Halloj
Håller på att förbereda elen i ett badrum.
Hur är det med kopplinsdosor i badrum? Brukar man använda sådana ? Eller drar man bara ut slangen genom kaklet?
Naturligtvis dras ingen el i zon 1 osv. De skall komma ut i 3 skåp och 1 spegel. Har nu satt dosor men funderade i natt när jag inte kunde sova hur det funkar med tätskicktet?
Mvh Calle
 
Vad ska du ansluta? Ett utanpåliggande uttag eller armatur behöver ingen kopplingsdosa utan där räcker det med ett slangutlopp. Ett infällt uttag eller strömbrytare kräver ju en apparatdosa.
 
Det är elen i skåpen som skall anslutas. till belysning i dem. Och belysning under spegel osv. Inga brytare eller så alls. De va just det som slog mig i natt kopplingsdosorna behövs ju inte men hur brukar man göra?
 
För att ansluta "skåpen" brukar man dra slang/rör med ett utlopp som hamnar mitt för "hålet" på "skåpet", sedan drar man en kabel rakt in i "skåpet". Det kräver att man vet hur skåpet är konstruerat och vilken höjd man tänker sätta det på INNAN man drar slang/rör.
 
Haha ja jag misstänkte ju de. Får nog hålla lite på el installationen tills vi bestämt oss helt för möbel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.