Förra året fick jag obegränsat med grus och fyllningsmassor hemkört gratis i samband med att de gjorde om en vägbank. Tog väl ett 40-tal lass, sedan behövde jag inte mer. Många av grannarna tog också tacksamt emot.

När jag stolt skrev om "affären" på Facebook blev jag hånad av mina kamrater i Stockholmstrakten. De tyckte att jag var dum i hela huvudet som inte tog betalt för att ta emot materialet. Fick höra att det var så det funkade i Stockholm, där betalade ingen för fyllning, där fick man bra betalt för att ta emot det.

Så, hur ligger det till? Jag förstår att det kan vara knepigt att bli av med massor i innerstan och närförort, men det var folk ute på vischan runt Märsta-trakten som påstod att det var så här det förhöll sig hemma hos dem.
Här hemma är det tvärtom. Blir alltid huggsexa när det vankas gratismassor. Alla har ju någon plätt som ska fyllas ut. Själv gjorde jag en plan på 400-500 kvadrat framför garaget, så nu är den dubbelt så stor som tidigare.
 
Klassisk marknadsekonomi; tillgång och efterfrågan styr. Du kan få betalt eller få betala beroende på transportssträcka och marknadens behov av fylle. Finns det inget behov måste massorna läggas på deponi som kostar.
 
  • Gilla
Oddbod
  • Laddar…
Nu ska man dock inte ta facebook-kommentarer som något slags tillförlitlig indikation på sakers tillstånd. Ofta "vet" folk hur man "ska" göra, men hur många av de som kommenterade har i vekligheten fått betalt för för att ta emot fyllmassor?
Som Johan skriver, om alternativet för den som vill vi av med massorna är att lägga dom på en deponi så kan man i bästa fall få motsvarande kostnad som betalning. Men då ska man också ha tur att någon vill bli av med massor i precis samma stund som man själv behöver dom!
Idag så planerar man alla byggen (det har man iofs gjort sedan befästningskonsten grundades på 1600-talet) så att de i största mån blir neutrala, dvs man kan ta hand om alla fyllmassor inom bygget. Men om det inte går, tex om man måste bli av med en massa sprängsten, så försöker man förstås i första han hitta någon annan som är villig att betala. Sista utvägen är ju att ge bort massorna gratis eller tom betala för att lägga dom på en deponi.
 
Det kan ju handla om risktagande också, eftersom du som fastighetsägare är ansvarig för vad som läggs på din mark. Går det t ex att spåra ursprunget på massorna så att man kan säkerställa att de inte innehåller miljöfarligt avfall? I annat fall skulle jag också kräva en slant...
 
Yaken skrev:
Nu ska man dock inte ta facebook-kommentarer som något slags tillförlitlig indikation på sakers tillstånd.
Det var därför jag frågade.

Kanske ska poängtera att jag frågar bara för att jag är nyfiken. Jag vill inte ha betalt för att ta emot massor, är tacksam för att jag fått massor hemkörda utan att behöva engagera mig eller betala. Enda som grämer mig är att jag inte tog emot mer. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.