Hej, Jonatan heter jag.

Jag och min sambo planerar att gjuta klart golvet i krypgrunden som en tidigare ägare påbörjat. Jag är långt ifrån expert på området och känner att jag skulle behöva lite bättre koll på läget innan jag bara kör igång, så därför vänder jag mig till ni som är lite duktigare på forumet.

Tanken med att fixa golvet är att göra utrymmet till en lite schysstare tvättstuga, samt att fixa husets vattensystem som just nu ser ut som sk**.

Om jag förstått det rätt så skulle processen att gjuta golv i vårt fall se ut ungefär så här:

1) Bygga någon form av träform runt elledningarna (som syns lite dåligt på bilderna) så att man inte gjuter in dem. För det är vad jag förstår en dålig idé.

2) Fyller igen med singel

3) Lägg dit armeringsjärn (Finns det någon vits med att fortsätta med den "isolering" - frigolit - som killen innan lagt? För enligt vad jag förstår är tjockleken på hans isolering långt ifrån dagens standard?)

4) Fylla på med betong, vibrera. den osv.

Är det något jag missar eller missförstår? Är det något jag behöver tänka på?

En oklarhet som jag definitivt har är hur jag ska göra fall till golvbrunnen. Ska jag gjuta betong som i en fyrkant runt den, och sedan fylla med flytspackel för att kunna göra fallet? Här känner jag mig riktigt lost!

Jag hoppas någon kan hjälpa mig. Tusen tack.

IMG_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
Jonatan
 
Några korta svar:

1) Vet inte riktigt vilka elledningar du syftar på men det är väl inga problem att dra el i eller under en gjuten platta, men med fördel i rör (och gärna separerat från eventuell golvvärme).

2) Ja singel, som kappilärbrytande skikt. Men du måste padda materialet, särskilt om det blir lite tjocklek på det. Hur tjockt beror på underlagets "fuktrisk" men gärna minst 100 mm. Du bör i allra högsta grad isolera din platta, numera minst 300 mm cellplast. Särskilt om du ska ha golvvärme.

3) Om det bara är armering mot sprickbildning så ja en matta, ca 5150 eller 6150

4) Ja betongkvalitet är jätteviktigt om det rör sig om några egentliga laster. Om det "bara" är ett golv, där inte ens väggarna belastar plattan duger en "standarbetong" c20/25 eller c25/30. Vibra, härda, glätta.

5) Bygga fall är inte jättelätt om det är första gången man gjuter. Särskilt inte om du inte har någonstans att stå och jobba med betongen. Jag skulle rekommendera att du bygger upp etager med några brädor som ger dig de exakta nivåer som golvet ska vara på vissa ställen. Sedan kan du gå på i efterhand med att flytspackla mellan dessa etager.

Lycka till!
 
  • Gilla
Jonatan Blomberg
  • Laddar…
Tack så mycket för ditt svar!

För att följa upp med några frågor...

2) Vår stuga står på ett berg vilket i detta fall innebär att det inte rör sig om mer än 200, max 300 mm ner från golvnivån till själva berget. I alla fall på vissa ställen. Detta antar jag är en av anledningarna till varför föregående ägare inte haft mer isolering än vad han haft, och det kommer också bli ett problem för mig.

Det är lite därför jag undrar om det finns någon vits med att överhuvudtaget ha isolering eftersom det kommer bli så tunt. Detta golvet kommer inte bli gjort - och är sedan tidigare inte gjort - efter konstens alla regler, och det ska trots allt bara bli en lite finare tvättstuga är tanken. Vi har heller inte tänkt ha golvvärme pga detta.

5) Att bygga i etager låter som en väldigt smart idé. Tänker du att det blir lite som en trappa då? Och att man flytspacklar till det mellan dessa? Vill bara kolla att jag förstått det rätt.

Återigen, tack! Blir så mycket enklare att tackla sådana här projekt om man har någon att ventilera sina funderingar med.

Mvh
Jonatan
 
Hej igen forumet.

Jag tänkte försöka återuppliva min döda tråd med ännu en fråga: Jag har ju som sagt tänkt gjuta färdigt golvet i källaren i sommar, men jag är fundersam över hur jag ska göra på det ställe där avlopp och el går ner under grunden.

Vilka är reglerna och sedvana kring det? Kan jag fylla på med singel och bara gjuta igen allt även där, eller bör jag som några föreslagit gjuta en slags låda kring kablarna och avloppet? De har nämligen menat att det inte är tillåtet att gjuta fast vad som helst!

Tacksam för svar,

Mvh
Jonatan

Fil 2016-05-12 18 46 29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör en ram av plywood el. liknande runt rören så du har fritt där sen.
Kan nog vara bra i framtiden att kunna komma åt rören.


//AA
 
Hej!

Hur gjorde du med allt? Vi har också ett projekt att gjuta igen våran så kallade tätgrund/mullbänk. Den är också bara 35 cm djup. Vilket blir lite problem när det sägs att man ska ha 300mm isolering :p
Vi tänkte ha nån åldersbestädig plats, makadam, isolering, gjuta platta med armering och eventuellt golvvärme.
Vad kostade ditt tilltag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.