Hej,
Vad borde det kosta att få gasen frånkopplad och pluggad i Stockholm? Bor i bostadsrätt i innerstan.
 
Har än sålänge fått fasta bud på 2500 -3200 kr.
 
Inte svar på frågan. Men har du koll på att du har tillräcklig elmatning till lägenheten för att köra utan gas?
 
hempularen skrev:
Inte svar på frågan. Men har du koll på att du har tillräcklig elmatning till lägenheten för att köra utan gas?
Japp har en skinandeblank ny central med 3 fas som väntar på att få häll!
 
Jag betalade 1200 efter rot förra året när behörig gasröris var här. Tog typ 10 minuter att kapa av ledningen och plugga.
 
Hej och tack för denna fråga - jag är ute efter samma svar!
Gnagare i Bajenhöjden: kommer du ihåg vad firman heter? Är du nöjd med resultatet?
Tacksam för svar
K
 
Jag anlitade Sofia Rör, kollade en lista på behöriga gasrörisar i Stockholm och Sofia låg relativt nära mitt hem och hade en vettig hemsida så första samtalet blev till dem. De skickade då en kille ett par dagar senare till ett rimligt pris och intygade att det inte var något problem att kapa en ledning under tryck. Annars hade hela husets gas fått stängas av och samtliga ledningar luftas efteråt.

Nöjd med resultatet? Ja, men det var inget svårt jobb direkt. De kom dock på utsatt tid, kapade röret där jag ville och stökade inte ner lägenheten under den korta tiden. Mig veterligen har det inte läckt ut gas heller.

Sen är det ju alltid en startkostnad på hantverkare, så även om jobbet tar två minuter får man ju betala för en servicebil enkel sträcka och typ 2-3 timmars arbetstid vilket brukar bli 1200-1500 efter ROT, men i det här fallet när det handlade om att såga i en gasledning kändes det solklart att låta någon behörig göra jobbet.
 
Måste fråga - hur sågar man av ett rör med brandfarlig gas under tryck? Låter spännande..... :)
 
O
ZipLock skrev:
Måste fråga - hur sågar man av ett rör med brandfarlig gas under tryck? Låter spännande..... :)
Man bör nog undvika vinkelkapen :p

Men trycket är inte speciellt högt...
 
Jag anlitade www.samsonsror.se för detta för några år sedan... men för att KOPPLA PÅ gasen i min lägenhet. Gashäll är ju det bästa man kan ha, och jag saknar det nu när jag bor i hus.
 
Krokkodriljo skrev:
Jag anlitade www.samsonsror.se för detta för några år sedan... men för att KOPPLA PÅ gasen i min lägenhet. Gashäll är ju det bästa man kan ha, och jag saknar det nu när jag bor i hus.
Fasaden på ett av husen jag bodde i i Stockholm hade en tydlig färgskillnad i putsen kring två fönster. Jag frågade vaktmästaren vad det berodde på och tydligen var det någon som tagit livet av sig genom att spränga köket i luften mha stadsgasen. Stora delar av lägenhetens fasad flög av i smällen. Jag lät min ledning förbli pluggad, även om risken är minimal.
 
possum77 skrev:
Fasaden på ett av husen jag bodde i i Stockholm hade en tydlig färgskillnad i putsen kring två fönster. Jag frågade vaktmästaren vad det berodde på och tydligen var det någon som tagit livet av sig genom att spränga köket i luften mha stadsgasen. Stora delar av lägenhetens fasad flög av i smällen. Jag lät min ledning förbli pluggad, även om risken är minimal.
Jag är inte så självmordsbenägen, så jag kunde utnyttja gasens fördelar och samtidigt känna mig helt trygg.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Krokkodriljo skrev:
Jag är inte så självmordsbenägen, så jag kunde utnyttja gasens fördelar och samtidigt känna mig helt trygg.
Jag hittade en artikel om händelsen i DN:s arkiv. Om man ser efter med google streetview på Cedergrensvägen 53-55 så kan man faktiskt fortfarande ana skiftningen i fasaden.

http://www.dn.se/arkiv/stockholm/gasexplosion-blaste-ut-lagenhet/
 
Kolla med föreningen innan du pluggar helt. Alternativt kan du låta anslutningen vara kvar med en plug I men de byter också regulatorn om den är gammal/eller sätter dit om det saknas och då kostar det lite till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.