A
Kommer att köpa en källarlokal på 500 m2.
Ventilationen måste göras om.
Hur mycket kan det gå på? Och kan man göra det själv eller iallafall delvis själv?

Kommer att bygga yoga salar. Bastu. Relax avdelning mm. Så jag tror du är noga med ventilationen.
Tacksam för råd:)
 
Åsa Lund
Innan du planerar för mycket råder jag dig att kolla att det finns utrymningsvägar för den mängd personer som du hoppas ska finnas i lokalerna
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Har tänkt på det. Det finns två utgångar.
Och tanken är att göra en stor ventiationsanläggning så att den klarar av att det ev kan vara många personer i loakalen.
 
Åsa Lund
Kolla brandregler först i alla fall
Det kommer att krävas förr eller senare om du ska få tillstånd för verksamheten
Du måste anmäla till miljöförvaltningen
 
Alla stora träningslokaler i källarplan som jag tränat i under åren (det har varit _många_) har haft mekanisk till-/frånluftsventilation med oftast stora rör uppe vid taket och mer eller mindre stora till- och från-luftsventiler. Om man inte kan lyckas skapa ett öppningsbart fönster eller en dörr att vädra igenom så är det verkligen nödvändigt, och ofta behövs även kyla till den varmare årstiden då många människor värmer upp även en källarlokal fortare än man tror...

Bifogar ett litet exempel jag googlade fram från Taby Judos källarlokal, notera den stora ventilationstrumman uppe under taket... sen sitter det garderobsstora ventilationsdon för tilluft i hörnen av lokalen.

Familje Judo Täby Judo ventilation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
För att kunna räkna på sådant här måste man veta personbelastning, vad rummet skall användas till m.m.
Det enklaste för dig är att ta in en riktig konsult.
Prismässigt skulle jag nog gissa på 200-300k eller mer om du börjar från 0 beroende på hur lätt det är att komma fram m.m.
Ganska stora flöden generellt som krävs för träningsverksamhet. Det krävs också ofta någon form av styrutrustning för att inte ventilera i onödan när det är låg belastning vilken även den kosta en bra slant beroende på hur man måste utforma den.
Skall du bedriva verksamhet kommer ett godkännt OVK protokoll att krävas så det är lika bra att göra rätt från början.
 
  • Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.