Håller på att planera vårat nya badrum och undrar vart på golvet jag ska placera golvbrunnen. Vi tänker ha hörnbadkar (135 x 135 cm). Ska jag placera den synlig eller under badkaret? Eller kanske halva under badkaret och halva synligt? Finns det några regler kring dettra? Misstänker att det är praktiskt att ha den synlig så man lätt kan rensa golvbrunnen.

 
Hej.
När vi renoverade vårt badrum så satte vi in ett 160x160 badkar.Vi använde oss av befintligt avlopp, vad jag var tvungen att göra var att flytta ut karet 10cm från vardera vägg, anledningen var att avloppsröret från karet inte skulle ta emot fronten för hål i fronten ville jag inte göra. Så nu står karet med fronten mitt i golvbrunnen alltså till hälften synligt, men avloppsröret dolt.
Kan maila bilder om intresse finns.
 
Precis så ser det ut hos oss oxå, ca 1/3 av golvbrunnen synlig och resten under. Då ser man, som du själv skrev, om det blir stopp och det är enkelt att skrapa ner ev vatten som hamnat på golvet.
 
Tack för svaren. Då vet jag att jag är inne på rätt spår.
 
RoTe
FlitigaLisa skrev:
Precis så ser det ut hos oss oxå, ca 1/3 av golvbrunnen synlig och resten under. Då ser man, som du själv skrev, om det blir stopp och det är enkelt att skrapa ner ev vatten som hamnat på golvet.
Så har vi oxå, men av den anledningen att den satt där även innan vi skaffade hörnbadkar.
 
Det låter vettigt, och vid närmare eftertanke så tror jag att det är väldigt vanligt att det är så i lägenheter.

Mvh
Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.