hej har ett problem som ja försökt lösa ett tag nu
Vårat hus är byggt 2010 så därav innfaller de på gamla regler och jag får inte ut ett slutbevis(inte vi som byggt de) utan köpt de 2012
Kommunen hävdar att han som byggt huset inte skött pappersbiten och startat bygget innan byggstartmötet m.m men ringde dom vid köp och dom kan inte ge någon slutbevis men de är ok att bo i huset sa dom muntligt tyvär ...,

Och nu tänker jag så här
Jag vill färna ha detts papper pga av att kunna sälja huset ...
Och ärrendet är avslutat hos kommunen säger dom nu efter 5 år och vi har fårr alla papper av skatteverket taxeringsvärde m.m och samt att vi har kommunalt avlop och vatten och sopor ....,
Plus att vi satt in kamin och fått de godkänt med startbesked och slutbesked och även gjort ovk så känns ju som att allt är som de ska men hur ska jag lyckas få papperet på slutbevis?? Någon som tycker o tänker nått om detta?
 
Varför ska du ha ett slutbevis om det inte behövs? Vad ska det användas till?
 
Mäklaren vill inte sälja utan alla papper och ja vet att köparen kommer fråga om de så vore bra att få pappersbiten...
 
E-posta eller skicka ett vanligt brev till kommunen och be att få ett slutbesked för fastigheten. Om de inte vill utfärda det så måste de då också ange skäl till varför.
Då har du en åtgärdsplan för saker som måste fram från din sida för at lösa det.

Alternativt att du öppnar en dialog med kommunen om att lösa det på annat sätt om du inte kan få fram det kommunen frågar efter.

Enligt min åsikt har varken köpare eller mäklare nytta av slutbeviset om det inte är nödvändigt för att sälja, köpa eller bo i fastigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.