Som rubriken antyder: jag ska bygga en friggebod i syfte att användas för lite verkstadsaktiviteter. Lätt isolerat och byggnadsytan av olika anledningar låst till ca 2,5x6m, alltså 15 kvm.
Den ska stå i ett område på tomten där det finns lite fordon och annan bråte så jag bryr mig inte så mycket om estetiken och utseendet men jag vill maxa nyttjandegraden med tanke på volym, etc.
Vad skulle ni lista för fördelar och nackdelar med sadeltak respektive pulpettak?
Pulpettak går snabbare att anlägga känns det som men i övrigt?
 
Spontant tänker jag att det blir ett väldigt smalt rum att jobba i. När bänkar och maskiner kommer på plats kommer du inte ha så mycket yta kvar att vara på. Jag hade nog försökt få lokalen mer kvadratisk om möjligt.

Vad gäller takstolarna är det inte så stor skillnad i arbetstid mellan ryggåstak vs. pulpettak. Bor du i landtets norra delar med mycket snö känns sadeltak mer fördelaktigt. Med ett sadeltak kan du utnyttja kallvinden till förvaring.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tänk på att en friggebod får vara högst 3 meter hög. Det blir inte mycket till vind.
 
Nej, jag kommer inte ha någon vind, jag maxar utrymmet invändigt. Därav också frågan om sadeltak vs pulpettak, vad som kan ge bäst utrymme. Trigonometriskt så bör det blir ganska lika.
Måtten 2,5x6m är vald delvis med tanke på att jag möjligen kommer vilja traila den inom en inte alltför avlägsen framtid. Över tre meters bredd kräver följebil och då blir det genast mer besvärligt. Dispositionsmässigt blir det också bättre när man inreder med hyllor, bänkar, bord, mm. En fyrkantig byggnad tenderar att få döyta i mitten. I alla fall som jag har tänkt.
 
Det är väl mer taklutningen än typ av tak som avgör volymen invändigt. Med (nästan) platt tak kan du maxa 3 meter över hela ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.