Hej.

Behöver råd.
Bor i ett 70 talshus med platta på mark. Jag vet inte hur det ser ut under plattan men antar att det är isolerat då plattan är torr.
Jag har varit helt inne på att ha system Platon ventilerat via socklarna men börjar tvivla.

Varför jag tvivlar är för att en fuktspärr står emot emissioner från limrester och gammalt flytspackel och det gör väl inte platon, dessa emissioner (om dom nu finns) kommer ju ventileras via golvsocklarna in i inomhusluften vilket känns sådär.

Så eftersom min platta verkar torr så kanske platon inte är optimalt för mig då jag har limrester kvar som känns "ingjuten" i betongen. Mattan monterades på fuktig platta???

Ska tilläggas att huset har impregnerade syllar (sstår på nån plast) och jag är livrädd att få dessa fuktiga,,, Tänker att om jag fuktspärrat plattan finns risk att fukt vandrar mot dessa???

Tips och råd mottages hjärtligt.
PS jag renoverar ytskikten invändigt och vill bygga bort eventuella faror i samma veva...
 
Ingen?
 
Varför ska du ha dit plast överhuvudtaget? Har du problem med plattan?
 
Jag ska dit med parkett och det ska inte ligga direkt på plattan.
 
Ofta sätter man ju en frånluftsfläkt och då drar ju den ut den fuktiga luften (med eventuella gaser ) . Så då har du ju inga problem isf. Antar att det inte är källare? Jag skulle nog börja med att mäta fukthalten.
 
Man kan inte gissa om en så viktig sak som frågan om det finns isolering under plattan eller inte. Man måste ta reda på hur det förhåller sig. De flesta 70-talshus har oisolerade plattor på mark. Om plattan är isolerad behövs varken plast eller platon. Då räcker det med syllpapp under spikreglarna. Är plattan oisolerad, glöm tanken på parkett.
 
Så här ligger det till enligt byggbeskrivningen:
Grundlagt på grus 0.5m.
Kantbalk av leca, markisolering och 5cm överbetong.
 
Vad bra! Gör som jag skrev och strunta i plast och platon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.