Jag är bara lekman på området, men så länge du bara är där under en begränsad tid blir kondensproblemet mycket litet. Enligt diskussionen ovan är det då mycket bättre med god ventilation, ev. forcerad. Nackdelarna med plast överväger då enligt min numrerade lista ovan
 
Ja precis, det är ju bara hemmasnickeri. Så det blir säkert inte mer än 4-5h i sträck. Man kommer ju inte stå där 7-16 fem dagar i veckan..
 
Ett vettigt alternativ till plasten vid dessa tillfällen verkar vara att byta plasten mot vindpapp. Finns det för/nackdelar med vindpapp jämfört med inget alls?
 
Tonka skrev:
Ett vettigt alternativ till plasten vid dessa tillfällen verkar vara att byta plasten mot vindpapp. Finns det för/nackdelar med vindpapp jämfört med inget alls?
Menar du vindpapp på både in och utsida? Jag följer tråden för jag har ställt samma fråga om mitt garage och jag har nog bestämt mig för utan plast med bra ventilation samt Pax.

Just en fråga som jag ställt mig... Hur får man isoleringen att stanna kvar på vinden om man inte kör plast? Kan man köra plast i taket (eller vindpapp) och utan plast i väggarna?
 
M
Om jag fattat det rätt, så om man ska använda plast så ska man säkerställa att hela innerdelen blir som en plastpåse på insidan reglarna.
Dvs - inga hål och inga skarvar, inte ens vid innerväggarna.

Annars riskerar man att varm och fuktig luft letar sig ut via skarvar till isoleringen och sedan är den någorlunda fast där.

Detta ställer ju även mycket högre krav på ventilation osv.
 
Andreas_Evelina skrev:
Menar du vindpapp på både in och utsida? Jag följer tråden för jag har ställt samma fråga om mitt garage och jag har nog bestämt mig för utan plast med bra ventilation samt Pax.

Just en fråga som jag ställt mig... Hur får man isoleringen att stanna kvar på vinden om man inte kör plast? Kan man köra plast i taket (eller vindpapp) och utan plast i väggarna?
Jag tror/hoppas att glesningen kan hålla isoleringen på plats. Fast nu lutar det för mig åt vindpapp på insidan åtminstone i taket. I väggarna är jag mer osäker, framför allt pga den praktiska detaljen att elektrikern ska kunna installera efter att jag isolerat. Då kan vindpappen störa något. Troligtvis är det viktigare med vindpapp i taket eftersom varm luft (som blir fuktig när den blir kall) stiger uppåt, och då är det bättre med ett trögare material mot isoleringen i taket. I väggarna tror jag inte att så mycket fukt kommer ut, åtminstone inte med en PAX installerad
 
M
Vindpappen ska normalt sett sitta utanpå stommen, under panelen.

Notera att det verkar finnas vindpapp av plast och cellulosa, varav det senare väl är det vettigaste ur fuktsynpunkt.
 
Kör med ångbroms på insidan (y)
 
  • Gilla
Oddbod
  • Laddar…
Lite mer info: Jag har nu gjort "studiebesök" hos bekanta som har ett jättegarage och förråd. De har gjort alla misstag som går enligt "gällande regler". Ingen plast (inget mellan isolering och skiva alltså). De har undermålig ventilation och värmer ofta garaget med luft värmepump samt kör ofta in både två och tre blöta bilar samtidigt. Garaget är 4 är gammalt med dessa förutsättningar. Jag har inte kollat väggarna, men ordentligt på den 300 mm isolerade vinden. Snustorrt, inte minsta antydan till angrepp eller fuktindikering, vare sig på, i eller under isoleringen, inklusive bjälklag och gipsskivor.

Detta avgör det för mig. Framför allt då jag läst många fall där folk fått problem när de har plastat garage/förråd som inte värms upp eller bara tidvis under året (" frostfritt"). Jag skippar all plast och satsar på bra (tidvis forcerad) ventilation istället (snart isolerat dubbelgarage med förråd där endast förrådsdelen kommer att hållas frostfri eller värmas upp tillfälligt vid behov)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Tonka skrev:
Lite mer info: Jag har nu gjort "studiebesök" hos bekanta som har ett jättegarage och förråd. De har gjort alla misstag som går enligt "gällande regler". Ingen plast (inget mellan isolering och skiva alltså). De har undermålig ventilation och värmer ofta garaget med luft värmepump samt kör ofta in både två och tre blöta bilar samtidigt. Garaget är 4 är gammalt med dessa förutsättningar. Jag har inte kollat väggarna, men ordentligt på den 300 mm isolerade vinden. Snustorrt, inte minsta antydan till angrepp eller fuktindikering, vare sig på, i eller under isoleringen, inklusive bjälklag och gipsskivor.

Detta avgör det för mig. Framför allt då jag läst många fall där folk fått problem när de har plastat garage/förråd som inte värms upp eller bara tidvis under året (" frostfritt"). Jag skippar all plast och satsar på bra (tidvis forcerad) ventilation istället (snart isolerat dubbelgarage med förråd där endast förrådsdelen kommer att hållas frostfri eller värmas upp tillfälligt vid behov)
Super!
Tack för att du delar med dig :) jag kommer också skippa plasten helt (dock inte garage utan min 12kvm snickarboa)
 
Ytterligare fundering: I detta fall när man kör utan plast, finns det fortfarande anledning att skapa en luftspalt (glespanel 28mm) i väggarna mellan isolering och OSB/gips? Jag tänker att det möjligen kan finnas fördel med att luften kan röra sig mellan materialen.
 
Klicka skrev:
Kör med ångbroms på insidan (y)
Synd om Klickas inlägg passerar obemärkt. Ångbroms är ett bra alternativ som låter garaget andas, dock dyrt.
 
Ångbroms är absolut värt att fundera på. Någon som har någon åsikt i frågan om luftspalt mellan isolering och gipsskiva? Jag kommer nog skippa spalten mest av ren lathet, dessutom tror jag det är i taket (där ju glesen skapar en spalt) som det är viktigast, eftersom varm (och fuktig) luft rör sig uppåt.
 
Papp eller skivor bör finnas dikt an isoleringen på både in- och utsida, och både i tak och vägg. Den ser till att minimera konvektion i isoleringen och gör att isoleringens isolerande förmåga blir vad tillverkarna utlovat. Det viktiga är att luftgenomsläppligheten är minst 5 ggr högre på utsidan än på insidan. Vilket brukar klaras med vindpapp/väv på utsidan och vindtäta målade skivor på insidan.

En luftspalt tillför inget av värde, utom som installationsskikt för att underlätta elektrikernas arbete, som dock normalt endast utförs endast en gång under byggnadens livstid. Därför är Mikael_L's förslag om 45x45 + isolering bättre än 28 gles i luft. (Ja, jo, lite isolerande värde har även en luftspalt, men det blir mycket bättre om spalten fylls med isolering.)
Dessutom, när det gäller grovutrymmen som garage, så kan det ju vara värt att fundera på om man ska ha dold eller utanpåliggande el.
 
Tack för svaret Oldboy. Det där med utanpåliggande el är något jag inte tänkt på ärligt talat. Förutom nackdelen med utseendet för det ju bara fördelar med sig. Enklare montering av skivor, billigare installation av el, enklare med framtida tillägg eller justeringar av installationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.