Från slutsamråd till slutbesked, hur lång tid är rimligt att det tar?
 
2 timmar tog det för mig, men då var jag tvungen att ta bilen ner till handläggaren och hämta pappret.
Det bör med andra ord gå väldigt snabbt.
 
Ja det var ju överkomligt...
Varför envisas min (nya) kommun att ha en handläggningstid på minst en vecka...! Suck!
 
Vi fick "muntligt besked" av vår handläggare vilket innebar att vi kunde börja flytta in omgående efter slutsamrådet, det skriftliga beskedet kom på posten några dagar senare.
 
Känns lite ologiskt att behöva vänta minst en vecka när det gått på ett par timmar för er. Får väl ringa och höra mig för igen.
 
I lagen står det att frågan om slutbesked skall prövas så snart nämnden har har fått det underlag som behövs och att handläggningen skall ske skyndsamt.
Om det inte är några problem borde det inte ta så lång tid som en vecka.
 
Lånar tråden lite. Har slutsamråd snart och har tagit lite leveranser av möbler till huset (fritidshus, ej permanent).

Frågor:
1. Har personen från kommunen ens något att göra INNE i huset?
2. Det står i en prop från regeringen att om man uppför en byggnad och har bygglov och startbesked så kan slutbeskedet ses som en "administrativ formalitet". http://data.riksdagen.se/fil/EC29C618-9B02-4F2B-A801-041265D4786B (ang nedsättning av byggsanktionavgift).
3. Det verkar vara otydligt definierat "att ta i bruk". Möblera OCH inreda eller bara lagra möbler?
4. Det står att man slipper byggsanktionsavgift om man åtgärdar felet innan nämnden tar beslut om sanktionsavgift, kan man inte bara tömma huset då och slippa avgift?

Vet att det inte finns några raka svar men intressant hur lagstiftningen kan vara så otydlig.
 
Som ett svar på Stringfellows fråga: Eftersom slutsamrådet oftast sker på plats och man då går igenom bygget så brukar man vara både inne i och utanför den byggnad som uppförts. Där jag jobbar brukar vi efter förfrågan tillåta att man ev lagrar ett fåtal möbler eller kartonger innan slutsamrådet, men inte att man möblerar upp eller i övrigt tar det i bruk. Jo visst skulle man kunna se det så, men då ska ju huset tömmas inför en kontroll och det känns kanske lite onödigt.
Hos oss tar det normalt en vecka att få slutbeskedet per post men vi brukar maila en kopia samma dag som samrådet varit för att byggherren ska kunna komma in så snart som möjligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Vi fick ett muntligt besked direkt på plats, sen kom det skriftliga beslutet några dagar senare.
 
  • Gilla
Fru.Deje
  • Laddar…
Stringfellow Hawke skrev:
Lånar tråden lite. Har slutsamråd snart och har tagit lite leveranser av möbler till huset (fritidshus, ej permanent).

Frågor:
1. Har personen från kommunen ens något att göra INNE i huset?
2. Det står i en prop från regeringen att om man uppför en byggnad och har bygglov och startbesked så kan slutbeskedet ses som en "administrativ formalitet". [länk] (ang nedsättning av byggsanktionavgift).
3. Det verkar vara otydligt definierat "att ta i bruk". Möblera OCH inreda eller bara lagra möbler?
4. Det står att man slipper byggsanktionsavgift om man åtgärdar felet innan nämnden tar beslut om sanktionsavgift, kan man inte bara tömma huset då och slippa avgift?

Vet att det inte finns några raka svar men intressant hur lagstiftningen kan vara så otydlig.
Skall man vara lite petig så borde det inte vara OK att lagra saker i huset innan slutsamrådet. För då tar du det ju i bruk som förråd. Det primära skälet för att inte tillåta ibruktagande är säkerhets och miljöskäl. Man vill säkertställa att det inte är farligt att vistas i huset (och det kan ju vara lika farligt att bära in saker i ett hus som ex. saknar trappräcken). och man vill säkerställa att ingen börjar använda avlopp innan de är kopplade till en godkänd lösning. Och lite liknande.

Sedan finns det nog ett skäl till för förbudet, och det är att skapa incitament för färdigställande. Tidigare var det inte helt ovanligt att slutsamråd hölls i ett hus som fortfarande var halvfärdigt efter 5 år när bygglovet gick ut.
 
hempularen skrev:
Skall man vara lite petig så borde det inte vara OK att lagra saker i huset innan slutsamrådet. För då tar du det ju i bruk som förråd. Det primära skälet för att inte tillåta ibruktagande är säkerhets och miljöskäl. Man vill säkertställa att det inte är farligt att vistas i huset (och det kan ju vara lika farligt att bära in saker i ett hus som ex. saknar trappräcken). och man vill säkerställa att ingen börjar använda avlopp innan de är kopplade till en godkänd lösning. Och lite liknande.

Sedan finns det nog ett skäl till för förbudet, och det är att skapa incitament för färdigställande. Tidigare var det inte helt ovanligt att slutsamråd hölls i ett hus som fortfarande var halvfärdigt efter 5 år när bygglovet gick ut.
Så klart, men som vanligt när lagstiftarna ska försöka komma åt ett problem går det ju för långt åt andra hållet.

Jag har t.ex. gjort det mesta själv i huset, ska jag inte då få ta en kaffe i köket och kunna sitta på en stol vid ett bord? Måste jag ta dit en byggbod? När barnen är med ska man inte kunna ta med lite leksaker till dom i ett "nästan" färdigt hus? Blir lite konstigt kan jag tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.