Har lite arbete med ytterpanel framför mig. Antagligen ska jag välja lite trevligt trä typ ceder 90 mm bred. Har länge varit sugen på en sänksåg och undrar om det är en idé att klyva sådan panel med den? En bordcirkelsåg är säkert bättre, men inbillar mig att den inte får samma användning därefter. Sänksåg blir bra till kommande köksbygge och innerväggar och dörrar som ska göras vid också. Bosch Gkt 55 verkar prisvärd.
 
Det fungerar relativt bra att klyva panel med sänksåg. Du bör ha ett plant underlag med en eller ett par bitar offerskiva på. Skall det klyvas raka bitar så går det mycket snabbare med en bordssåg men det är också ganska bökigt om du är ensam med långa bitar. En cirkelsåg och ett par sågbockar fungerar också bra!
 
Det är framförallt klyvningen på längden jag funderar på. Det blir ju inte så hemskt många sådana snitt men men.. Har en kap/gersåg också, till övrig kapning.
 
Tänk bara på att använda klinga med 12 tänder el.- liknande.
Festools 48-tandade gillar inte att klyva ;)
 
Har än så länge bara sågat skivor med min Bosch men den är jättebra att jobba med. Tänk på att du behöver en skena också (eller två).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.