Hej har varit i kontakt med Ivt ang.uppvärmning av garage ,men dom säger att deras pumpar är anpassade för att hålla 18grader och uppåt, har inte tänkt mig så varmt i garaget.
Någon som har något tips.

Van the man
 
Jag är för mej att IVT's går ner till +10C.Annars kan man lura pumpen att det är varmare än det är.Den mäter tempen på inblåsluften.Om man böjer till en plåt el.dyligt,och fäster vid utblåset,så att något at utblåsluften leds direkt in igen,så tror pumpen att det är varmare än det är.I ett garage är det ju inte så noga hur det ser ut,så där får man väl acceptera sådana arrangemang.
 
Ehmm.. skulle nog inte rekommendera det där med plåten :)
 
ejwbegysv:

har man sagt A får man även säga B!  ;)

med andra ord skulle du vilja utveckla ditt svar lite grann......?
 
VAd är meningen med en värmepump om den bara värmer samma luft som återcirkulerar efter 1 meter? Skulle jag nog istället ställa in timer på pumpen att köra vissa timmar eller liknande... eller helt enkelt köra 16 grader

Du kan ju räkna på det.. Vad det kostar att köra el element på 10grader och vad det kostar att köra 16 grader med värmepumpen... Kanske kostar lika mycket...

Min Panasonic kan köra 16 grader.
 
Tjena kompis

Problemet verkar vara att pumpen inte funkar speciellt bra under 18 grader,så att sätta timer verkar lite si och sådär.
Vad är det för pump du har vad kostar den ,hur mycket värmer den ?
Det verkar vara en djungel av skit tex onza o liknande oseriösa företag.

Mvh Van the man

ejwbegysv skrev:
VAd är meningen med en värmepump om den bara värmer samma luft som återcirkulerar efter 1 meter? Skulle jag nog istället ställa in timer på pumpen att köra vissa timmar eller liknande... eller helt enkelt köra 16 grader

Du kan ju räkna på det.. Vad det kostar att köra el element på 10grader och vad det kostar att köra 16 grader med värmepumpen... Kanske kostar lika mycket...

Min Panasonic kan köra 16 grader.
 
Meningen är inte att köra upp hela utblåset till inloppet,bara en liten del,och då riktat mot pumpens termostat.Kör man upp allt,så tror pumpen att det är 40 graderden.Den ska luras att tro att det är 18 grader,när det är 5-10 grader i rummet (garaget).
 
ja det är ett bra värmepump-forum men jag har inte sett någon diskussion om just detta. tror själv att detta kan vara ett "smart" sätt att lura VP:n att det är varmare än det är i verkligheten och såldes kunna hålla en lägre temperatur i garaget än vad man som minst kan ställa in (i mitt fall 17°C). alternativet är att byta givare till termostaten till en som indikerar högre temperatur än det är i verkligheten. det senare kanske skapar större avfrostningsproblematik inbillar jag mig.

ovanstående sätt skulle kunna kapa elnotan ytterligare jämfört med att man med vp:n kan hålla en högre temperatur än med elradiatorer för samma driftkostnad.
 
HAr för mig att toshiba har en givare i fjärren för temp så då kan man ju hänga den framför pumpen :)
 
jag har nämligen också funderat på att införskaffa mig en luftvärmepump till garaget, mest för att jag inte behöver ha mer än 15-16 grader där, och det måste la bli billigare att värma upp än med el-element som det är där nu. I garaget gör det ju ingenting om man har en luftvärmepump heller, men i huset skulle jag inte sätta den, för inomhusdelen som sitter på väggen är ju ingenting man vill se hela tiden. Därför sdkulle det passa i garaget på så sätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.