Man får vad man betalar för är väl det enkla svaret. Kostar det ett företag 150 kr att skicka ett paket dörr-dörr jorden runt är det svårt att få ihop ett exakt klockslag för leverans. Givetvis går det att lösa men då är det ett bud och kostar därefter.

Precis som Alriksson skriver har paketchaufförer många stopp och upphämtningar, blandat fasta och nya platser. Räcker med att ett stopp krånglar och att trafiken tjockar till sig så hamnar bilen efter i schemat.

Brist på konkurrens inom transportsektorn... :rolleyes: nja. Det finns massvis med företag, allt från lokala till globala. Lägg dessutom till eländet med utländska chaufförer som kör för slavlöner, samt enorm konkurrens från de stora drakarna (DHL/TNT/Schenker/UPS/Fedex etc). Som extra krydda finns det statliga företag med stora krigskassor som kan komma in och priskriga (Posten/Bring/Itella mm)
 
Redigerat:
Bristen på konkurrens är väl på mottagarsidan. De flesta ställen man köper från erbjuder bara ett alternativ.
 
Nerre skrev:
Bristen på konkurrens är väl på mottagarsidan. De flesta ställen man köper från erbjuder bara ett alternativ.
Vad tror du det grunnar sig på? Givetvis priset, att ha flera aktörer gör att volymen minskar och således ett högre pris per skickat kolli per aktör.
 
Beställer mycket bildelar från nätet, med dom stora firmorna är det DHL och UPS med hemkörning 8-17
Otroligt irriterande att man inte kan välja att fådet till en pickup point direkt istället för att det måste göras 2 försök innan de kan hämtas upp på terminal.
Något jag också saknar är inlogg via kod eller bankid för att kunna innan leveransen kommer till terminalen kunna bekräfta att paketet kan lämnas utanför dörren utan signatur.
Smidigast är att hämta vid postombud om möjligt.

Det är verkligen ett skallskadat system DHL använder det finns ingen relation eller kommunikaiton mellan kundtjänst och budbilar.
En gång ringde jag om att det inte kommer vara på plats och budet inte behöver åka och försöka leverera.
då fick jag info att det inte kan kommunicera med förarna vilket inte alls stämmer 2015.
En gång levererade de på jobbet på en tisdag när jag inte var där när de skulle levereras på en torsdag.
Då ringde en kille från dhl terminalen och undrade om vart min försändelse ska någonstans.
De visade sig då att de hade åkt tillbaka till jobbet på onsdagen bara för att köra ut det till samma ställe på torsdagen igen eftersom det var då det skulle levereras :banghead:
 
etoo skrev:
Har beställt varor med hemleverans många gånger, och slås hela tiden av hur totalt kundfrånvända transportföretagen är (speciellt de större såsom DHL eller DB Schenker).
Man får alltid avisering om transport mellan, typ, 8.00-16.00. Vem kan hantera det om man har ett normalt arbete? Det är väl ok att gå ifrån ett par timmar för att ta emot varan, men inte att behöva sitta hemma hela dagen.
Värre blir det naturligtvis nu när jag ska få leveransen till mitt landställe, som är "nerstängt" under vintern, med underhållstemperatur på 8 grader. Ska man sitta där och glo i 6-7 timmar utan vetskap om när transporten kommer?
När man frågar kundtjänsten på transportföretaget kan de inte ge närmare besked, och man får aldrig möjlighet att kontakta chauffören.
Det måste ju för sjutton finnas någon slags dagsplanering för att optimera transporten. Varför kan inte kundtjänsten ha tillgång till den?
Jag tycker det här luktar unken slöhet och gammal monopolliknande, kundfientlig policy. Är det chaufförerna själva som har detta inskrivet i sina avtal, för att slippa mer kundkontakt än absolut nödvändigt.
Fattar inte att detta lever kvar i en tid där distansköp ökar lavinartat. Eller så är det just därför - det går för bra för dem att bry sig.

P.S har ibland blivit kontaktad av mindre transportföretag (som är underleverantörer till de större), och där har det ofta gått alldeles utmärkt att ha en dialog om mer exakta leveranstider).
Vad är det som du ska få levererat till landet, tänkte mest på att du inte är där?
 
B
Andy78 skrev:
Otroligt irriterande att man inte kan välja att fådet till en pickup point direkt istället för att det måste göras 2 försök innan de kan hämtas upp på terminal.
Något jag också saknar är inlogg via kod eller bankid för att kunna innan leveransen kommer till terminalen kunna bekräfta att paketet kan lämnas utanför dörren utan signatur.
Smidigast är att hämta vid postombud om möjligt.
Håller helt med. I mitt aktuella fall var det ännu värre, det fanns öht inte någon möjlighet att hämta ut paketet själv. "Nä, du vet, vi har inget så'nt avtal", var beskedet från kundtjänst när jag ringde dit. De skickade f ö en avi med posten om misslyckad leverans, det ingick tydligen inte i rutinerna att lägga den i min brevlåda när de ändå var hemma hos mig. Nåväl, jag lyckades ordna ett lämpligt arrangemang för avlämning av mitt 1,5-kilospaket till slut.

Via det spårbara kollinumret gick det jättebra att följa paketet de första 12 000 kilometerna, när 50 kilometer återstod var det tillbaka till 1800-talet. I det läget kunde de gärna ha skickat SMS, epost, A-post, B-post eller röksignaler med besked om leveransdag. Exempelvis: "Vi kommer med ditt paket på onsdag. Är du inte hemma kan du lämna en fullmakt med kollinummer vid dörren.". Då hade det bara behövts en utkörning, men de tycker väl att det är kul med bilkörning.
 
Det är inte ett problem för dem att åka fram och tillbaka i önödan.
Hade det varit det så skulle det funnits ett fungerande system för smidiga leveranser.
Jag beställde av privatperson en gång på tradera då skickades försändelsen till 7 Elven som var dhl pickup point och aviserades med sms och jag kunde smidigt hämta ut det.
Så man kan ju tycka att man lätt borde kunna styra om den dit.
 
16 fönster/dörrar som ska bytas. Fraktas i tre omgångar p g a olika fabrikat. Jag vill bara komma dit och bära in dem i förrådet. Arbetet med att byta ut fönstren kommer att göras när vädret är lite gynnsammare.
 
etoo skrev:
16 fönster/dörrar som ska bytas. Fraktas i tre omgångar p g a olika fabrikat. Jag vill bara komma dit och bära in dem i förrådet. Arbetet med att byta ut fönstren kommer att göras när vädret är lite gynnsammare.
Jag förstår, jobbigt när det kommer i omgångar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.