K
Någon som har tips på innerdörrar enligt rubrik?
Behöver byta några innerdörrar som sett sina bästa dagar från 50 talet, tänker mig att jag byter karm i samma veva, då karmarna har gammal standard, men jag vill måla dörrarna själv.

Byggmax har ju obehandlade furudörrar, dock har dom speglar, vilket jag inte vill ha.

Swedoor har Stable Gw, men den kommer vitmålad/lackad där jag vill ha obehandlad för att måla själv.

Tips mottages gärna. :)
 
Har du tänkt på hur tung en slät massiv dörr blir?

99,9 % av alla släta dörrar är två tunna skivor med lätt utfyllnad mellan på en smal ram.

Protte
 
K
Ja cirka 35 Kg, vilket är OK. har hittat släta massiva dörrar... dock ej som obehandlade, det är där skon klämmer för mig. Visst kan jag slipa och måla själv men det känns lite som kaka på kaka.
 
En färdigmålad är ju liksom grundad och klar, bara att fortsätta.

Protte
 
Varför är det viktigt att måla själv från grunden?
 
K
Skall målas med linoljefärg.. men visst, det går väl att skrapa och göra om i värsta fall
 
Kan man inte vända sig till ngn firma som bygger dörrar, eller snickeri, och specialbeställa?
 
K
Det kan man nog göra, det låter dock dyrt! =/ Sonderar Prefab-marknaden först, hittar jag inget får jag nog ta och kolla via möbelsnickerifirma.
 
fast hur ser dina dörrar ut då? Har nog aldrig sett en massiv homogen trädörr på det viset. Den du länkade till är ju gjord i masonit och nån spånstomme.
Vad fanns liksom i glappet mellan spegeldörrar och sen moderna typ masonit med kartongfyllning ?

Min poäng är bara den att linoljemåla en masonitdörr känns ju lite överarbetat? Okej om man har en trädörr typ.
 
Men lyssna med swedoor om de kan lyfta ur en dörr ur produktionen.
Erbjud att skruva gångjärnen själv.

Protte
 
Swedoors massiva innerdörrar tillverkas i Danmark så det blir nog en hel del roddande. Jag tror det blir enklare att få ta på en obehandlad om du vänder dig till någon mindre dörrtillverkare här i Sverige.
 
Du kan höra med Tandsbyns Snickeri. De tillverkar en hel del obehandlade dörrar, dock främst i ytterdörrar i äldre stil med speglar och jox men att göra innerdörrar utan speglar fixar dom nog också.
 
Med tanke på hur mycket bättre kvalitet det var på skivdörrarna på 50-talet så tycker jag att du skall se om de gamla går att renovera och måla om.

Dagens skivdörrar består av två hårdkartongskivor (masonit) med en bikaka av papper emellan. Kanterna är spånskivsremsor. Dålig kvalitet rakt igenom. "Massiva" dörrar som har högre brandklass består av solid spånskiva. Inget massivträ där inte.

På 50-taler bestod släta dörrar av två skivor 4mm kryssfaner (plywood) med fyllning av antingen ribbor eller träklossar. Kanterna var av solid furu. Rejäla grejor som går att reparera när de går sönder och måla om när de blir slitna.

Åt kunder måste man ju bygga som de vill ha det men åt mig själv skulle jag inte tveka en sekund att sätta in återanvända 50-talsdörrar i ett nytt hus. De är så pass mycket bättre.

En massiv dörr av trä (hoplimmade ribbor) skulle inte fungera. Den rör sig för mycket med fukten. Därför började man snickra spegeldörrar någon gång för flera hundra år sedan. Först då skivmaterialen kom kunde man börja tillverka släta massiva dörrar.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
K
Tack för alla tips i tråden!
Dom dörrar jag har idag är dörrblad med överfals, det är överfalsen som tagit stryk och gått av.
Vet inte hur man bäst lagar dessa eller om dessa dörrar byggdes enligt något som liknar dagens standard. Dvs om jag hittar ett par överfalsade dörrblad på blocket, att dom passar i befintliga karmar? Det vore kanske det bästa. På ett ställe saknar jag helt dörrblad, där sitter bara karmen kvar och nu vill jag ha en dörr där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.