richardtenggren
Det går väl sätta altantaket på egna separata stolpar?
 
Hej igen.

richardtenggren jag är lite besvärlig- Jag vill inte ha en stolpe mitt framför dörren, jag vill heller inte ha fyra stolpar då jag tycker att de är i vägen för utsikten.

Däremot så har jag skissat på ett nytt förslag med solsegel som jag kan fästa ovanför taket genom att spänna en eller två vajrar över taket, och i framkant likaså. Rinner säkert in lite om jag inte löser ett väldigt stort rektangulärt segeltak.

Vad tror ni om det?
solsegel.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Någon som har tips om billiga rektangulära segeltak? Iom att jag spänner upp över taket bör de vara 5 meter och ska sedan täcka den totala bredden på ca 10 m.
 
richardtenggren
Jag tänkte inte att du ska ha någon stolpe framför dörren, då bör du utveckla din läsförståelse. Jag har svårt att se hur mitt förslag skulle hindra utsikten men inte de stolpar du ritat in i dina teckningar? Man behöver ju inte placera stolparna framför något fönster. Att använda stål eller limträ möjliggör ju färre stolpar med.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här visas en pergola, men bortse från det och kolla hur de har löst det med stolparna.

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ett hus med liknande problem som du..
 
Altantaket behöver inte vara kopplad/luta sig mot huset. Du kan ha altantaket som sadeltak friestående. Då kan du ha taket hur högt du vill.
Typ så här:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Eller så här som passar ditt fall bäst: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tipsen.

Blir inget stort bygge med tillhörande bygglov utan vill bara ha relativt enkel och snabbt genomförbar lösning nu till våren/sommaren.

Har börjar leta kvadratiskt segeltak på 5x5m, alt 5x10 om det går att hitta till vettig peng.

Till fästen på sidan av huset tänker jag spontant använda liknande fästen som man vanligtvis fäster TV mastar med på sidan av en fasad.
 
Det var nog inte stora uterum han tänkte på, utan själva takmodellerna och stolparna. Flera av dem är betydligt enklare än dina idéer, tex den här sista.
 
Ok här kommer en uppdatering på de senaste tankarna.
Jag vill alltså höja altantaket då det nu är för lågt för min smak och har bollat olika möjligheter i denna tråd. Stort tack för alla svar.

Bygget börjar om två veckor och jag blir mer och mer inne på det förslag richardtenggren har ovan, tack för det.

Dvs, bygga hela taket på egna stolpar och strunta i att fästa något på taket för att slippa stolpar vid huset. Inte lika snyggt som att fästa på taket eller göra större ombyggnationer som visats ovan, men men, så får det nog bli iaf.

Så här ser senaste ritningen ut:
Det som inte finns med på bild är hängrännor framtill på både hustaket och altantaket.
altantak på egna spolpar.PNG


Någon som har byggt liknande?
 
Personligen tror jag att det kommer se lustigt ut, men jag kan ha fel :)
Skicka gärna in en bild här när det är klart.
 
Alej, Ja jag har heller inte gillat idén utifrån ett designperspektiv. Men vill samtidigt komma åt det praktiska med ett altantak och detta verkar vara det enda alternativet att få det gjort på den höjden jag vill åt utan allt för stora ombyggnationer??

De innersta stolparna kommer stå ca 30cm från fasaden för att komma utanför hängrännorna. Gillar inte alls tanken på det då speciellt den andra från vänster kommer störa platsen för vårt matbord, men verkar vara det enda alternativet? enligt diskussionen ovan.
 
Hemmakatten
Som motvikt mot alla negativa kommentarer om tak som lutas mot varandra kan jag berätta att vi har ett likadant tak som TS skissade i första inlägget. Papptak med hängrännor på vardera sidan
Nu tio år gammalt utan tillstymmelse till problem.
 
Hur hanterar du tomutrymmet som blir mellan taken? Kommer det inte att samlas löv och sådant där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.