Hej alla kunniga!

Tänkte dela med mig av min erfarenhet med stigas automover 127 klippare.

Inköpt för 3 år sedan och har nu gjort ca 600h timmar enligt klipparen.

Har tittat mycket på detta förnämliga forum och läst mycket av vad "Boltis" skrivit. hatten av för honom!

Min upplevelse har inte varit problemfri ska försöka sammanställa positiva och negativa sidor.

Positivt:
Bra Kniv som är lätt att byta och billig plus barnsäker och tål mycket stryk
Bra arbetstid dvs hur länge den klipper utan att återvända till laddstationen.
Enkla menyer och inställningar.


Negativt:
Fastnar lätt (även 3 kubik förbättringsjord senare)
Gräver lätt upp sladden och klipper av den
Vänder om den kör i små försänkningar i gräsmattan.
Fastnar minst 1 gång per klipp omgång.
Plastig laddstation.
Reagerar inte alltid när man lyfter upp den.
Luckan över menyknappen går lätt sönder


Anledning till att jag skriver detta nu 3 år senare är att jag med bla detta forum till hjälp har hävdat min konsumenträtt och fått klipparen skickad till stiga för uppgradering. Den ska jag hämta i morgon.

Chassit ska vara utbytt undertill fått en ny Stopknapp? hjul med sensorer som inte är ledade och uppgradering.

Är det någon som har gjort det här också? Ska bli spännande och se hur den kommer fungera nu.

Svärfar köpte en likadan han har haft samma problem plus att fukt letat sig upp och slagit ut kretskortet så han har fått ett nytt sådant plus samma uppgraderingar som jag.

Hans maskin (han hämtade den idag före mig) säger ingen signal när han ska testköra. Undrar om han måste ändra swicharna i basstationen?

Vad tror ni

Mvh Kalle
 
Tack för fin omnämning. Kan bara gratulera dig till ombyggnaden. Det blir en helt ny maskin. Har uppgraderat x antal sådana maskiner och du kommer snart märka att det är helt annorlunda.!
 
Ja det var en stor ombyggnad och stopknappen var med uppgraderad.

Märkte direkt att det var annorlunda. Den går även längre över tråden än tidigare, jag får nog dra om all Tråd igen verkar det som.

Boltis har du koll på vilket avstånd till hinder det ska vara nu när den är uppgraderad?

Märkte iallafall den korta stunden jag körde den att den är mycket smartare att ta sig loss om den fastnar.
 
Det ska inte vara ändrat egentligen jämfört med tidigare. 30 cm mot öppen kant, 35cm mot en mur eller vägg. Det enda du behöver flytta är kabeln vid laddningsstationen. Den skall ju nu dras mitt under laddningsstationen och inte något till höger.
 
Tack för att du delar med dig! Jag har också haft min 127:a i drygt tre år nu och ser exakt samma punkter som du noterat. Tilläggsvis tycker jag att batterierna håller förvånansvärt bra (trots att jag missade underhållsladda under vintern år 2).

Däremot har den ballat ur helt i år och verkar hitta osynliga väggar på de mest udda ställen.
Det verkar dessutom som att den på vissa platser alltid fastnar och på andra ställen bara ibland.
https://www.youtube.com/watch?v=4MMXQqr1zE0

Någon idé om vad som kan ligga bakom detta beteende?
 
Har tittat på ditt filmklipp och tror inte det har med signalen att göra utan snarare maskinen. Har du ett uppgraderat chassi med fasta pivothjul? Om du har det så tror jag inte det ena eller båda hjulen räknar som det ska. Kan du testa under servicemenyn under safety lift. När du rullar hjulen skall värdena öka. En annan sak kan vara kolen i hjulmotorerna. I servicemenyn ta test motors och kontrollera att bägge hjulen roterar lika fort. Sista tanken är att kolla att det inte sitter något i hjulen som stoppar..
 
Sista tanken : Gör den så här hela tiden? Är den nyligen uppdaterad? Isf kan den som uppdaterat maskinen lagt in fel programvara. Som exempel lagt in programvara för en maskin med sensorer i hjulen på en maskin utan. Då kan du få samma fenomen..
 
Tack för den snabba responsen!
Jag har det gamla chassit med svängbara pivothjul.

Nu när du nämner det så drar ju faktiskt klipparen åt höger, när den borde köra rakt fram och när jag gjorde "test motors" nu så rullar bara det ena hjulet vid 10% och betydligt långsammare än sin kollega vid högre %. Dessutom blir den motorn *väldigt* varm.

Tog ut motorn ochfjorde rent samt kontrollerade kolen (som ser ok ut). Det gnisslar & knakar något från växelhuset när jag drar runt den för hand, så det kanske är en smörjning som behövs ...eller en ny motor :/
 
Då är du nog något på spåret. Går den ena motorn trögare och långsammare än den andra ökar energiuttaget och maskinen tror att den gått emot ett hinder eller liknande. Var försiktig om du öppnar upp hjulmotorn bara. Där är en del drev i växeln att hålla rätt på!
 
  • Gilla
Pebben81
  • Laddar…
Lite uppdatering ang min maskin!

Trodde jag aldrig skulle säga det men den fungerar kanon nu. Fastnat 1 gång då den körde över mina tofflor!

Jag kostade även på den nya hjul. Då köpte jag gummivarianten.

Pratade med min stiga ÅF han skulle ha 750:- st

Denna sida fick jag två för samma peng http://www.vindic.eu/shop/product/gummihjul-ac125-127-325?tm=startsida/stiga-autoclip

Tycker även dessa var en uppgradering sätter sig inget skit i dem och om det slirar lite så gräver de inte på samma sätt.

Dock tycker jag batteriet kanske börjar bli lite trött. När den är fulladdad står det 2967 och den går in redan vid 2400 ca. detta tar typ mellan 10-30 min beroende på hur mycket den har att jobba med.

Nästa fråga jag har är om någon har erfarenhet om annat tillbakagångsätt än följer kabeln?

/mvh kalle
 
Jag har också haft min 127a i tre år och den har fungerat mycket bra men nu har den börjat med att bara stänga av sig efter ca 15 minuter mitt i klippningen. . Den gör inte ens ett försök att själv gå tillbaka till boet utan bara slocknar. Laddningen står på ca 2700 när man lyfter tillbaka den i boet och startar om den.

Någon som vet vad det kan bero på?
 
Fritte_x skrev:
Jag har också haft min 127a i tre år och den har fungerat mycket bra men nu har den börjat med att bara stänga av sig efter ca 15 minuter mitt i klippningen. . Den gör inte ens ett försök att själv gå tillbaka till boet utan bara slocknar. Laddningen står på ca 2700 när man lyfter tillbaka den i boet och startar om den.

Någon som vet vad det kan bero på?
Alla gånger batteriet som behöver bytas. Min 125:a har gått tre och en halv säsong och gjorde samma sak. Nytt batteri gjorde susen!
 
Chef: Hur gjorde du för att få uppgraderingen från STIGA? Jag ringde själv idag men de vill ha 1300 kr för en uppdatering + Service...

Sedan har jag också fått samma problem med batteri som dör, enligt återförsäljaren så måste jag byta båda batterierna då min 127 har två batterier pris 1625 kr x 2... Någon som vet var man hittar batteri billigare? Jag är kan byta själv har skruvat rätt mycket med datorer (Vilket liknar klipparens inre...) kan man annars få tag på nya programvaran någonstans? Jag såg att det fanns en COM port på moderkortet som man borde kunna koppla upp sig mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.