt, det finns gränsvärden för det. Det finns en anledning till att stora kontorsskrivare står i avskilda, ventilerade utrymmen och det är INTE bara ljudet det handlar om. Så varför skulle man koppla in en maskin som står och pumpar ut ozon i hemmet? Även om det möjligen kan sanera luften en aning så har man ju problemet kvar. Det är lite som att ta Alvedon mot cancer...
 
  • Gilla
ullak40 och 3 till
  • Laddar…
Även efter att man tagit bort mögelskadat material så kan lukten sitta kvar . Vad jag förstått går det ta bort luktsmitta med ozon. Ozon är giftigt, ja, man ska inte vistas medan behandlingen pågår.

Eftersom vi inte fått länkar till artiklar varken för eller emot är det svårt veta vad det är vi diskuterar.
 
  • Gilla
hampustw och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Pegasusus
  • Laddar…
O
Anna_H skrev:
Ozon är inte hälsosamt, det finns gränsvärden för det. Det finns en anledning till att stora kontorsskrivare står i avskilda, ventilerade utrymmen och det är INTE bara ljudet det handlar om. Så varför skulle man koppla in en maskin som står och pumpar ut ozon i hemmet? Även om det möjligen kan sanera luften en aning så har man ju problemet kvar. Det är lite som att ta Alvedon mot cancer...
Nu tror jag förvisso att kontorsskrivare står i andra rum framförallt för ljudets skull, men också för att den skall var så pass centralt placerad som möjligt. Men jag visste inte att laserskrivare producerar ozon? Då borde det inte var tillåtet att ha en laserskrivare på en arbetsplats.

Efter att ha gjort en snabb googling inser jag att det ozon verkar vara det allra minsta problemet... För att inte tala om obefintligt.... Däremot släpper den ut andra roliga partiklar... Men inte ozon.... Så om du vet något annat får du gärna berätta det för mig...
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.