Hej vi ska göra en altan ca 40 cm hög på baksidan mot garaget och där har vi en ytterdörr som vi ska slå igen, diskuterade med gubben om hur vi skulle gå tillväga. Regel, vindskyddskiva, spikläkt och sedan panelen tyckte jag, fick även igenom att vi skulle köpa panel som är förgrundad, och att vi skulle köpa en lite burk färg, än så länge kändes det bra och vi bestämde att vi skulle köra på stående panel (vi har kommit överens att lägga liggande under våra vardagsrumsfönster där uterummet blir) vi har merinit plattor på huset) idag var han i väg och sa att han köpt till arbetet för dörren, gick ut och tittade jo han hade köpt liggande panel som han tänkt ställa stående😫 Jo men tjena, inget annat, ( till reglarna har vi material hemma) ingen spik, spikläkt eller vindskyddskiva eller färg för den delen heller, han tänker sätta reglar och takpapp och tycker det räcker...... Hjälp mig få han att tänka om, är det något jag missat? Ska det vara ngn plast eller dylikt innan spikläktet? Har jag glömt något annat eller finns det andra sätt att göra det på?
 
Plast har man på insidan, alltså i den varma delen.
Vindpapp på utsidan.
Liggande panel som stående kommer nog se ganska tacky ut tyvärr.
Sen som ett litet tips, denna förändring kan vara bygglovspliktig, kolla med din kommun.
 
  • Gilla
lajsa82
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Plast har man på insidan, alltså i den varma delen.
Vindpapp på utsidan.
Liggande panel som stående kommer nog se ganska tacky ut tyvärr.
Sen som ett litet tips, denna förändring kan vara bygglovspliktig, kolla med din kommun.
Tack för svar. Ja det får införskaffas nya plank eller så kör vi liggande även där, bygglov har vi redan ansökt om, där allt står som vi ska göra👍🏻
 
Reglar och tak papp, helt rätt. Så brukar jag oxå göra. Luftning bakom paneler är bra att ha. Om det är lock panel då behövs ingen luftspalt. Vad är det för panel ni ska dätra upp?
 
  • Gilla
lajsa82
  • Laddar…
Okej så det funkar med bara takpapp och reglar, det blir att lägga liggande panel för dörrhålet och upp till taket på garaget. Resten får vara mineritplattorna som redan finns, men vi kommer bryta av i annan grå färg och sätta upp belysning för att få det lite mer effektfullt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.