quick skrev:
Äntligen lite konkret information. Att det är skräp som följer med ut skulle man ju kunna tänka sig och det är ju aldrig bra. Och helt onödigt. Bör vara ganska enkelt att lösa för dom som kan.
Mjae, kalla det konkret spekulation :). Hade det varit enkelt, det här med EMC, hade det inte varit ett problem för då hade man rett ut det långt innan produkten lanserats, men EMC-problem är sällan triviala och ofta med i det närmaste mytiska undertoner. I det här fallet verkar det handla om att ett inte oansenligt antal tillverkare av oklar anledning valt att tolka det som om det vore OK att mäta upp delarna i systemet var för sig snarare än hela systemet i fungerande skick. Fick jag gissa så kommer samtliga HQ, Gardena, Meec, och Word som sålts de senaste åren tok-faila EMCn. Att bara några stycken belagts med säljförbud beror nog mest på att ESV bara testat några stycken...
 
Ja spekulation är väl mer rätt ord så här långt innan vi vet mer. Precis. Och det är det som stör mig mest. Man borde i alla fall i mitt tycke utforskat och testat mer innan man börjar slänger ur sig försäljningförbud. Men samtidigt ska man ju börja nånstans och hela grejen är ju väldigt komplex. Jaja ska bli spännande att se hur det utvecklas.
 
quick skrev:
Ja spekulation är väl mer rätt ord så här långt innan vi vet mer. Precis. Och det är det som stör mig mest. Man borde i alla fall i mitt tycke utforskat och testat mer innan man börjar slänger ur sig försäljningförbud. Men samtidigt ska man ju börja nånstans och hela grejen är ju väldigt komplex. Jaja ska bli spännande att se hur det utvecklas.
Mjae, nu tror jag du missförstår vad jag menar... Det är jag som spekulerar (i vad som skulle kunna vara orsaken och eventuella lösningar), ESV å andra sidan har låtit utföra konkreta, objektiva, oberoende mätningar som visar att produkterna ifråga inte uppfyller normerna för att få säljas i Europa.

Det är leverantören som har ansvaret för att det dom säljer uppfyller gällande lagar, regler och normer, och då är det ESVs skyldighet att belägga dem med försäljningsförbud, om dom upptäcker att dom inte gör det...
 
Vet inte vad det är jag skulle missförstått eller inte men att allt handlar om spekulationer är jag helt med på. Något jag där emot funderar på är hur det påverkar resultatet att Esv hade väldigt kort begränsningskabel när dom gjorde testet. Bör ju göra ganska storskillnad om man har 3m kabel istället för kanske 300m eller vad nu genomsnitt installationen ligger på.
 
När man testar EMC så är det väldigt ofta tillverkaren som styr hur saker och ting riggas, vilka tillbehör som ska vara med, hur det ska vara ihopkopplat etc. EMC-labbet vet ju inte hur grejerna ska användas och ofta är kanske inte installationsanvisningen färdig. Det är då tillverkaren som är den som "vet bäst" hur grejerna är tänkta att installeras och användas.

Men om tillverkaren inte är tillräckligt kompetent så missar de kanske viktiga detaljer, bruksanvisningen kanske aldrig får med rätt information om installation etc.

Det bästa vore ju att alltid göra ett extra slutligt test där man följer installationsanvisning och bruksanvisning, men tillverkarna vill inte lägga pengar på det.

EMC-labbet har i princip ryggen fri eftersom deras rapport säger att "När vi testade produkten så här så visade våra mätningar att den låg inom gränserna". Men att "så här" kanske inte alls motsvarar verkligheten är inget de lägger energi på.


Och jag tror ju inte att längre begränsningskabel ger bättre resultat, tvärtom. Större "antenn" strålar mer.
 
quick skrev:
Vet inte vad det är jag skulle missförstått eller inte men att allt handlar om spekulationer är jag helt med på. Något jag där emot funderar på är hur det påverkar resultatet att Esv hade väldigt kort begränsningskabel när dom gjorde testet. Bör ju göra ganska storskillnad om man har 3m kabel istället för kanske 300m eller vad nu genomsnitt installationen ligger på.
Det var din formulering "Man borde i alla fall i mitt tycke utforskat och testat mer innan man börjar slänger ur sig försäljningförbud." jag inte håller med om.

ESV har inte spekulerat, dom har utfört en test som är helt relevant för produktkategorin och produkterna som fått säljförbud är inte ens inärheten att klara de gränsvärden tillverkaren har att förhålla sig till.
 
Nerre skrev:
Och jag tror ju inte att längre begränsningskabel ger bättre resultat, tvärtom. Större "antenn" strålar mer.
Exakt. Kanske tappar man några dB beroende på den större serieresistansen i en längre tråd men spontant känns det inte som att det kommer att påverka nämnvärt.
 
Japp det var mina ord och dom står jag för. Men visst man måste börja nånstans och nu får förvisso tillverkarna en chans att rätta till dom andra modellerna innan dom testas och med största sannolikhet oxå får försäljningsförbud. Men att ge vissa modeller försäljningsförbud ger kanske ingen större nytta. Som i Husqvarnas fall. Dom får inte sälja 310:an men 315 som är i stort sett identisk går alldeles utmärkt att sälja fast den stör precis lika mycket. Men men som sagt åter igen. Man måste börja nånstans.
 
quick skrev:
Japp det var mina ord och dom står jag för. Men visst man måste börja nånstans och nu får förvisso tillverkarna en chans att rätta till dom andra modellerna innan dom testas och med största sannolikhet oxå får försäljningsförbud. Men att ge vissa modeller försäljningsförbud ger kanske ingen större nytta. Som i Husqvarnas fall. Dom får inte sälja 310:an men 315 som är i stort sett identisk går alldeles utmärkt att sälja fast den stör precis lika mycket. Men men som sagt åter igen. Man måste börja nånstans.
Ja, det kanske inte alltid är helt logiskt eller helt rättvist, men ESV är ju en myndighet och har som sådan ett uppdrag och antal regler och lagar att förhålla sig till och måste tolka dem rätt fyrkantigt för att inte riskera att särbehandla aktörer som står under deras tillsyn. En del av uppdraget är att utföra stickprovskontroller för att säkerställa att de elektriska produkter som säljs uppfyller de krav EU ställer på dem. Hittar man produkter som inte uppfyller kraven så har man ett antal åtgärder att ta till, säljförbud är en av dem.

På samma sätt som att Polisen gör stickprovskontroller vad avser nykterhet och hastighet, rödljuskörningar och stopplikt osv har ESV i uppdrag att utföra stickprov inom sitt ansvarsområde i avskräckande syfte. Risken är inte jättestor att man åker dit, men åker man fast så ska det svida en del.

I just HQs fall, där HQ valt att testa mot en annan standard än den ESV anser är den som gäller blir det intressant att se vad som händer. Personligen tror jag HQ gjort en blunder som testat mot den generiska standarden än mot den standard som ESV testat mot, så dom kommer nog behöva ett par rätt bra jurister för att vränga till det hela till deras fördel...
 
Ja man kan väl sammanfatta det hela med ordet byråkrati ;-) Ja det ska helt klart bli spännande att se vad det hela slutar.
 
  • Gilla
evesve
  • Laddar…
Liknelsen med polisens nykterhetskontroller tycker jag var bra. Elsäkerhetsverkets verksamhet bygger ju på kvalficerade stickprov. Och det är faktiskt industrin själva som lobbat fram dessa regler (det handlar ju om den fria rörligheten inom EU). Industrin ville inte ha ett system där alla produkter måste godkännas i förväg.
 
Nerre skrev:
Liknelsen med polisens nykterhetskontroller tycker jag var bra. Elsäkerhetsverkets verksamhet bygger ju på kvalficerade stickprov. Och det är faktiskt industrin själva som lobbat fram dessa regler (det handlar ju om den fria rörligheten inom EU). Industrin ville inte ha ett system där alla produkter måste godkännas i förväg.
Ja, det går ju utmärkt att börja sälja prylar med CE-logga och som påstås uppfylla ett antal standarder trots att det inte testats av någon överhuvudtaget. Sen finns det ju ett antal företag som jobbar med att sälja testtjänster på konsultbasis, och dom vill såklart testa så mycket och så krångligt som bara möjligt för att tjäna mer pengar.

Men, som nämnts i tråden redan så är det tillverkaren (eller importören) som i slutändan bär ansvaret för att produkten uppfyller relevanta standarder. Det haltar ju ganska uppenbart om t ex en tillverkare hävdar att en mobiltelefon testats och med bravur klarat alla EU-standarder för säg brevpressar utan att argumentera för att den inte skall falla under kategorin av produkter som innehåller radiosändare.

Sen finns det distinktioner som är svårare att avgöra, som huruvida en robotgräsklippare skall testas enligt den generiska standarden eller den standard som avser produkter i hemmiljö som innehåller motorer och switchande elektronik osv. Jag kan tycka att ESV har en poäng i att produkten inte skall testas utifrån den generiska standarden utan utifrån den typspecifika standarden (men jag har haft fel förut...).

När man sedan får backning från en myndighet och dessutom säljförbud så är det klart att både karriärer och egon hos utpekade chefer hos tillverkaren får sig en törn och då är det kanske inte alltid lätt att tänka och agera klart och acceptera att fel kanske faktiskt begåtts inom den organisation man ansvarar för....eller så har ESV testat mot fel standard och inte på ett korrekt sätt vilket är möjligt, men i min mening inte jättetroligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Läste en notis någon stans. När han startade sin klippare tappade 8 av hans grannar sin ADSL uppkoppling. Vet inte vilket märke det var men nog bör produkten testas i sin riktiga miljö med alla komponenter som behövs för att göra det till en fungerande produkt. Ett problem som genast kommer fram är att t.ex. Meec (Jula) har bara en produkt, Worx har ett antal med samma typ av fel, likaså gäller för HQ. Nu har Automower 310 fått förbud, det är ganska klart att även 315 har samma fel. Då HQ äger Gardena så har de ju motsvarande modeller som även de har samma fel. Ingen liten sak att åtgärda men det är vi konsumenter som drabbas.
Gör om, gör rätt!
 
Och så undrar folk varför de ska skaffa fiber? :D
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tillverkarna har överklagat besluten och de gäller därför inte tills vidare. Från Elsäkerhetsverkets hemsida:

Observera att detta beslut har överklagats och förvaltningsrätten har beslutat att förbudet inte ska gälla under överklagandeperioden. Det innebär att produkten får fortsätta att säljas tills förvaltningsrätten har beslutat något annat.

Tydligen kan ett sådant ärende ta rätt lång tid att handlägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.