Vid vårt nyinköpta hus så är tomten en aning kuperad.
Kuperad så till vida att den sluttar svagt och sedan rejält ut emot två meter till tomtgränsen.
Vi vill gärna räta ut gräsmattan en aning genom att t.e.x gräva ur en del av "slänten" och fylla upp den sluttande ovandelen så det blir mer plant. För att sedan kanske göra någon mur eller liknande så man skapar två olika nivåer av gräsmatta. Allt för att man ska få mer jämn yta på mattan.
Finns det några fler idéer man kan tänkas göra ?
 
Varför vill ni ha en plan yta?
 
Vi har också en sluttande tomt som vi ska plana ut och ha en stödmúr. Får se hur det blir när vi sätter igång. HAr funderat på att ta in en trädgårdsarkitekt men vi får se. Är det nån som vet vad det kostar att dom kommer med förslag?
JA varför man vill ha en plan tomt är ganska enkelt. Nån stans där vår pool kan stå., där ungarna kan spela fotboll, där man kan ligga och sola utan att rulla. Kunns sitta på en stol mm, mm. Har en sluttande tomt nu också och jag vet inte hur många gånger man svurit sig tokig på allt som lutar. Tack gode gud för den 5o kvm plana yta vi har nu.
 
  • Haha
Erik9005
  • Laddar…
Ja det är så enkelt att vi vill ha lite mer plan yta att använda...kanske för kubb eller andra sommarlekar.
Vi saknar idag en tillräckligt stor yta för detta och då var tanken att med en stödmur eller liknande få lite mer fin plan gräsmatta.
Vi kommer ändå att ha "plenty" av kuperad terräng kvar.
 
Till alla de som funderar på att bygga stödmurar eller "plana ut tomten" med en hög, brant slänt längst bort:
Försök att även se er tomt ur grannarnas ögon. Det är inte så kul att behöva titta rakt in i ett två meter högt L-stöd eller en ogräsbevuxen sprängstensslänt...

Lika väl som man bygger staket eller planterar häck i samråd med grannen, borde man planera nivåskillnaderna mellan tomterna i samråd med grannen.
 
Tja några två meter blir det inte tal på i mitt fall...:)
På sin höjd en meter.
Tror heller inte att grannen har något emot att jag gör en "mur" några meter från hans fallfärdiga uthus.
Men jag förstår era argument och kan hålla med till viss del.
Man bör tänka efter hur det påverkar omgivningen...
 
  • Gilla
Jompawalle
  • Laddar…
Joakim,
Vi har precis byggt en liten stödmur(65 cm), s-formad med två trappor. En trapp mitt på och en vid garageinfarten. Vi har använt tumlade antikstenar och liknande fast mindre/marksten är på gång till gången upp till huset. Muren limmade vi med PL400. Då själva underarbetet var gjort (3 dagar) gick det som på räls (1 dag) och det blev jättefint.
Vi har naturtomt med sluttning / berg på baksidan så det blev bra med lite plana ytor på framsidan. Kommer bli många kubboch fotbollsmatcher där i framtiden...

Lycka till,

anna

 
Tack för svaret Anna !
Det låter underfärligt som jag hade tänkt mig :)
Nu får det bli en tur till bygghandeln och kolla lite material...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.