Jo, det blir trångt. Det kommer att vara 2-3 cm från underkant till trallen. Ska det målas får det ju så klart att skruva bort några trallbrädor för att komma åt.
Jag valde ändå så för att minska höjden från altandörr till trädäck.
 
Arbetet med altanen fortsatte under valborg och första maj. Jag började med att göra klart skarvarna, som jag skrev sist så hade jag missat att skaffa de skruvar jag behövde. Nu var Essve Träskruv 6x80 införskaffade och jag hade på Byggahus forum läst mig till att de ska sättas i tre tydliga grupper och då bilda en så kallad momentfri skarv. Sagt och gjort!
IMG_2475.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inför bygget har jag också läst att det debatteras huruvida trallen ska läggas så att årsringarna bilder en sur eller en glad gubbe. Mitt virke är tryckt under april och har nu torkat till under ett par veckor. Man kan redan se tendenser till att vissa brädor börjar bukta åt ena hållet. Jag kommer att lägga dem som "sur gubbe" med förhoppningen att det inte ska bli dalar som vattnet står i men med risk för mer sprickor.
IMG_2476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första golvregeln är på plats med balksko. Efter denna startade jag lite serietillverkning för att fästa alla balkskor med ankarskruv för att därefter fästa balksko och regel i ett i den inre bärlinan.
IMG_2478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2483.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På kvällen så var till slut samtliga golvreglar på plats. Under dagen var även markduken utlagd. Att lägga ut markduken valborg var ett snilledrag för första maj regnade det, det hade inte varit roligt att dona i leran då. Nu börjar man verkligen få känsla för storleken av altanen. När vi bestämde storleken så resonerade vi inte så mycket. Nu när jag ser hur stor den blir hade den nog inte behövt sträcka sig fullt så långt ut från huset. Men det är så dags nu :) Det sägs också att man ska ta i i storlek och att man ska akta sig för att bygga för litet. En liten oro är att det vartannat år eller så behöver komma fram en traktor till reningsverket, men jag tror den ska få plats. Den dagen den sorgen annars. Efter golvreglarna vidtog arbetet med att kottla för frisen som jag gör två 28x120 bred.
IMG_2503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regn och rusk hela dagen! Jag hade inte planerat för det, prognosen sade något annat. Min kära mor hittade dock ett gammalt regnställ som var perfekt att arbeta i. Att Essve använder plastlådor och inte pappkartonger var tacksamt i detta väder, likaså att kunna förvara lådorna så att inte regnet kom åt det direkt.
IMG_2510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första brädan på plats! Det tar lite tid för en amatör att figursåga runt stolparna. Figursågningen är jag nöjd med, jag är inte lika nöjd med gersågningen och någon skarv. Svärfar har dock köpt en ny gersåg som jag ska prova vid nästa tillfälle.
IMG_2512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Jättefint, du ser ut att va riktigt noggrann (y)
 
Tack! Jag försöker vara noggrann, när man saknar fackkunskap är det svårt att veta var man kan gena utan konsekvenser.

Har läst en del om vilket håll trallen bör läggas på. Det verkar finnas många åsikter minst sagt. Jag har också inventerat den gamla altanen med blandad framgång. Jag har nog ändå svängt lite och velar mellan att det inte spelar roll eller att läggs den så att årsringarna bildar glad gubbe.
 
Riktigt fint och seriöst du gör ALLT :)

Ang målningen av panelens underkant, så inbillar jag mig att man kan ta en skumgummiroller, en liten och bred och måla med. Bara att knäcka till den så att man får en bra vinkel..

EDIT: Sur gubbe är det som gäller. Och lägg trallen tight.
 
Redigerat:
Är det säkert att du inte är SAAB-are? Jag tänker närmast på din noggrannhet och påläsning före jobbet. Läser på om jobbet på jobbet!
 
Jag kör SAAB, räcker det?
 
Det är illa nog! Snyggt jobbat och redovisat, fö.
 
Kommer det några bilder på det färdiga resultatet med? :)
 
Jag tror jag hoppar över ursäkterna till varför jag inte uppdaterat, det blir bara pinsamt :surprised:

Actionshot under tralläggningen, mäta, såga, skruva upprepas i rasande fart. Frun hjälpte glatt till med sågandet och vi fick upp farten. Jag hade läst på innan att man ska börja utifrån och gå inåt. Det fungerade så klart utmärkt!
IMG_2586.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar vi närma oss slutet. Jag funderade mycket på om jag skulle slå ihop trallen eller lägga men en liten glipa. Jag bestämde mig för att lägga med en tumstockstjocklek i glipa. När trallen levererades var den nytryckt och rejält blöt. Även om den nu legat ett tag var den fortfarande rätt så blöt. Så här i efterhand ångrar jag lite att jag inte slog ihop dem. Springan är nu lite större än vad jag önskat.
IMG_2589.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag funderade mycket på vad som skulle bli snyggast, en eller två trallbrädor som fris. Jag fastnade till slut för två - det var helt rätt! Naturligtvis var det skönt när sista brädan var på plats och vi kunde börja använda terassen. Det har grillats, ätits och barnen lekt med pool mm mm. Det är svårt att innan bygget föreställa sig storleken. Den gamla altanen visste vi ju att den var för liten. Så här i efterhand kan jag konstatera att den nya altanen sannolikt är lite för stor, den hade inte behövt gå så långt ut från huset som den gör. Frun gillar dock storleken och vi funderar på att framöver komplettera med någon utesoffgrupp, då är det säkert bra med gott om plats :)
IMG_2604.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av spillbitar byggde vi ett trappsteg för att komma in och ut lättare. Jag hittade info om steglängd för trappor på forumet och utgick från dem. Trappor är komplicerat :)
IMG_2619.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Actionbild mitt i sågandes.
IMG_2630.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ville ha en trappa ner mot sjön. Med vissa intervaller måste en traktor kunna komma åt minireningsverket som ligger nedanför altanen. Detta begränsar möjligheten till trappa något. Blir förresten spännande att se om traktorn kommer förbi ena hörnet eller om vi byggt ett problem :)
Jag har fuskat lite med underarbetet då jag inte kunde gräva så djupt. Det ska dock vara bra dränerat runt reningsverket.
IMG_2628.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallen på plats på plattformen till trappan. Att vi byggde med en plattform var för att kunna vinkla trappan längs med samt att ta ner ett steg direkt.
IMG_2629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bygga vangstycken. Även deras stöd har jag fuskat lite med och inte grävt så djupt. Får se om det sätter sig med tiden och om det i så fall behöver åtgärdas.
IMG_2631.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det färdiga resultatet! Det är dock svårt att få gräsfröna att gro när man går där lite för tätt. Förhoppningsvis hinner gräset komma innan vi spenderar för mycket tid i stugan till våren.
IMG_2621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är så långt vi kommit innan det var dags att börja jobba. Det som återstår är att bygga en trappa till på framsidan av altanen. Det ska också byggas räcke runt om. Räcket kommer att bli ett ganska traditionellt med en överliggare, kryss och en underliggare. Jag är intresserad av att prova att måla med linoljefärg och har därför köpt obehandlat virke till räcket. Det kommer att målas vitt med Engwall och Claesson linoljefärg. Inget av detta hans dock med innan hösten kom, vi får se vad sommaren -16 erbjuder.

Jag passar på att ta med två bilder inifrån stugan. Även om jag delvis hållit mig därifrån har det skett saker. Fukt i krypgrunden hade gjort att golvbjälkarna ruttnat och en sviktande grop under några år vuxit. I våras fick därför två snickare komma dit och riva ut golvet, detta samtidig som de byggt nytt badrum och installerat vattentoalett eftersom vi installerat minireningsverk. Köket och en liten hall är vad som inte revs ut.

Snickarna har rivit ut golvet och städat krypgrunden. Det blev ett mindre berg att köra till tippen. De har sedan, lagt in makadam i grunden och plastat, bytt stora delar av syllen och reglat upp för och lagt in ett nytt furugolv. De byggde också en innervägg medans jag med lite hjälp i familjen ägnat mig åt spackling, slipa och tapetsera. Actionbild från tapetseringen:
IMG_2623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut åt andra hållet. Numera är även lister på plats.
IMG_26282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som sagt, räcke och trappa återstår. Jag är lite osäker på om jag kommer att hinna något av det till sommaren. I huset som jag bor i till vardags börjar tankarna gå mot att byta en fasad av mexisten mot träfasad. Det förtjänar sin egen tråd och kommer i så fall att göra av med en hel del tid.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Fin altan och snyggt golv inne (y)
 
I sommar är det tänkt att byta fasad på huset hemma i stan, räcket på sommarstugans altan får därför sannolikt vänta till nästa sommar. I helgen har jag i alla fall grundmålat virket en första gång. Jag använder Engwall och Claessons linoljefärg som jag späder med ca 40% terpentin. Det är lite i kyligaste lager så inte helt säkert att det torkat till i morgon.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag byggde en trappa under förmiddagen då färgen inte torkat riktigt under natten. Passade även på att såpa hela altanen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var rätt bra väder i dag och under eftermiddagen jade färgen torkat och jag började bygga en del på räcket. Det är tänkt att bli kryss mellan ribborna.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även målat allt virke en första gång och avslutade med att lägga i båt och brygga. Lite osäker när fortsättning följer.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A andersgd skrev:
Bild
På bilderna på trappan så står de dubbla 45-reglarna på en träkloss (som i sin tur står på trädgårdsplatta). Jag har aldrig sett träklossen där utan det brukar vara trädgårdsplatta och syllpapp. Finns det någon fördel att ha träklossen där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.