Nån som kan tipsa om var jag kan få tag på falsad panel (z-panel?) med raka kanter?
Liknande bilden nedan:

20160330_090631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska bli fasadpanel som kommer att järnvitriolbehandlas. Vill gärna inte ha springor mellan bräderna som är bredare än 8 millimeter.
På byggvaruhuset jag kollat finns det liknande panel, fast då är det fasade kanter. Det vill jag inte ha.

Tacksam för alla tips!
 
Någon som har något tips?

staende-panel-bild4-falsad_sparpanel_rak.jpg
 
Moelven kör en som heter "Krusbodapanel" som är en variant, dock med spont och not. Säljs av XL-Bygg och övriga som använder Moelven som leverantör.

http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Bygg-och-Bo/Ytterpanel/Produktguide-ytterpanel/Ytterpaneler-Special/Krusboda-panel/

Inte en het ovanlig panel och borde ju i vart fall kunna beställa hos din lokala leverantör.
Hittar referenser till "Spontad Spårpanel Med Rakak kanter" hos Woody men deras hemsida är så dålig att man inte får någon information överhuvudtaget..
 
Redigerat:
  • Gilla
Ådala
  • Laddar…
  • Gilla
Ådala
  • Laddar…
Jag håller med bomm
Tala med något mindre hyvleri i trakten. De brukar hyvla sånt där på beställning för ett rimligt pris i just de måtten som kunden vill ha. Då gäller det bara att ta till mängden i överkant så att virket garanterat räcker för att hyvla fem bräder till blir dyrt.
Jag föreslår gran i minst 22 mm gärna 24 eller 25 mm hyvlad tjocklek. Helst utan spår på baksidan och alltid med kärnsidan utåt!
Somliga storhyvlerier har tydligen slutat att göra skillnad på kärnsida och ytsida då de stoppar in virket i hyvelmaskinen och då blir det bara skit av alltihop när solen steker på väggen.

De hyvlerier som jag känner och kan rekommendera finns i Ångermanland och Österbotten. Litet väl långt från dig.
 
  • Gilla
Dallasstars och 1 till
  • Laddar…
Går att beställa från de flesta större byggvaruhus, själv har jag beställt via Beijer.
 
  • Gilla
Ådala
  • Laddar…
Jag köpte lärk från MLG byggimport och de hade den profilen också. De heter numera Hols hyvleri och finns i Alingsås så det är kanske inte så praktiskt. Såvitt jag förstod det så kan de hylva upp i princip vad du önskar, men om du inte ska ha mycket så blir kanske fraktkostnaden orimlig, dessutom borde det finnas hyvlerier närmare :)
 
  • Gilla
Ådala
  • Laddar…
Karl hedins har haft den profilen tidigare iaf. Jag köpte genom en mindre bygghandel och leverantör av den panelen var Valbo trä.
 
  • Gilla
Ådala
  • Laddar…
Hej,
Är på jakt efter slätfas 22x95 mm. 6 brädor, ca 20 meter.
Kan en rakkant fals i 22x145 (alt 120 som finns som standard) sågas till 95 bredd och fasas? (Osäker på om slätfas och rakkant fals är samma sak).
Tacksam för svar!
 
  • Närgränsad bild av en träbräda med rakkant fals ovanför en annan yta, eventuell jämförelse för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapel med rakkant falsade brädor märkta 22x145 i ett byggvarulager.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.