Hej är det någon som har hittat en billig snygg fläkt där man kan bort motorn? Funderar på motor på kallvind med EC reglering och vill inte lägga 30000-40000. Objs jag vill inte ha AC jag vill ha EC och kunna köra med fjärrkontroll till motorn på taket. Jag behöver i princip en kåpa med fettfilter samt led spootar. Det skall vara fritt blås mellan filter och centala fläkten på kallvinden. Det borde väl gå att rycka motorn och att snygga till köpan invåndigt så att man kan fästa spiro rör direkt i kåpan ovanför fett filter?
Tanken med köksfläkten är att den skall gå på minimalt varvtal när luftmiljön i angränsade rum börjar bli dåliga.
// Henrik
 
Välkommen till forumet!

Det du letar efter verkar egentligen vara en spiskåpa och inte en spisfläkt (alltså redan byggd för att ha extern fläkt)


Beroende på vad man menar med snygg har exempelvis Franke en uppsjö av varianter.
För att bygga in i underskåp: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?...TCF9AUdh3udQdQcYAn6FZefQqeNwKAdQ-pBoCm1Tw_wcB
Retrolook: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?...o_1OFNdJPs8I316uXqEzJR6gyg-eCmm_atRoCt_Tw_wcB
Eller allting därimellan.

I Frankes katalog anger de som förslag Systemairs KVKE 200 SP1 som fläkt. http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/5590-systemair-kvke-200-kanalflakt.html
Denna kopplar man sedan ihop med kåpan, så det blir ingen fjärrkontroll utan man styr den externa fläkten på kåpans vanliga knappar.


Det finns ungefär åttamiljoner olika tillverkare av kåpor. Typ Fjäråskupan, Miele, Husqvarna osv.. De flesta av dessa har säkert likvärdiga system som föreslagna Franke, men deras katalog var närmast!
Så lite mer input om vad du vill ha för stil, eller en tydligare frågeställning får du komma med om vi ska kunna hjälpa dig vidare!
:)

MVH Ludwig Ansgar
 
Hej Lansgar
Tack för svaret. Ja det är en spiskåpa jag vill ha. Problemet med Frankes fläktar är om jag fattat det rätt att de bara har stöd för AC motor och inte EC. Spontant känns det bästa alternativet för mig just nu att köpa en gammal fläkt på blocket, och rycka bort motor och annat innankrom. Eller att köpa en kåpa ifrån fjäråskupan eller någon annan leverantör med stöd för EC motorer.
// Henrik

LAnsgar skrev:
Välkommen till forumet!

Det du letar efter verkar egentligen vara en spiskåpa och inte en spisfläkt (alltså redan byggd för att ha extern fläkt)


Beroende på vad man menar med snygg har exempelvis Franke en uppsjö av varianter.
För att bygga in i underskåp: [länk]
Retrolook: [länk]
Eller allting därimellan.

I Frankes katalog anger de som förslag Systemairs KVKE 200 SP1 som fläkt. [länk]
Denna kopplar man sedan ihop med kåpan, så det blir ingen fjärrkontroll utan man styr den externa fläkten på kåpans vanliga knappar.


Det finns ungefär åttamiljoner olika tillverkare av kåpor. Typ Fjäråskupan, Miele, Husqvarna osv.. De flesta av dessa har säkert likvärdiga system som föreslagna Franke, men deras katalog var närmast!
Så lite mer input om vad du vill ha för stil, eller en tydligare frågeställning får du komma med om vi ska kunna hjälpa dig vidare!
:)

MVH Ludwig Ansgar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.