Hej!

Har precis flyttat in i en nybyggd villa i södra Skåne utan anlagd trädgård. Under byggarbetet körde tunga maskiner i trädgården och det finns risk att de plattat till jorden. När det regnar blir det rätt blött men gräset verkar växa bra.

När jag varit i kontakt med markarbetare har det sagts att det finns risk att det inte räcker med en jordfräs utan att trädgården måste plöjas upp, men ingen har haft tid att komma hit och titta på det. Om det behöver plöjas har de tid för det först till hösten.

Nu är frågan: Finns det något sätt för mig att kolla (tex gräva upp jorden och undersöka den) om någon behöver komma hit med traktor och plöja eller om det räcker med att jag hyr den största jordfräs jag kan hitta och gör jobbet själv? Vill gärna ha en fin gräsmatta under sommaren och dessutom känns det ju billigare om jag kan göra jobbet själv.
 
  • Gilla
Andreas Lissdaniels
  • Laddar…
En stor fräs luckrar betydligt mer än att plöja, du måste ändå fräsa efter en plöjning... Men fräsen ska vara rejäl, typ 15-20 hk gärna. Eller en riktigt traktor fräs om du får tag på det. Plöja kan du förövrigt göra nu om marken håller men jag skulle fräsa.
 
En jordfräs på 20 hk? Vilket märke och modell då?
 
Claes Sörmland
Jordmån är allt här. Är det sandjord så kan du fräsa. Är det tung lerjord så är fräsning förödande för jordstrukturen. Plöjning fungerar bra i lerjord men ska ske under hösten så att frosten kan verka på leran och ge leran granulatstruktur.
 
thomasx skrev:
En jordfräs på 20 hk? Vilket märke och modell då?
Tänkte typ en Belos eller liknande.
 
Gör det verkligen någon skillnad på fräsresultatet att motorn är 4ggr större än de största dedikerade jordfräsarna?
 
Jo det är skillnad på fräsar och fräsar jag har en antik Gilson med någon femhästars och den går runt.
Sedan har jag en till traktorn som snurrar.
Skillnaden är att traktorfräsen mera slår sönder jorden då den roterar fortare medan Gilson mest bara gräver runt.
Dock går traktorn för fort även på lågettan, den går fram några cm för varje "skär" knivarna tar.

Så ska jag göra fin jord så finns en entreprenör med en traktor med extralåg etta.

Fräsa en gräsmatta med Gilsonfräsen, aldrig!

Protte
 
Växte upp på landet och vi brukade låna en traktor med fräs. Som Protte säger, den snurrar så fort att jorden blir lite som den man köper i säck. Nån pratade om lera tidigare och man kan i så fall med fördel sprida ur sand ovan jorden som man sen fräser ned i leran. Så skillnad gör det, kanske inte motorn måste vara på just 20 men det går inte att jämföra med en trädgårdsfräs på 4-5HK.
 
Redigerat:
Att man inte kan jämföra en traktorfräs med en handhållen kan jag förstå. Men nu handlade det ju om en handhållen, gör fräsen man kan koppla på en Belos någon skillnad jämfört med en "vanlig" fräs. Belos maskin är ju avsedd för diverse olika användningsområden, så frågan är då om de extra hästarna gör någon skillnad i själva fräsresultatet, och kan man hantera och manövrera fräsen för hand när den sätter 20hk fräs i jorden. Använder man i praktiken alla 20hk när man kör fräs med belos?

Jag menar, om det är så stor skillnad och blir så mycket bättre, varför har ingen av de etablerade tillverkarna en fräs på mer än ca 5 hk?
 
Risken är nog att 20 hk blir för starkt och även tungt att manövrera, tycker jag har haft fullt upp att tygla en 5 hk och få den att gräva ned sig istället för att springa iväg som en gräshoppa över ytan. ;)
Men det säger kanske mera om min kunskap att köra jordfräs :)
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Sant, vi kan lämna traktorfräsen åt sidan. Ex Belos fräsen jag nämnde har ett liknande resultat som traktorfräsen även om den fräser lite grundare. Kör man ett par gånger kommer man ner ganska bra ändå. Att man sen får hålla på längre är ju en annan sak iom att den är mycket smalare än en traktor. Just resultatet på själva jorden blir väldigt lik det efter en traktorfräs och inte alls som efter den andra lite långsammare fräsen vi jämför med.
Det är inga problem att hantera en Belos, faktiskt lättare i hårdjord än en lite trädgårdsfräs som mest studsar på ytan och som måste hållas jättehårt för att få ned i marken. Den som utvecklar trädgårdsfräsar tänker sig nog inte att man ska köra gräsmattor med dem, små grönsaksland och liknande passar bättre. Att Belos och liknande kan användas för lite olika ändamål påverkar förstås inte hur bra kraften används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.