Hur gör vi? 3 st smart-tv med LAN, fiber in i huset, nätverket framdraget i varje rum. Vill se de vanliga kanalerna, 1-12 (ellr hur många de nu är). Vill helst styra allt från tv:n, minimalt med andra "boxar" och fjärrkontroller.
 
  • Gilla
Hulken76
  • Laddar…
BirgitS
Har du något teve-abonnemang över din internetanslutning?
 
Du måste skaffa via din fiberleverantör eller internetleverantör en iptv abonemang.
Då är det ett abbonemang sen extrakostnad för fler tvs + boxar
Eller så är det playtjänster och stream som gäller.
Har nog ingen betydelse om tv är "not so" smart tv eller inte ;)
 
För traditionell tv-tittande via fiber istället för tvantenn så behövs, beroende på leverantör följande:
- alternativ ett (vanligast) - ett IP-TV-abonnemang (för tre apparater) samt IP-TV-box(ar) (för tre apparater).
- alternativ två (mindre vanligt) - abonnemang samt "fiber/Ethernet till koax-konverter", detta alternativ blir som att bygga ett eget litet kabel-tv-nät.
Inget av dessa två alternativ kräver "smart-tv", dom går att använda med en "tjock-tv".

Eller så är det olika play-kanaler, streamingtjänster. Dessa tjänster kräver smart-tv, smart-telefon, surfplatta, dator.
 
Ok. Då är det alltså ingen väsentlig skillnad mot att ha Boxer via antenn på taket. Suck!
 
Finns det en "fiber till vanlig antenn" så jag kan välja kanal via tv fjärrkontrollen eller tvingas man ha en extra Box? Arbetskollegan menade på att han fick installerat en låda som omvandla fiber signalen och skickade in den alla antennkablar men inte lyckats hitta något sådant hos någon leverantör
 
BirgitS
Sammy_j skrev:
Finns det en "fiber till vanlig antenn" så jag kan välja kanal via tv fjärrkontrollen eller tvingas man ha en extra Box? Arbetskollegan menade på att han fick installerat en låda som omvandla fiber signalen och skickade in den alla antennkablar men inte lyckats hitta något sådant hos någon leverantör
Det låter som Demmpas alternativ 2. Antennkablar är koaxkablar.
 
BirgitS
stanlund2 skrev:
Ok. Då är det alltså ingen väsentlig skillnad mot att ha Boxer via antenn på taket. Suck!
Precis, det fungerar väldigt likadant. Det måste finnas någon som sänder ut tevekanalerna i ett lämpligt format för internet och det måste finnas en burk som omvandlar internetsignalerna till något som är lämpligt för en teven, t ex HDMI.
 
D
Jag har nyss anslutit mig till fiber och har funderat över vad man skulle ha för TV-lösning, men fann ingen vinst med att köra TVn via fiber. Tar bara bandbredd (som vi iofs inte har ont om nu) men framförallt så kan jag inte använda TV-abonnemanget någon annanstans än där fiberanslutningen är.

Boxer-abonnemanget som vi kört på tidigare kunde man ju enkelt ta med sig till sommarstugan, båten osv. Dessutom kan man när man vill se på TV via IP via Boxer-play, så då får man ju TV både via marknätet och IP om man vill, medan fibern är låst till IP och dessutom låst till en fastighet (i alla fall Boxers IPTV enligt deras kundtjänst).
 
J
Håller med Demmpa som vanligt. Sedan är det så att du kommer aldrig magiskt kunna se på allehanda kanaler via smarttv utan att ha regelrätta abonnemang . Det närmaste du kan komma lagligt är att köra kodi med addon retrospect, vilket är ungefär samma sak som att se på playkanalerna, men du kommer behöva antingen en dator / Androidbox/minipc eller mobil /platta med en chromecast. Finns riktigt smidiga boxar /stickor för under tusenlappen, men naturligtvis måste man styra dom på något sätt. Det krävs någon form av fjärrkontroll tex din mobil eller mus / tangentbord för att starta strömmen. En smarttv är tyvärr fortfarande värdelös i mitt tycke. Vill man klara sig helt utan box och vill ha traditionellt abonnemang rekommenderar jag Samsungs senaste tvapparater tillsammans med Telias digitaltv, då slipper man box. Eventuellt deras play plus tillsammans med chromecast. Funkar utmärkt.
 
Redigerat:
Telias IP-TV går att köra som en app i Samsungs smart tv apparater. https://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp

Men det förutsätter dels att din internet leverantör ens erbjuder Telia som IP-TV leverantör och dels att du har Samsungs tv apparater. Och sen så tror jag inte att tjänsten är fullt utvecklad ännu.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Om jag inte kommer ihåg fel så har Telia skrotat Samsungappen, mao så är man tvungen att ha en extern box.
 
J
Den har väl aldrig pushats för speciellt mycket, eller utvecklats men finns kvar enligt deras site.
http://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/boxapp
Kan dock inte prova själv då jag varken har Telia digitaltv längre eller samsung från 2014. Jag streamar nästan allt jag ser på numera, speciellt reklamkanalerna. En liten chromecast bak i tvn är en billig investering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.