Lewdis skrev:
Viken underbart inspirerande tråd. Vann själv en tävling på byggahus för några veckor sedan. Då lovade jag att lägga ut bilder när vardagsrummet blev klart.
Har själv renoverat I precis hela huset och tagit stor hjälp här i forumet. Har därför från och till tänkt summera vårt bygge, men avstått då det nästan är helt klart! (tror man). Kanske skall ta mig samman och förhoppningsvis inspirera andra likt din tråd?!
Tackar! Det kan vara ganska bra terapi att gå igenom allt man gjort under åren och summera det. Framförallt så var det väldigt roligt! Rensa en eller ett par kvällar, ställ några öl på kylning och sedan är det bara att köra igång! Ser fram emot att få läsa resultatet här någon gång!
 
En månad har gått och inte mycket har hunnits med. Tycker mest att det varit VAB och mörker senaste tiden.
Har regnat en hel del vilket gjort att den lilla fritid man haft över att bygga har försvunnit i slask. Lyckades dock få tag på en finfin fasadlist som nu sitter på plats. Har fått upp lite panel och dropplist som även fungerar som "förstebleck". Blev ett litet experiment att limma denna mot karmen för att få det tätt. Blev iaf väldigt fint om man jämför med hur det skulle sett ut med plåtbleck. Hoppas kunna peta i fönsterbågar och dörr denna vecka och sedan den sista ytterpanelen.

IMG_20151205_132907.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hann spika lite panel i helgen som gick och märkte då att jag var ca 7 meter kort på den liggande panelen :(
Att be Åttersta hyvla två plankor och sedan ödsla en hel dag för att hämta var inget alternativ då man ligger på minustid som det är med allt så här innan jul.
Dagen efter var jag på K-Rauta i Bromma för att köpa lite plank till utvändiga foder och då såg jag att de hade några stackars enkelfasade plankor i 95-bredd. Annars brukar det bara vara 120 som lagerförs i byggladorna om de har överhuvud taget. Självklart var det ju sågad panel så det blev till att hyvla själv. De kommer sitta mellan fönster och dörr så när foder är på plats så kommer det vara några enstaka centimeter av själva panelen som syns så då gör det inte så mycket att finishen inte är 100.
 
Då det utvändiga går långsamt pga decembervädret och allt annat som ska hinnas med så har jag passat på att måla även insidan på dörrparet. Hade tänkt spara det till i vår men det är ju skönt att slippa det då! Blir ändå en massa målning utvändigt som inte går att göra nu. Har slaskat på ordentligt med Cronol på snickerierna ute som jag inte kunnat grunda inomhus så förhoppningsvis är de fina efter en blöt stockholmsvinter.
IMG_20151217_202233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
316097
  • Laddar…
Det har gått långsamt sedan sist men idag så hängde vi i dörrbladen. Inte en millimeter behövde jag justera karmen, ibland har man flyt!
 
IMG_20160214_143242.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trots tre lager grönt så får det bli en strykning till i vår
 
Invändigt

IMG_20160214_143208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mattetvilling och 1 till
  • Laddar…
Hann även mosa i första lagret isolering samt dreva dörr och fönster. Imorgon blir det att sätta i nya låset samt flytta trycke från gamla dörren. Vis tillfälle så ska det beställas nytt men vet inte riktigt vad ännu. Inte lätt hitta snygga trycken som passar i stil. Ska bli skönt att bli av med gamla dörren iaf!
 
I helgen fick vi äntligen bort gamla ytterdörren. Tänkte lagra den ett tag då den kanske skulle funka som dörr till frigga i fjällen. Kapade upp gamla dörrhålet till rätt storlek så att det linjerar med nya ytterdörren och hålet i hallen innanför. Trots att vi bara bygger ut ca tre kvadrat så känns det fantastiskt luftigt mot hur det var innan.

öppning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När jag sågade upp hålet stötte jag på lite finfint gammalt timmer. Vägde duktigt om man jämför med de balsareglar som man får i bygghandeln idag. Luktade gott gjorde det också!

riktigt virke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cecilia R och 1 till
  • Laddar…
Inte uppdaterat på ett tag nu men lite har iaf hänt.

Fick upp foder och fönsterbänk i trappan som saknat detta sedan vi bytte fönstret 2010.....
Satte även upp ny pärlspont i gamla hallen. Trodde att jag hade panel så det skulle räcka även till nya hallen men det visade sig vara golvplank som blev över från övervåningen. Bra att lyfta och titta vad man har för grejer ibland.
Nu blev det istället en tur till Sandviken och slänga upp 60m på biltaket en kväll efter jobbet.
Nu är äntligen all panel på plats!

JPEG_20160315_180027_1414400993.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Då vi var tvungna att riva gamla uteplatsen för att göra tillbyggnaden av hallen så passar vi även på att göra det som vi vill ha det utanför. Marken har tidigare sluttat mot huset vilket gjorde att förra trallen satt uppe på fasaden en bit. Nu ville vi gräva bort lite massor för att få en plan yta på båda sidor om entrén. Till vänster blir det ny trall fast lägre och på andra sidan en grusad uteplats. Hittade en kille några gator bort som hade minigrävare, minilastare och lastbil och som tog småjobb på fritiden. Han har nu grävt hos oss och det blev riktigt bra.

IMG_20160410_141546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På höger sida har vi inkommande el och fiber. Då han behövde gräva bort ca 30-40cm längst bort från fasaden för att få en yta i lod så höll vi tummarna att kablar skulle ligga djupt. De låg på ca 30...:)
Igår stod jag i regnet och handjagade för att kunna sänka dom. Jäkla telerör att vara styva. Måste gräva hela vägen från fasaden och en bit förbi kanten där vi sedan kommer mura upp en stenmur för att kunna få ner röret. Tvivlar på att det kommer hamna under 30cm på blivande uteplats men en 20 borde jag orka med.

IMG_20160419_063512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Vi är nyfikna på att se hur det gått för er med uteplatsen!
 
Japp, har varit usel på att följa upp detta. My bad... Allt är i stort sett klart. Lite utvändig målning kvar. Blev en grusad uteplats till höger om entrén och en trall till vänster. Gjöt trappsteg ner till respektive uteplats och murade naturstensstödmurar runt. Har heller inte kopplat in vattenburna golvvärmen i nya hallen ännu men lågvolts Kelvin tuffar på. Funkar riktigt bra. Har ny telefon men ska konsultera Googlemolnet och se om jag kan skaka fram några bilder.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.