Hej,

Hur bör jag fasadrenovera?


Jag har ett hus byggt -44, där stommen är stående plankvägg. På insidan är det en tunn 10-12mm träfiberskiva och utsidan är putsad.

På 70 talet har huset fasadrenoverats: en stålvinkel har monterats och på denna står nu en ny fasad av mexitegel.

Konstruktion: Utifrån => In
  • Mexitegel
  • 50mm hålrum
  • Puts
  • Stående plankvägg
  • Träfiberskiva.


Alternativ1: Ta bort mexitegel, putsa om underliggande putsfasad.
Har tegel/luftspalt positiv inverkan på isoleringsförmågan, eller blir det motsavande energiförbruk som idag?


Alternativ2: ta bort Mexitegel, riv putsen ner till plankväggen, tilläggsisolera ca 70mm, luftspalt och ny putsfasad utanpå.

Vad hade ni gjort? Erfarenheter från egna renoveringar?

Niklas
 
Alt 3: Om du kan och takfoten sticker ut tillräckligt för att bygga på fasaden, sätt fast isoleringsskiva, typ frigolit 50-100mm, sen nät och puts på den så får du extra isolering och en slät och fin vägg. Mexiteglet och luftspalten ger dig isolering idag, dumt att riva bort.
 
Tack Jonatan79, takutsprång samt estetiska = få tillbaka mer av det ursprungliga utseendet gör det till ett inte fungerande alternativ.

Borde haft med det i texten.
 
Ok, synd. Hur mycket isolering ligger idag innanför plankväggen?
 
Jag skulle vara så knäpp att jag skulle riva mexiteglet och testbo en vinter med gamla putsen (och många varma tröjor att ta till). Höll jag på att frysa ihjäl eller elräkningen fick mig att dåna så skulle jag överväga att tilläggisolera till nästa vintersäsong.
 
Vi har en liknande situation: Byggår -33, plankstomme, revetering. I vårt fall är det inte mexitegel som kom på på 70-talet, utan plastfärg.

Vi kommer köra på alternativ 1. Vi har redan börjat slipa bort plastfärgen så smått. Det är ett riktigt grisjobb, men görbart. Vi pratade med en stor fasadfirma om ny puts, och fick offerter på ca 300000 (inkl. tilläggsisolering), samt ca 200000 (utan tilläggsisolering). Då skulle de smälla upp nya putsskivor utanpå den befintliga putsen, och göra en helt ny puts. När vi pratade med en lokal murarfirma fick vi istället beskedet att det går utmärkt att bara putsa om den befintliga putsen om vi tar bort plastfärgen. Det landar på ca 100000, så vi kör på det.

Vår kåk är tilläggsisolerad på insidan. Har ni ingen isolering alls invändigt? I så fall kan det nog bli lite kallt på vintern, och det kan nog vara läge att isolera lite. Jag har full förståelse för att det blir bristfälligt rent estetiskt att göra det på utsidan, och vi väljer också bort det.

Huset på ca 160 kvm (inkl. uppvärmd källare som inte räknas som boyta) värms av bergvärme, kompletterat av två eldstäder som det eldas flitigt i under eldningssäsong. Vi gjorde av med drygt 8400kwh 2015 (värme + hushållsel). Mycket nöjd med det.

Hur värms ert hus? Det kan nog påverka vad vi vill göra.
 
Fundering: Har Mexitegel + stående luftspalt verkligen en isolerande funktion?

Uppvärmningen är luft/vatten värmepump och ytan ca 160kvm på två plan (plus källare).

Om vi kör på tilläggsisolering utvändigt + puts, är det då cellplast eller mineralull som är bäst?
Det finns inte något regelrätt ångskydd på insidan av väggen så fukt torde kunna transporteras genom plankväggen och kondensera på cellplasten?
 
Ingen isolering på insidan, det alternativet känns inte realistiskt då det är bra skick invändigt...
 
På vårat hus, (byggt -36 med tegelfasad från 70-talet) rev vi ner allt in till plankväggen.
Reglade sen upp och isolerade med 95mm. Utanpå det satte vi 70mm heltäckande västkustskiva och sen luftspalt och träpanel med hatläkt. Takfot och gavelutsprång förlängdes och fönstrena flyttades ut.
Invändigt var det tretex så där plastade vi och isolerade/reglade upp 45mm innan osb och gips.
Huset blev mycket energisnålt.
 
Jag skulle ta bort mexiteglet och den gamla putsen. Skåla på med 2x2 eller 2x3 tums reglar. Sätta någon cellulosabaserad isolering mellan reglarna. Sedan klä utsidan med någon mjuk träfiberbaserad vindskyddsskiva till exempel Hunton. Sedan spikreglar och bräder. Så skulle jag göra om det vore mitt hus men smaken är olika. Om ni vill ha putsafasad går säkert det också att åstadkomma.

Huvudsaken är att man aldrig någonsin putsar om med cementbaserad puts på en gammal putsad trävägg. Aldrig någonsin! En kamrat gjorde det misstaget och efter ungefär 15 år fick vi stötta och såga av en yttervägg i gången vid underkant på fönstren och byta allt trävirke därifrån och nedåt. Stolpar och syll och snedbrädning altihop var mjukruttet eller mögligt. Det blev en liten renovering kan man lugnt säga........
Cementbruk och kalkcementbruk har nämligen starkare kapillärsugning och sämre ånggenomsläpplighet än rent kalkbruk. Det innebär att regnvatten sugs inåt och ånga inifrån inte kan torka utåt. Fukten blir kvar bakom putsen och trävirket ruttnar precis som på alla moderna enstegstätade putsfasader.
Gammaldags putfasader på trä är gjorda med rent våtsläckt kalkbruk. Dessutom är träväggen i sig själv både ånggenomsläpplig och hygroskopisk så de fuktmängder som kommer in kan torka ut. De två första putsskikten brukar vara blandade på aningen grövre sand än nutida putsbruk och yttersta skiktet med finare sand. Det är svårt att få modern torrsläckt kalk att hänga kvar på väggen och att våtsläcka torrsläckt kalk tar tid och är krångligt så alla moderna proffs vägrar att arbeta med rent kalkbruk utan tillsatt cement. Alla färdigbruk jag har sett innehåller cement trots att de kallas kalkbruk.

Därför blev vi tvungna att göra allting själva och av enkla råvaror. Körde hem sand från byns samfällda sandtag som vi siktade manuellt och köpte torrsläckt kalk som vi våtsläckte själva. Vi blev tvungna att lära oss hantverket och putsa på gammalt vis. En pensionerade murare 90-årsåldern kom ihåg hur han hade varit med som lärling och putsat med kalkbruk så han hade några tips att ge och så hittade vi litet tips på nätet. Vi gjorde så gott vi kunde och resultatet blev perfekt utom på två små fläckar där vi gjorde nybörjarmisstag.

Jag tror inte alls på det här med bergull/glasull i gamla hus. Då måste man ha plast på insidan för att inte få kondensrisk i ullen och praktiska sannolikheten för att åstadkomma en bra plastfukspärr invändigt i ett gammalt hus är grovt räknat lika stor som chansen att bli lottomiljonär utan att köpa en enda lott.
Jag tror inte heller på att spika upp cellplast eller frigolit och putsa på den. Det blir garanterat fuktskador. Gamla hus är inte ångtäta inåt och frigolit är relativt ångtätt så det blir garanterat kondens i väggen. Dessutom finns det ju färska erfarenheter av att modern enstegstätad puts på frigolit släpper in regnvatten och ger garanterade fuktskador.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.