Min AutoMower 220 AC verkar död. Den har funkat fint sen juli 2012. Jag har missat att underhållsladda i vinter och laddade först i veckan. Då kopplade jag trafons 26V AC direkt till maskinen.
Inget händer när jag slår omkopplaren från off till on, Inga ljud, inget på displayen. Jag har öppnat klipparen och batteripacket ger drygt 20V. Dock är det väldigt varmt.
På moderkortet är det ett område som är missfärgat (överhettat?). Två komponenter är trasiga (plasten sprucken). Se röd rektangel på bilden. (Jag hittade en tråd om den större komponenten, men det verkar vara ett annat problem: https://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/213454-automower-220ac-fel-pa-moderkort.html)

AutoMower220ACModerkort.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som kan tipsa mig om felsökning eller åtgärder?
Måste jag byta moderkort? Bara komponenterna? Vad är det för komponenter?
Är batteripacket paj?
 
Laddar man direkt på kortet bränner man det. Behöver bytas. Korten kommer utan programvara, så prata med din åf.
 
Jag har ett moderkort över från ett (av servicefirman) misslyckat reparationsförsök som du kan få billigt. Det fick ny firmware förra våren. Hör av dig om du är intresserad.
 
Nonkan, tack för svar. Sitter det kretsar i laddstationen som styr laddströmmen? Jag mätte samma spänning på blecken på laddstationen som trafon och tänkte då att den kretsen satt i maskinen.
 
Vet inte exakt hur det styrt, laddningen styrs i första hand av temperatursensorer på batterierna som övervakas av moderkortet. Har inte haft anledning att sätta mig in i det faktiskt. Hur kopplade du trafon till klipparen egentligen? Var klipparen på?

Bor i en ingenjörstät stad och det jag lärt mig hittills om robotklippare är att det är billigare för kunden om den inte experimenterar utan gör som det står i instruktionsboken.

Sen har jag väl inga större synpunkter på experimenterandet heller så länge man inte gapar på mig om hur värdelös jag är för att det inte gick att göra saker på sitt eget sätt, gnäller om priset när man ska fixa kundens misstag, kräver att få gå före i kön eller försöker få igenom egna klantigheter på garantin. :)
 
Jag är själv nyfiken på hur saker fungerar, så jag kommer inte att kritisera dig, bara fråga om fakta och goda råd. Dessutom är jag lat.
Därför skruvade jag av huven i höstas och rengjorde maskinen och lät huven stå i växthuset (kallt) och maskinen i boden (varmt) eftersom den utan bakhjul och huv får bättre plats i värmen. Jag kopplade trafon med en separat kabel som jag fäste i kabelskorna längst fram (de som jag skrubbat loss från huvens laddbleck), så laddstationen var förbikopplad, om det nu finns någon krets där som skyddar. Laddaren var inte på.
Men du skriver att batteriet övervakas av moderkortet, och om det inte finns någon strömbegränsning i laddstationen så borde det ju gå att göra så här. Också om laddaren är på. Vad tror du om det?
 
  • Gilla
Torgny60
  • Laddar…
Hej,
lite senare men jag har nu samma problem med min ac 220. Någon som vet om man kan byter ut de komponenterna?
 
  • Grynig bild av ett grönt kretskort med komponenter och potentiell skada eller bränning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.