Krille4 skrev:
Reavinsten måste man ju skatta för förr eller senare och kan dessutom skjuta upp så det ser jag inte längre som ett hinder för att flytta.
Beträffande reavinstskatt och boendeekonomi är det inte så enkelt som du skriver. De flesta vet att man inte kan sälja och sedan köpa ett lika dyrt hus när reavinstskatten är betald. Ett exempel: Ett hus anskaffat för 1 miljon och sålt för 2 miljoner. Inför det nya köpet återstår endast 1.780.000:- när skatten på 220.000:- är betald. För dessa pengar kan man alltså inte ens köpa ett likvärdigt hus.

Att skjuta upp beskattningen är dyrt eftersom man måste betala en årlig avgift på uppskovet.

Min utgångspunkt när det gäller storleken på bostaden var att vi bodde "tillräckligt" stort i motsats till "onödigt" stort. Definitionen av dessa begrepp kan ju skilja stort mellan olika personer.
 
Är väldigt okunnig om skatter men om vi säljer vårt hus, köper tomt och skriver papper på hus - kan vi då begära uppskov på reavinstskatten? Även om vi ex bor i en hyresrätt i mellantiden.
 
Henri skrev:
Beträffande reavinstskatt och boendeekonomi är det inte så enkelt som du skriver. De flesta vet att man inte kan sälja och sedan köpa ett lika dyrt hus när reavinstskatten är betald. Ett exempel: Ett hus anskaffat för 1 miljon och sålt för 2 miljoner. Inför det nya köpet återstår endast 1.780.000:- när skatten på 220.000:- är betald. För dessa pengar kan man alltså inte ens köpa ett likvärdigt hus.

Att skjuta upp beskattningen är dyrt eftersom man måste betala en årlig avgift på uppskovet.

Min utgångspunkt när det gäller storleken på bostaden var att vi bodde "tillräckligt" stort i motsats till "onödigt" stort. Definitionen av dessa begrepp kan ju skilja stort mellan olika personer.
Om TS gör en reavinst på 500 kkr så innebär det en månadskostnad på ca 200 kr för uppskovet vilket inte känns avskräckande dyrt. Visst kan det kännas som en onödig kostnad om man köper ett likvärdigt hus men ska man bygga nytt är det ändå en minimal extrakostnad som knappast är avgörande.

Genom att begära uppskov kan man dessutom öka kontantinsatsen och få ner belåningsgraden vilket antagligen gör att man kan få bättre villkor hos banken. Då är det bättre att begära uppskov till att börja med och i sådant fall betala reavinstskatten om man har "pengar över" när huset är klart.

/Krille
 
luscious skrev:
Är väldigt okunnig om skatter men om vi säljer vårt hus, köper tomt och skriver papper på hus - kan vi då begära uppskov på reavinstskatten? Även om vi ex bor i en hyresrätt i mellantiden.
Det kan vara bra att ha koll på tidsaspekten också:
Bostaden ska ha förvärvats tidigast den 1 januari året innan försäljningsåret och senast den 31 december året efter försäljningsåret.
Från http://www.skatteverket.se/privat/f...oruppskov.4.233f91f71260075abe8800030623.html
Där finns lite mer regler också.

Som exempel hade jag köpt ny tomt år 2007 och sålt gamla villan år 2009 och byggt huset år 2010.
Jag fick alltså inte räkna in tomtköpet vid beräkningen av uppskovsbeloppet. Det var för lång tid emellan.
 
Vi har nog tänkt handla rätt snabbt om det blir aktuellt :)

För en gröngöling: hur lång tid kan man räkna med från det att man bestämt sig för hus tills dess att man kan flytta in i det?

Och markarbete? Ingår visst markarbete i totalentreprenad? Utjämning osv... Tomterna är ju redan skövlade och har el och vatten, de är hyfsat plana iaf. Annars kostnad?
 
Vi tänkte sälja vårt hus och bygga nytt, sitter i samma sits som er.. Banken sa att vi måste sälja vårt först för att få ut all handpenning. Förhoppningsvis kan vi få bo ett år hos mina föräldrar efter försäljning, på det sättet kan vi spara ihop ännu mer.
Men det är en djungel med nya hus- herregud! Vi har fastnat för fiskarhedenvillan och fått offert på totalentreprenad 2,4 milj.kr Sen tillkommer själva tomten, och den vet vi i dagsläget inte vad bonden ska ha för 😱
 
Vi skall bygga nytt hus, kostar 4,7 milj totalt. Nuvarande hus värt ca 3,3 och har huslån på 1,1 miljon och kan lägga in 1 miljon på nya huset.

Köpte tomten för ett år sen, men det tar minst ett år till innan det blir färdigt pga att vi inte får tillträde/bygglov innan vägen är klar. Vi bor och kommer att bo kvar i vårt nuvarande gamla hus (byggt 67 och onödigt stort) för att vi "orkade" helt enkelt inte sälja huset och flytta till lägenhet under tiden.

Visst är den en "risk" att inte sälja gamla huset innan, men risken att huspriserna faller är liten. Tror inte nya amorterings kraven påverkar, då bankerna redan räknat in detta i kraven för att dom skall låna ut pengar.

Givet att huset inte sjunker närmaste året så blir kostnaden för oss att bo kvar i gamla huset under byggtiden inte högre än att flytta till lägenhet. Den "extra" kostnaden vi får är räntan på byggkreditivet på 3,2 milj ca 3 000 mån i snitt + att vi tömmer vårt kapital som skulle kunnat förräntat sig om börsen vänder upp.

En lägenhet skulle kosta ungefär samma per månad vad vår gamla hus + ränta på byggkrediten kostar.

Skulle vårt hus även öka i värde närmaste året så "tjänar" vi på att bo kvar samt att vi inte gillar att bo i lägenhet.

Vi har en bra kreditvärdighet och total enrepenad så banken ger oss ok att bo kvar i huset under byggtiden och sälja huset senare, vet att inte alla har denna möjlighet om insatsen till nya huset ligger i värdet på nuvarande hus.

Eftersom vi har vuxna barn, gillar bankerna oss för har man "försörjningsplikt" räknar dom ca 4000 kr/mån per barn i deras kalkyl. Många banker har även "krav" på total enrepenad då det är säkrare för banken, gör man det själv och det går på tok kan det bli dyrare än kalkylerat och det innebär en ökad risk för banken. Bankerna kalkylerar ofta med ca 8% ränta i sina kalkyler.

Sen har vi en annan sak, vi skulle bli tvungna att betala reavinstskatten om vi satt oss i en hyreslägenhet i 2 år och den surdegen tänkte vi hantera senare så att den summan kan användas till insatsen i det nya huset.

Mitt inlägg var bara för att belysa att det ibland kan vara bättre affär att bo kvar i sitt nuvarande om man har möjlighet.

Vi är nästa 50 och många tycker vi är knäppa som bygger ett nytt hus då, men efter att räknat på nuvarande rep behov vs nytt hus blir inte månadskostnaden så mycket högre.

Vi får se om 1 år hur det gick, än så länge har strategin fungerat för huset har ökat ca 10% senaste året och priset på nya huset är avtalat sen ett halvår.

Men visst dyker huspriserna så kommer jag att få äta upp detta inlägg om ett år
 
Redigerat:
Vilket informativt inlägg, Husgubbe! Vi har efter en hel del räknande beslutas oss för att vänta med att bygga några år. Vi skulle tekniskt sett ha råd att bygga men den dagen jag bygger vill jag som ni kunna bo kvar i huset tills det nya är kvar, vi har alltså inte tillräckligt stora marginaler i dag. Och med små barn får man räkna med vabb och annat som naggar inkomsterna så allt känns väldigt osäkert. Så vi bor kvar, renoverar och jobbar upp en större buffert och hoppas huspriserna inte störtdyker de närmaste åren!
 
  • Gilla
Martin E
  • Laddar…
Hemmakatten
Att skjuta upp reavinstskatten är bara möjligt om man köper tomt år 1 och flyttar in senast 1 maj år 3.
 
Om huset ni bor i är välbyggt och i tekniskt hyfsat skick tycker jag att ni skall bo kvar. Bygg en lillstuga på tomten där barnen kan breda ut sig då de blir tonåringar och renovera huset litet. När allt det där är färdigt har ni ändå mindre pengar i blöt än ni skulle ha efter ett 200 kvadrats nybygge.


Det där med nästan underhållsfritt boende är en utopi. Långt från all verklighet.
Ett nybygge innebär alltid betyder ALLTID en hiskelig mängd arbete och bekymmer. Om man bygger själv med egna händer och bara lejer på det nödvändiga så får man räkna att minst 10 års fritid går åt. Om man köper nyckelfärdigt blir lånet betungande och så har man den kvarnstenen om halsen efter det. Då blir det minst 10 år av ständigt övertidsarbete och bekymmer för att få pengarna att räcka till och en massa oavlönat nattarbete åt LKAB hemma i sängen... gruvarbete....man gruvar sig.....
Hur man än vänder sig har man röven bakåt. Det finns få saker som frestar så mycket på familjelivet och kärleken som ett bygge. Det enda som är mer påfrestande är sjukdom och död. Som byggare borde man egentligen ha tystnadsplikt för man får ju se varenda äktenskapskris i trakten.
Så ingen skall bygga nytt i tron att livet blir enklare av det!

Vill ni ha ett mer lättarbetat boende så är det radhus som gäller.
 
  • Gilla
Chainsaw_ och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Vill ni ha ett mer lättarbetat boende så är det radhus som gäller.
Och då gärna i bostadsrätt för att minimera bekymren med boendet.
 
FruJosefsson skrev:
Vilket informativt inlägg, Husgubbe! Vi har efter en hel del räknande beslutas oss för att vänta med att bygga några år. Vi skulle tekniskt sett ha råd att bygga men den dagen jag bygger vill jag som ni kunna bo kvar i huset tills det nya är kvar, vi har alltså inte tillräckligt stora marginaler i dag. Och med små barn får man räkna med vabb och annat som naggar inkomsterna så allt känns väldigt osäkert. Så vi bor kvar, renoverar och jobbar upp en större buffert och hoppas huspriserna inte störtdyker de närmaste åren!

Tycker ni tänker helt rätt, så tänkte vi när barnen va små för att lägga tiden på barnen. Vi skulle aldrig dragit igång ett nybygge med småbarn
 
Husgubbe skrev:
Vi är nästa 50 och många tycker vi är knäppa som bygger ett nytt hus då, men efter att räknat på nuvarande rep behov vs nytt hus blir inte månadskostnaden så mycket högre.

Mina morföräldrar byggde nytt när de var 62-63 för 6-7 år sedan, sedan gick de i pension. De flyttade från ett hus byggt i slutet på 60-talet, 1-plans med källare till 1-plans hus. Inget hus är underhållsfritt, men betydligt mindre än ett äldre hus i alla fall.
 
Lite kul att läsa att folk vill bygga nytt för att få underhållsfritt. Brorsan har nytt hus och det har blivit mycket mer arbete än vårat:
Första sommaren: anlägga gräsmatta och måla huset.
Andra sommaren: anlägga altan.
Tredje sommaren: inse att de behövde altandörr i köket, anlägga stensättningar.
Fjärde sommaren: sätta häckar, buskar och träd, och vattna dem hela sommaren.
Femte sommaren: anlägga odlingsbäddar, bygga vedbod, skaffa gräsklipparrobot eftersom de inte hinner klippa.
Och nu håller de på att bygga växthus och har skaffat båt.
 
Anna_H skrev:
Lite kul att läsa att folk vill bygga nytt för att få underhållsfritt. Brorsan har nytt hus och det har blivit mycket mer arbete än vårat:
Första sommaren: anlägga gräsmatta och måla huset.
Andra sommaren: anlägga altan.
Tredje sommaren: inse att de behövde altandörr i köket, anlägga stensättningar.
Fjärde sommaren: sätta häckar, buskar och träd, och vattna dem hela sommaren.
Femte sommaren: anlägga odlingsbäddar, bygga vedbod, skaffa gräsklipparrobot eftersom de inte hinner klippa.
Och nu håller de på att bygga växthus och har skaffat båt.
Inget av det där är ju underhåll.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.