Träaltanen firar drygt 10 år och börjar trots rimlig skötsel se lite risig ut på ytan. Trallen är okej en bit ner så jag funderar på att hyra en golvslip och slipa av den. Någon som har erfarenheter av detta? Jag har såklart skruvat ner skruvarna rejält.
 
Hej,

Jag slipar min trall altan vartannat år. Jag börjar med att ge den en rejäl omgång med trallrent och piassavakvast. Låter den torka en dag. Och sedan slipar den i två omgångar med först 60/80 papper och sedan 120 papper. Med en giraffslip som jag vänder ner mot trallen. Och slutligen borstar ut lite såpa som skydd på den.

Detta ger en helt omatchad finish och patina jag inte har hittat någonstans. Alla som har sett resultatet har själva gjort samma sak hemma hos sig efteråt :)
 
  • Gilla
awilde och 3 till
  • Laddar…
Har du lite bilder?
 
Det brukar inte vara tillåtet att hyra golvslip för att slipa en altan. Om man nu inte håller tyst om det förståss och gör så att det inte märks vad man sysslat med
 
LG-THN, Hur blir kanterna längs med trallbrädorna? Ingen risk att det blir vasst?
Från början är det ju en liten radie längs kanten.
 
para skrev:
LG-THN, Hur blir kanterna längs med trallbrädorna? Ingen risk att det blir vasst?
Från början är det ju en liten radie längs kanten.
Jag har gjort det fyra gånger nu. Och man förundras hur silkeslent resultatet blir. Det är med andra ord inget som helst problem med att något skulle bli vasst. Snarare tvärtom, slipningen tar hand om små naturliga variationer mellan brädor.
 
Ser gärnA en bild på resultatet :)
 
Så är altanen nu slipad. 6 timmar med slipen på 45 kvm, för det var en del att avverka. Jag började med 36 och sedan 80 och avslutade med 120. Borde dock ha använt 24-papper då det behövde avverkas. Att köra på diagonalerna först och sedan längs med ger bra resultat. Den radie som finns på trallen riskerar att försvinna men det stör inte eftersom trallen i övrigt blir så fin.

Avslutade med att olja altanen. Kan verkligen rekommenderas som livstidsuppehållande åtgärd. nu kan den säkert leva 10 år till utan problem!

Tips att att be att få en slip med en rulle som redan är dålig eftersom en ny kostar ca 5000 kr att ersätta om du kör i en skruv för hårt.
 
Bilder vore kul att se
 
  • Gilla
Palle Strömstad
  • Laddar…
IMG_3772.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AzP och 1 till
  • Laddar…
Kan det bero på tryckvirkets kvalitet att din trall ser ut så? Mitt tioåriga trädäck, som endast högtryckstvättats (med terrassmunstycke) och såpats ser mycket bättre ut ...
 
Virkets kvalitet kan säkert påverka. Denna trall har en tuff utmaning i direkt söderläge mot en fasad. Dessutom har den oljats med mörk olja i början, så den har blivit otroligt varm och då spruckit. Men ytan är nu mjuk som en parkett.
 
  • Gilla
jonasz
  • Laddar…
Jag misstänker att den mörka oljan i detta fall har haft en negativ påverkan. Mitt däck ligger östersjönära, också med full södersol. Nu har jag även ett trädäck i norr som i princip aldrig torkar under vinterhalvåret och det är inte lika vackert solblekt.

Jag ifrågasätter ändå varför du lägger ner så mycket arbete på slipning och att du menar att däcket kommer hålla längre. Jag är faktiskt lite tveksam till detta.
 
  • Gilla
Perra81 och 1 till
  • Laddar…
yonna skrev:
Jag misstänker att den mörka oljan i detta fall har haft en negativ påverkan. Mitt däck ligger östersjönära, också med full södersol. Nu har jag även ett trädäck i norr som i princip aldrig torkar under vinterhalvåret och det är inte lika vackert solblekt.

Jag ifrågasätter ändå varför du lägger ner så mycket arbete på slipning och att du menar att däcket kommer hålla längre. Jag är faktiskt lite tveksam till detta.
Ja mörk olja kan inte rekommenderas. Men att riva altanen och lägga nytt är ju inte 6 timmars jobb, snarare 6 dagar. Tid är pengar.

Vi hörs om 10 år och ser hur altanen ser ut då 😀
 
  • Gilla
AzP
  • Laddar…
L LG-THN skrev:
Jag har gjort det fyra gånger nu. Och man förundras hur silkeslent resultatet blir. Det är med andra ord inget som helst problem med att något skulle bli vasst. Snarare tvärtom, slipningen tar hand om små naturliga variationer mellan brädor.
Är det inget problem med kantslipning vid buktade trallbrädor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.