Hej

Har ett sommarhus som vi är i även under vintern.
Eldar med kaminer så huset blir varmt då. Sedan har vi lite stödvärme på när vi inte är där.

Det är inte så bra isolerat så vi kommer att se över det men underifrån finns det tyvärr ingen isolering alls så det blir iskallt på vintern underifrån och på golven ovan i tex kök.

Går att komma åt underifrån via ett utgrävt förråd.
Så min fråga är egentligen vad är bästa isoleringen och hur kan jag gå tillväga.
Funderar på frigolit då det är lite fuktigt från marken. Utrymmet håller alltid över noll.

Bifogar en bild för att ni förhoppningsvis kan se hur det ser ut.
Behövs ordnas lite för att få isoleringen på plats och blir lite knivigt runt rör osv.

Alla tips tas tacksamt emot
//Micke 041_ny.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har googlat lite på det där för egen del, så här kommer mitt högst amatörmässiga svar, står inför en liknande operation.

Jag hade lagt cellplast underifrån mellan reglarna. Passar de inte 100, skär till och täta med fogskum. Uppsidan är att man får en fuktspärr samt att möss inte riktigt gillar cellplast. Nackdelen som jag förstått det är om det börjar brinna samt att det inte isolerar ljud lika bra. Sedan hade jag reglat upp 5 cm på insidan, isolerat samt lagt flytande masonit samt ytskikt.

Så långt har jag kommit i mina funderingar, har inget emot om någon slår ihjäl dom :)
 
Robert63 skrev:
Jag har googlat lite på det där för egen del, så här kommer mitt högst amatörmässiga svar, står inför en liknande operation.

Jag hade lagt cellplast underifrån mellan reglarna. Passar de inte 100, skär till och täta med fogskum. Uppsidan är att man får en fuktspärr samt att möss inte riktigt gillar cellplast. Nackdelen som jag förstått det är om det börjar brinna samt att det inte isolerar ljud lika bra. Sedan hade jag reglat upp 5 cm på insidan, isolerat samt lagt flytande masonit samt ytskikt.

Så långt har jag kommit i mina funderingar, har inget emot om någon slår ihjäl dom :)
Hej

Tack för svaret, tycker det låter som ett bra alternativ, ungefär som jag tänkte mig. dock är det inte 100 passform här utan blir en del skarvande och lappande men men det får fungera.
Sedan är det ganska långt mellan bärlinan så jag får regla på något sätt så cellplasten stannar :)
Hur menar du på insidan ? Mot yttervägg ? eller golvet ovanför detta ?
 
En annan sak räcker 10 cm tjocklek för cellplasten ?
 
2 lager omlott med 10cm borde bli hyfsat.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
2 lager med 10 cm på varje lager eller 2 lager med 10 cm totalt dvs 5 cm/skiva ? ;)
 
2x10cm
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Kanon blir ett projekt i sommar på dom regniga dagarna....
 
Ok. Skruva fast dom är mitt råd, jobbigt att spika med så lite utrymme under.
 
mikdor skrev:
Hur menar du på insidan ? Mot yttervägg ? eller golvet ovanför detta ?
Jag menar att lägga reglar på innergolvet, fylla med isolering, på med flytande masonit och sedan ytskiktet. Nackdelen är att man bygger upp golvet lite och att det kanske inte stämmer med dörrar och annat, men i mitt fall funkar det.
 
Aha ok hmm tyvärr blir det tokigt med dörrar då men tanken var bra :)
 
mikdor skrev:
Aha ok hmm tyvärr blir det tokigt med dörrar då men tanken var bra :)
Vore intressant att veta vilken sorts cellplast man ska använda. Som jag förstått det handlar det inte bara om tjocklek. Så om någon vet, skjut gärna iväg ett svar. Helst av allt vill jag ju inte göra operationen på innergolvet, men jag får bara dit 10 cm på undersidan. Räcker det om jag väljer rätt material?
 
Håller med vore intressant att veta om det finns "bättre" och "sämre" cellplast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.