Hejsan, visste inte vars jag skulle lägga denna tråd men provar här.

Jag har tänkt byta fasad och fönster på en gavel (den vänstra sidan på bilden) på mitt skitfula hus iår, men funderar om man kan få det lite snyggare genom att ändra fönstersättningen på övervåningen, alltså fler fönster eller andra former på fönsterna etc. Ska alltså bara byta på den gaveln där balkongen är.
11124213_10207112698236106_1792348075_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar om man ska smalna av de två fönster som sitter (mest pga att balkongräcket är för nära vänstra fönstret och det är en ful foderlösning där räcket på höger sida slutar vid fasaden) och sätta ett brett (ca 180 cm blir det) fönster i mitten av dom.

Vad tror ni? Eller blir det snyggast att bara byta ut de befintliga fönsterna (fast sätta bara stora fönster utan dom där ventilationsfönsterna)

Sen vet jag inte hur jag ska sätta panelen heller (liggande/stående/blandat) men det kanske borde vara på fasadforumet? :D

Tackar för all hjälp och synpunkter jag kan få!
 
Vad är du ute efter? Modernt? Klassiskt? Nått annat?

Nu ser man inte riktigt din balkong, men det ser ut som att den drar ner husets utseende. Se vad som händer med en vit träbalkong istället och fasad i olika riktningar. Klassisk stil:
panelbyte.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade tagit bort balkongen och satt 4 lika stora fönster, två uppe och två nertill. På framsidan hade jag gjort en större veranda eller ett större däck med ett skärmtak över entrén!
 
MissAnpassad skrev:
Vad är du ute efter? Modernt? Klassiskt? Nått annat?

Nu ser man inte riktigt din balkong, men det ser ut som att den drar ner husets utseende. Se vad som händer med en vit träbalkong istället och fasad i olika riktningar. Klassisk stil:
[bild]
Jag är ute efter hyfsat modernt men kanske med klassiska detaljer. Ja det var en dålig bild, jag håller med! Det glömde jag iof nämna, OM balkongen blir kvar så är tanken att kapa ner järnräcket och sätta träräcke. Det blev ju snyggt med reglar nedåt som du ritat!

Halvmåne fönstret som du lagt dit hamnar dock på vindan då det inte är full takhöjd på övervåningen, utan väldigt lågt i tak tyvärr.

Det var en mycket bra bild du gjort, nu fick jag lite nya idéer! Det jag funderar över också uti själva panelen är att huset inklusive garaget på långsidan är ca 30 m långt, om jag lägger liggande panel är jag rädd för att huset kommer att se jääättelångt ut?

Jag hade tagit bort balkongen och satt 4 lika stora fönster, två uppe och två nertill. På framsidan hade jag gjort en större veranda eller ett större däck med ett skärmtak över entrén!
Ja det ska komma till en altan som kommer börja vid knuten längst till vänster på bild och gå runt huset till ytterdörren. Men måste börja med att byta panel :D Däremot är fönsterna på nedervåningen nya samt rummen nyrenoverade så är inte aktuellt att börja byta fönsterplacering där.
 
Garaget ligger väl en bit in på andra kortsidan? Då är det ingen risk för att det ser väldigt långt ut, du kan ju dessutom ha helt stående panel på den delen för att särskilja den från bostadshuset.
Halvmånefönstret satte jag in för att förstärka det klassiska. Tar man bort det, så ser det genast mer modernt ut, men fortfarande klassisk med panelen åt olika håll. :)
Jag tror inte att byta fönster eller att flytta på dom är lösningen dock. Det är främst taket och balkongen som får huset att se lite ledset ut.
 
MissAnpassad skrev:
Garaget ligger väl en bit in på andra kortsidan? Då är det ingen risk för att det ser väldigt långt ut, du kan ju dessutom ha helt stående panel på den delen för att särskilja den från bostadshuset.
Halvmånefönstret satte jag in för att förstärka det klassiska. Tar man bort det, så ser det genast mer modernt ut, men fortfarande klassisk med panelen åt olika håll. :)
Jag tror inte att byta fönster eller att flytta på dom är lösningen dock. Det är främst taket och balkongen som får huset att se lite ledset ut.
Här är en snabb ritning på husets utformning ovanifrån med röda markeringar där dörrar finns för att jag hade lite att göra :surprised: Och ja, garaget går ej i exakt samma linje som huset på framsidan.
Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har funderat på att sätta stående på garagedelen som du säger. Ja taket är väldigt tråkigt, ska byta till svart pannplåt på garaget i sommar och sen på huset någon annan sommar.

Det blir väl lite bättre då det kommer till underspikning också. Ang fönster, kanske sätta in ett tredje fönster i mitten kan funka?

Jag kan ta lite bättre bilder imorgon på huset och hur jag menade med balkongräcket osv.
 
Bygger du en ny balkong kan du ju utöka den några cm och således kunna göra en snygg montering mot huset utan att fönstret är i vägen. Jag tror det skulle se konstigt ut med ett tredje, så stor är inte kortsidan att det skulle se "lagom" ut.
Ritade in stående panel på garaget och en altan (som jag skulle ha längs hela husets långvägg också) samt tog bort fönstret bara för att jag inte kan sova:
panelbyte.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja tanken är att behålla själva järnstommen men det går nog säkert iochförsig att flytta räcket några cm ändå. Ja du har nog rätt i att det blir för trångt, det enklaste är ju också att bara byta fönsterna till hela fönster. Balkongdörren har jag också tänkt byta isåfall såklart.
 
Lekte vidare och satte färg på fönster samt dörrar. Jag skulle nog måla dörren i någon färg i alla fall, det lyfte huset när den vita ytterdörren blev en färgklick.
panelbyte.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tanken är att måla huset vitt med nån bra färg på knutarna eller någon nyans av grått med vita knutar. Men det är ett tag bort så dit har jag inte funderat så noga :) Hur blir det om man sätter panelen stående som den är nu fast upp till övre delen av altandörren och fönsterna på nedervåningen istället för nedre delen? Och jag får tacka för engagemanget :D
 
Är huset vitt så kan du nog behålla taket som det är.
panelbyte.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad sägs om att förlänga balkongen så att den symmetriskt ligger under båda fönstren? Då blir balkongen mera användbar också.

Och så tycker jag huset saknar en furstukvist!
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Är huset vitt så kan du nog behålla taket som det är.
[bild]
Jo det ska fortsätta vara svart tak, dock blir det pannplåt :) Jag tyckte nästan att det var snyggare när stående panelen gick bara till undre kanten på fönsterna på nedervåningen.

Men att förlänga balkonger var ju en bra idé, då ser det ju mer symmetriskt ut och så får huset sig nog ett lyft! Jo farstukvist ska komma till, men det är ett tag dit pga att jag måste shakta bort ca 40-50 cm av massorna framför huset.

Om man förlänger balkongen kanske man kan sätta bredare fönster där uppe? Nu är dom ca 110 bred.
 
En nackdel, förstås, om du förlänger balkongen är att ni för mörkare på nedervåningen. Fundera över hur viktigt det är att få in mycket ljus där.

Sedan, angående fönster. Om ni nyss har bytt fönstren i bottenvåningen så blir det snyggast att hålla sig till samma storlek eller mindre på övervåningen. Det brukar se konstigt ut om fönstren uppe är större än de där nere. Möjligtvis kan det bli OK om du tar samma fönster som i bottenvåningen och sätter dom i en rad bredvid varandra. Då blir det större fönsteryta men du behåller samma proportioner som på resten av huset.

Kanske om någon händig person kan rita upp hur det skulle se ut?
 
Jo det är sant men om balkongen förlängs tror jag inte jag tappar alltför mycket ljus, så det hade nog funkat! Ja, alltså fönsterplaceringen på detta hus är extremt ogenomtänkt sen tidigare så är ju svårt att ändra på det just nu förutom på övervåningen där jag har möjlighet att ändra. Hela kortsidan på övervåningen som syns på bild är (ska bli) ett enda stort sovrum på ca 40 m2.

Du har nog också rätt i att de stora fönsterna brukar vara nere.

Kanske 4 lite smalare fönster symmetriskt på övervåningen då? Brukar det vara något bärande i den väggen som jag isåfall kapar ut för att sätta nya fönster? Tänkte så att man inte beställer fönster och så upptäcker man att det är en bärande balk mitt i allt som sätter stopp för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.