Gjorde ett dåligt (men tidskrävande) försök till att visa på ett ungefär vad jag tänker mig.
Vettetusan vad jag vill ha för farstukvist men ritade dit en iallafall.

Kanske ha samma räcke på altanen som balkongen men som sagt så är det rätt långt borta, just nu är det fönstrena och fasaden/balkongen jag måste börja med.

fult hus.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, jag tycker också att den kortare stående panelen var snyggare.

Allt prat om farstukvistar och förlängda balkonger gav mig en idé, varför inte förlänga den längs långsidan också? Då blir det ju en farstukvist av bara farten samt så får du en väldigt bra utrymningsväg vid brand (om den kompletteras med en trappa längs exempelvis garagets sida) och fönsterunderhåll på övervåningen underlättas.
panelbyte.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blev mycket diskussion kring balkongen. Personligen skulle jag iaf göra den större, eller helt ta bort. I nuvarande utförande ganska meningslös.

Tillbaka till fönstren. Jag gjorde ett STORT misstag på mitt förra hus. Bytte traditionella 2-luft fönster med spröjs till moderna 1-luft. Såg för djävligt ut. Borde ha bytt till nya 2-luft (ev med spröjs) och behållit den lite äldre karaktären på huset. Fundera på om du inte ska ha 2 eller 3-lufts fönster istället för de otidsenliga luft- och vädringsfönstret på sidan. Steget längre är ju att även ha spröjsade fönster. Det skulle passa till ditt hus. Men då vill man nog gärna byta alla fönster på huset.

Kombinationen med ett fönster dikt an mot dörren är skit fult. Gör någon annan lösning. Dubbeldörr tex. Behövs fönstret? Kanske räcker med frostat glas i en dörruta?

//P
 
groenberg12 skrev:
Gjorde ett dåligt (men tidskrävande) försök till att visa på ett ungefär vad jag tänker mig.
Vettetusan vad jag vill ha för farstukvist men ritade dit en iallafall.

Kanske ha samma räcke på altanen som balkongen men som sagt så är det rätt långt borta, just nu är det fönstrena och fasaden/balkongen jag måste börja med.

[bild]
Tycker detta var snyggare än balkong runt hela.

Vad jag förstått är fönstren på nedanvåningen redan bytta så de kommer du inte att ändra, eller hur? Då är det de fönstrena vi måste förhålla oss till. Jag föreslår att du tar exakt samma storlek på fönster där uppe som du har därnere. Ena fönstret kan vara terassdörr men lika bred som fönstret. Låt dom sitta precis ovanför befintliga fönster. Sedan placerar du ett ytterligare fönster mitt emellan dem.

(Det ideala för denna typ av hus hade varit spröjslösa 2-lufts fönster med mittpost, men vad jag förstått tänker du inte byta alltihopa)
 
Per i Hamrånge skrev:
Kombinationen med ett fönster dikt an mot dörren är skit fult. Gör någon annan lösning. Dubbeldörr tex. Behövs fönstret? Kanske räcker med frostat glas i en dörruta?

//P
Man kan tycka vad man vill, men just kombinationen terrassdör+fönster är väldigt typisk för 50-tals hus. Bor själv i hyreshus där alla lägenheter har så ut mot en balkong. Blir väldigt trevligt inifrån.
 
BirgitS
Sommartorparn skrev:
Man kan tycka vad man vill, men just kombinationen terrassdör+fönster är väldigt typisk för 50-tals hus. Bor själv i hyreshus där alla lägenheter har så ut mot en balkong. Blir väldigt trevligt inifrån.
Inte bara i 50-tals hus utan det har varit likadant i de lägenheter från 40- och 60-talet som jag bott i, liksom i radhus från 80-talet. Mycket trevligt!
 
MissAnpassad skrev:
Ja, jag tycker också att den kortare stående panelen var snyggare.

Allt prat om farstukvistar och förlängda balkonger gav mig en idé, varför inte förlänga den längs långsidan också? Då blir det ju en farstukvist av bara farten samt så får du en väldigt bra utrymningsväg vid brand (om den kompletteras med en trappa längs exempelvis garagets sida) och fönsterunderhåll på övervåningen underlättas.
[bild]
Ja, det jag är rädd för är att det kanske blir för "blaffigt"? Men det blev ganska amerikansk stil på det hela och det gillar jag!


Det blev mycket diskussion kring balkongen. Personligen skulle jag iaf göra den större, eller helt ta bort. I nuvarande utförande ganska meningslös.

Tillbaka till fönstren. Jag gjorde ett STORT misstag på mitt förra hus. Bytte traditionella 2-luft fönster med spröjs till moderna 1-luft. Såg för djävligt ut. Borde ha bytt till nya 2-luft (ev med spröjs) och behållit den lite äldre karaktären på huset. Fundera på om du inte ska ha 2 eller 3-lufts fönster istället för de otidsenliga luft- och vädringsfönstret på sidan. Steget längre är ju att även ha spröjsade fönster. Det skulle passa till ditt hus. Men då vill man nog gärna byta alla fönster på huset.

Kombinationen med ett fönster dikt an mot dörren är skit fult. Gör någon annan lösning. Dubbeldörr tex. Behövs fönstret? Kanske räcker med frostat glas i en dörruta?
Ja 2 luftfönster hade iof passat bättre, spröjs tycker jag är riktigt snyggt men som du säger, då vill man gärna ha det på de andra fönsterna också och symmetriskt. Ang balkongdörren bredvid fönstret, huset är byggt -84 och var ursprungligen en skoterverkstad på nedervåningen med boyta på övervåningen, så målet då dom byggde huset var nog inte att få det så snyggt och symmetriskt som möjligt utan körde helt på funktion. Däremot tror jag båda fönsterna har samma längd till långväggarna så det vill jag ju inte ändra på.
 
Sommartorparn skrev:
Tycker detta var snyggare än balkong runt hela.

Vad jag förstått är fönstren på nedanvåningen redan bytta så de kommer du inte att ändra, eller hur? Då är det de fönstrena vi måste förhålla oss till. Jag föreslår att du tar exakt samma storlek på fönster där uppe som du har därnere. Ena fönstret kan vara terassdörr men lika bred som fönstret. Låt dom sitta precis ovanför befintliga fönster. Sedan placerar du ett ytterligare fönster mitt emellan dem.

(Det ideala för denna typ av hus hade varit spröjslösa 2-lufts fönster med mittpost, men vad jag förstått tänker du inte byta alltihopa)
Ja fönsterna på nedervåningen är nybytta av förra ägaren. Om jag sätter de nya fönsterna precis ovanför de 2 fönster som finns på nedervåningen (eller förstod jag fel?), så blir de väl ej symmetriskt placerade på väggen? Och så måste jag flytta balkongdörren lite till vänster? :)
 
Det är flera saker som gör att huset är "fult". 1 Taket skulle antingen ha legat på en högre nivå eller haft en större lutning. Nu ser det ut som om någon "bankat" ner det. 2 Fasaden på långsidan ser knepig ut. Har fönstren på övervåningen där lägre bröstningshöjd? 3 Färgsättningen är hemsk. Slutsats: låt fönstren sitta där de sitter. Arbeta i stället med färgsättningen. Ljusare fasadfärg med foder och fönster (både karm och båge) i en annan färgton med lagom kontrast. Viktigt att ha samma mättnadsgrad på båda kulörerna. Rött och vitt må vara traditionellt men är aldrig vackert. I det här fallet understryker de vita fönstren bristen på harmoni.
 
justusandersson skrev:
Det är flera saker som gör att huset är "fult". 1 Taket skulle antingen ha legat på en högre nivå eller haft en större lutning. Nu ser det ut som om någon "bankat" ner det. 2 Fasaden på långsidan ser knepig ut. Har fönstren på övervåningen där lägre bröstningshöjd? 3 Färgsättningen är hemsk. Slutsats: låt fönstren sitta där de sitter. Arbeta i stället med färgsättningen. Ljusare fasadfärg med foder och fönster (både karm och båge) i en annan färgton med lagom kontrast. Viktigt att ha samma mättnadsgrad på båda kulörerna. Rött och vitt må vara traditionellt men är aldrig vackert. I det här fallet understryker de vita fönstren bristen på harmoni.
Ja taket är ju svårt att ändra på. Fönstrena på övervåningen på långsidan är i princip från golv till tak i de rummen då det är snedtak=lågt i tak där fönstrena är. Ang fasaden så ska den ju som sagt bytas, idag är det en bucklig plåtfasad pga att det varit en verkstad.

Färgen har jag redan planerat att byta iom fasadbyte, och då är jag mest inne på grått med vita knutar :)

Som sagt så är långsidan/altan/farstukvist nog nån sommar bort eftersom jag måste gräva ur marken framför huset eftersom huset står i en grop i princip och även om jag önskar det så är jag inte gjord av pengar ;)
 
F.d. verkstad förklarar ju saker och ting. Gilla läget och jobba med det som är enkelt att ändra på. Om du skall byta till träpanel så gör fönsterfodren så smala som möjligt. Gör dem istället lite djupare så det ser mer arbetat ut. I Norrbotten har du ju tillgång till fantastiska virkeskvalitéer. Grått och vitt är dock ingen bra kombination. Vitt har noll mättnadsgrad och passar bara ihop med karamellfärger. Avvikande kulör på knutarna hör inte hemma på byggnader som skall ges ett modernt uttryck!
 
justusandersson skrev:
F.d. verkstad förklarar ju saker och ting. Gilla läget och jobba med det som är enkelt att ändra på. Om du skall byta till träpanel så gör fönsterfodren så smala som möjligt. Gör dem istället lite djupare så det ser mer arbetat ut. I Norrbotten har du ju tillgång till fantastiska virkeskvalitéer. Grått och vitt är dock ingen bra kombination. Vitt har noll mättnadsgrad och passar bara ihop med karamellfärger. Avvikande kulör på knutarna hör inte hemma på byggnader som skall ges ett modernt uttryck!
Har du något förslag på färgsättning om du kikar på huset? Gult, rött och blått vill jag inte ha. Jag kan tänka mig ljusgrönt t.ex. som detta men då är ju rött tak snyggast och jag vill sätta svart så man inte är lika bunden i färgsättning i framtiden.

gront-hus-.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man gör en snabb googling på grått hus så är det svårt att hitta ett hus som inte har vita knutar.
 
Som jag tidigare sagt, knutarna bör inte ha avvikande kulör om man vill ge ge ett modernt uttryck. Om du vill ha ett ljusgrått hus, gör foder och fönster lite mörkare grå, eller tvärtom. Grön umbra är en traditionell kulör som uppfattas främst som grå och som ofta används på foder. Obs det är viktigt att fasadkulör och foderkulör har samma mättnadsgrad. (En mer mättad färg är lite gråare. har mer inslag av svart.) Kulören på fönster + foder på bilden du visar är inte vita utan ljust grå. Träpanelen bör vara stående för att understryka husets höjd.
 
groenberg12 skrev:
Ja fönsterna på nedervåningen är nybytta av förra ägaren. Om jag sätter de nya fönsterna precis ovanför de 2 fönster som finns på nedervåningen (eller förstod jag fel?), så blir de väl ej symmetriskt placerade på väggen? Och så måste jag flytta balkongdörren lite till vänster? :)
Hmm, svårt att hitta någon riktigt bra lösning. Försök hitta maximal med symmetri, helt enkelt. Bästa är att rita upp olika lösningar o se hur ögat tar det.

Sedan tycker jag huset är charmigt i sin charmlöshet. Självklart att fina balkongdörren och storfönstret ska sitta däruppe när det var skoterverkstad där nere.
 
Skall man flytta några fönster på gaveln så skall man försöka föra ihop dem mot mitten. Om detta är rimligt beror på planlösning och väggkonstruktion. Symmetri är alltid viktigt. Med tanke på den ganska stora investering du skall göra skulle jag föreslå att du tar någon konsulttimma med en arkitekt i din närhet. Det kan löna sig rejält i detta fall och påverka husets värde uppåt. Uppgiften är svårare än vad man kanske tror vid första påseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.