A
GordonE skrev:
Det finns vinterservice i år också. Jag tror att det går att skicka in från och med oktober.

Jag vet det då jag pratade med supporten angående mitt garantiärende och de rekommenderade att jag skulle ta den på vinterservice istället. Men då hade de kostat mig pengar då garantin tog slut i september.

Angående min maskin så är den nu tillbaka, jag fick en ny maskin. 13 dagar tog det innan jag fick den nya.
Dock lyckades jag köpa upp mig till en Indego 1100 istället.
Har för mig att reklamationsrätten på 3 år gäller från inköpsdatum. Så byter man till en ny klippare så får man inte 3 år på den. Däremot de reparationer/fel-korrigeringar som gjorts får man 3 år på från reparationsdatumet(eller bytet). Så det fel du lämnade in den för kan den reklameras för. Kräver att man har någon typ av felrapport med datum för inlämningen.
Fast ser nu att du bytt modell också. Hoppas att de köpte tillbaka den gamla och gjorde ett helt nytt köp sen så du får 3 nya år på reklamationsrätten.
 
Redigerat:
Vinterservice
Nej Bosch erbjuder inte vinterservice i år. Jag har kollat med serviceavdelningen.

Då får man göra det själv. Jag har plockat isär Indegon i sina huvuddelar, gjort rent och monterat ihop igen. Inget som man kanske måste, men efter tre säsonger kändes det som att det var dags.
Samtidigt så fick man ju tillfälle att kika litet närmare på hur det fungerar.
Med hjälp av den fina bildserien, framställd av av TYK1, (inlägg #4062) tar man lätt bort kåpan. På Bosch servicesida finns också sprängskisser som kan vara till hjälp när man mekar.

När jag plockat bort elektronikboxen kunde jag se hur det ser ut i "motorrummet" efter tre säsongers körning.
IMG_1615_redigerad-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Inte mycket gräs här men ganska dammigt. Förmodligen kommer det mesta av dammet in genom "ventilationen".
Det vi ser här är batteriet längst fram samt att det finns plats för ytterligare ett lika batteri över ventilationshålen. Kontaktdonet CL, som jag kopplat ur för säkerhets skull, är till batteriet och det finns även ett don märkt CR för ett ev. andra batteri. I övrigt är det de två motorerna med planetväxlar och nyckelbrytaren.

Nyckelbrytaren kändes litet intressant då det ryktas att maskinen kan starta trots att nyckeln är ur. Nästa bild visar hur det ser ut efter litet dammsugning och att nyckeln satts tillbaka (läge OFF).

IMG_1621.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Brytaren är en vanlig återfjädrande maskinbrytare. Den är monterad i en hållare i plastchassiet och hålls på plats med en skruv+bricka.
Den bryter pluskablarna till batterierna (batterierna - om det varit två) och förutsatt att allt fungerar så blir maskinen helt spänningslös.

Denna bild visar när nyckeln vridits halvvägs till on-läge. Notera det tajta avståndet mellan brytaren och hållaren.

IMG_1629.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och nästa bild i läge ON.

IMG_1628 kopiera.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


OM det kommer in skräp i motorrummet (t ex genom ventilationshålen) och OM det hamnar i det tighta gapet mellan brytare och chassie. Ja, då skulle möjligen knappen kunna fastna i ON-läge och hålla maskinen under spänning trots att nyckeln är ur. Jag provade att lägga in div skräp där, men lyckades inte provocera fram ett sådant fel.

För säkerhets skull tog jag dock en fin fil och filade bort ett par hundradelar på både brytaren och chassiedelen. Glömde ta bild på det, men ni fattar!

Det var allt för denna gång, men fortsättning följer där jag berättar om vad som finns i elektronikboxen och under främre locket.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
Abki skrev:
Har för mig att reklamationsrätten på 3 år gäller från inköpsdatum. Så byter man till en ny klippare så får man inte 3 år på den.
Stämmer.
Abki skrev:
Däremot de reparationer/fel-korrigeringar som gjorts får man 3 år på från reparationsdatumet(eller bytet).
Stämmer inte.
Inköpsdatum, eller närmare sagt det datum du fick tillgång till produkten ifall du har köpt den på distans, är det datum din 3-åriga reklamationsrätt räknas ifrån.

Söker man på "reklamation" på nätet eller "reklamera" i den här tråden får man fram mer information, t.ex. https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-indego-10-robotklippare.193959/page-280#post-1807149
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Hello, nu va det dags igen.
Har precis kopplat in Indy och testkört honom. Allt verkar funka perfekt. Han såg lite vårtrött ut först men efter lite nosande efter linan så for han igång som en liten racerbil. Ska fixa till tråden jag körde sönder i lördags när jag mossrev........klantigt. tvinnad för test bara idag.
Då hoppas vi att vi får en bra vår och sommar och att våra smårobotar rullar på som aldrig förr.
Glad Påsk på er!
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Efter den klagat på att blivit upplyft några gånger nu, så sprayade jag lite silicon spray på de främre hjulaxlarna så har detta inte hänt mer. Roligt och se "robotsläpp" med yster dans. Inte för att han klipper något men jag vill att han ska få lite frisk luft och att man inte få skit av latbruksverket.....:wow: för att hålla han inlåst i onödan.
 
  • Gilla
Waxinator och 1 till
  • Laddar…
Tog ut min idag och konstaterade att skivtallriken behöver bytas och att båda framhjulen har slitit ner axeln totalt, jag gick in på Bosch hemsida för att kolla tel nummer till support för att ringa dem imorgon, tyvärr verkar den inte uppdaterad eftersom det fortfarande står vinterservice för vintern 2014/15 och felaktiga öppet tider till supporten.

Hoppas inte Bosch tänker dra ner på sin fina support.
 
Hej nån som vet om man får/kan hänga upp indegon på väggen?
Jag behöver använda golvytan där den normal står till nyttigare saker.
 
Hej !

Så nu har även min Indego fått fnatt, tog in den i höstas och den har bott i garaget, nu när den skulle startas upp. Så klagade den på fel: 101, upplyft. !!!! Sagt och gjort jag plockade isär den och gjorde rent alla kontakter, kollade att magneterna på hjulen aktiverade tungelementen osv. (Skall nämnas att jag har ett komplett elektroniklabb i företaget). Någon som har en ide, vad det kan vara. (Den gick perfekt hela sommaren.)

Intressant är också att man inte kan kvittera larmet (Done) . Trycker man på alla andra knappar så piper det svagt. !!!!
 
Redigerat:
Nu har jag konstaterat felet, tänkte delge andra ägare av erfarneheten. Det är så att tangentbordet har lagt av, därför kunde jag inte kvittera larmet om upplyft klippare. "Done" knappen fungerade inte.

Efter att tittat närmare på tangentbordet i mikroskop så ser man att lamineringen är undermålig och dom tunna silverbanorna har axiderat kraftigt. Hål och av "rostade" banor syns här och var. Vidare så är inte bandkabeln riktigt böjavlastad vid infästningen vid själva tangentbordet, så där är det mörkgrått och avfrätta banor.
Mycket, mycket dålig kvalitë, få se nu om det går att köpa en sådan reservdel, dvs ett nytt membrantangentbord alt. soptippen alt. ombyggnad.

Har hållit på med elektronikdesign konstruktion i över 30 år, har aldrig sett något så dåligt, produkten liknar mest en leksak.

Spännande och se vad Bosch reservdels lager har att erbjuda då den inte finns med i deras sprängskiss.

Återkommer när jag vet mer,
 
  • Gilla
Waxinator och 2 till
  • Laddar…
stefan_gsx skrev:
Har hållit på med elektronikdesign konstruktion i över 30 år, har aldrig sett något så dåligt, produkten liknar mest en leksak.

Spännande och se vad Bosch reservdels lager har att erbjuda då den inte finns med i deras sprängskiss.

Återkommer när jag vet mer,
Prova att mejla supporten. De kan nog göra en del om det krävs.
Jag hade min på vinterservice och de bytte massa grejer utan kostnad så jag tror att man är mån om sina kunder.
 
Har precis pratat med dom få se vad dom svarar. Hade in min på vinterservice förra säsongen, kom tillbaka och gick 15 minuter innan den tvärstannade, visade sig att skruven lossnat helt på ena hjulet, och hjulet var helt slut mot axeln. Skickade ett argt mail till supporten och det kom en ursäkt med två nya hjul på posten.
Så jag har ingen större lust att skicka den igen, för senast tog det 6 veckor att få tillbaka den. Byter tangentbord själv och sätter ihop den på 30 minuter. Får jag inte köpa ett nytt tangentbord får det väl bli en uppgradering med 6 st IP67 knappar istället för deras undermåliga konstruktion. Dom har ju grafit mot domen i knapparna på tangentbordet, precis som gamla fjärrar till TV'n. Det skall ju vara guldpläterad dome mot en guldpläterad yta på tangent bordet, prylen ska ju vara ute i sol, kyla och regn, inte inne på storarumsbordet tillsammans med ölen och pizzan :)

Mer info kommer....
 
Min har blivit "svårtryckt" senast tiden. Inte som i början precis. Den är 4 år i år .:(
 
Jag hoppas det är mycket ironi i ditt inlägg MeanMike... Knappsatsen har väl aldrig varit så väldigt responsiv?
 
plaggis skrev:
Jag hoppas det är mycket ironi i ditt inlägg MeanMike... Knappsatsen har väl aldrig varit så väldigt responsiv?
Tyvärr inte. Jag uppfattar faktiskt min knappsats som knappt tryckbar längre. Jag kan få trycka flera gånger och ibland "trycka runt" lite för att den ska reagera.
Jag håller med dig att den va inte ens bra då den va ny men nu är den klart sämre.
Vad som händer om den lägger av på någon knapp vet jag inte. Verkar ju inte enl. högre upp i tråden gå att köpa löst.
Uppfattar också att den tappat färg och har styvnat i plasten. Funkar dock än.
Tilläggas kan är att jag verkligen gillar min Indy. Gör ett strålande jobb i fritidshuset.
Min radom hemma i stan e ok men inte jämförs vis med Indy.
 
Precis fått svar från Bosch. Dom (Daniel) svarade:

Hej Stefan.

Det som finns att beställa som reservdelar kan du se på sprängskissen, vilket du gjort.
Finns inte den delen du behöver där, går den tyvärr inte att beställa.
Då får du skicka in din Indego till vår verkstad så får de göra arbetet åt dig.

Har det kommit in gräs så långt in i maskinen låter det som att det har runnit vatten tillsammans med gräset och därmed tagit sig in på känsliga delar.
Har du gjort rent maskinen efter användning? Har du kört maskinen i regniga förhållanden?

Ha ha ha , ja ,månen är inte gjord av ost.

Verkar som detta var en känslig fråga. Funderar på vad jag ska göra, köra dom den juridiska vägen via reklamation eller skita i det o bygga om den. Får se.

Om jag bygger om den kommer jag att lägga in bilder på hur jag gjort, så andra kan se hur dom ska "uppgradera" den för att få den att gå några säsonger till.

Fortsättning följer ...
 
  • Gilla
Waxinator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.