Hej, tänkte höra lite åsikter kring våra planer på vårt nya kök. Vi funderar starkt på att ta bort en vägg som är mellan köket och vardagsrummet. Alternativt ta bort delvis för en halvöppen planlösning. Idag så används just den väggen för TV. Problemet som uppstår är vart man ska placera TV:n och soffan.

Kan börja med att fördelen som det är nu, vägg emellan, så är det väldigt skönt att slippa ljud och matosen under matlagningen ut till vardagsrummet. Det är väldigt isolerad så fort man stänger till dörren. Och det är skönt för de som sitter i vardagsrummet och vill umgås. Det är en sluten ventilationssystem (frånluft) i köksfläkten och forcerar det mesta av lukten. När gästerna kommer kan det vara bekvämt att det finns två olika rum att befinna sig i, vissa kanske håller sig till köket och en annan i vardagsrummet. Kan ju vara så att "åh nej är han/hon också med på festen". :rolleyes:

Fördelen med en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum, ser vi som att det blir mer socialt när gästerna är på besök. Då finns det plats för en köksö och mer arbetsyta, förvaring och frukostbord. Vilket är skönt på en lägenhet på 70 kvm. En tvårummare.

Samtidigt kan man väl se det som en investering då trenden verkar vara mer för öppnare och sociala ytor.

Vår planlösning:
Fil 2016-04-18 11 28 29.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksö: Tresitsig som är tänkt för frukostbord eller nåt.
Fil 2016-04-11 13 56 25.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök: Köksfläkt, induktionshäll och ugn.
Fil 2016-04-11 13 56 08.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket fortsätter ut på "hallen". Dubbla kyl och frys, mikrovågsugn och en liten bänk att ställa kaffekokare på.
Fil 2016-04-11 13 55 52.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint kök! Mesta delen av tiden är vardag och inte fest så fundera på hur du vill ha det i vardagen. Själv så har vi valt att ha det öppet mellan vardagsrum och kök. Mycket pga att det är roligt med sällskap, det blir ljusare ytor och känns större. Tycker även att öppen planlösning funderar bättre vid fest. =)
 
Tycker väl att du har räknat upp ganska många nackdelar med öppen planlösning, så varför vill du ha det?

Vet ju inte hur du har tänkt placera matbordet, tänk på att det inte är kul för gäster att ha utsikt mot köksregionens slagfält med högar av disk rester från matlagning etc Kanske en vikvägg som kan kan dra för vid behov vore lösningen?

Tänk också på hur det blir med matos som sätter sig i kläderna i hallen....
 
sommarlängtan skrev:
Fint kök! Mesta delen av tiden är vardag och inte fest så fundera på hur du vill ha det i vardagen. Själv så har vi valt att ha det öppet mellan vardagsrum och kök. Mycket pga att det är roligt med sällskap, det blir ljusare ytor och känns större. Tycker även att öppen planlösning funderar bättre vid fest. =)
Tack, ja det är ju främst den sociala delen som vi är för. Blir stelt och tråkigt att vara utanför när man lagar mat och får besök.
 
Sommartorparn skrev:
Tycker väl att du har räknat upp ganska många nackdelar med öppen planlösning, så varför vill du ha det?

Vet ju inte hur du har tänkt placera matbordet, tänk på att det inte är kul för gäster att ha utsikt mot köksregionens slagfält med högar av disk rester från matlagning etc Kanske en vikvägg som kan kan dra för vid behov vore lösningen?

Tänk också på hur det blir med matos som sätter sig i kläderna i hallen....
Ljusar upp och frigör en del ytor, kan vara en slags investering då det är en tvåa. Bra om vi ska sälja lgh en dag. Flesta gillar väl att ha det öppnare? Och plats för en köksö.

Intressant det där med matbordsplacering, vi har funderat att ha på långsidan nära fösntret eller placera den vid sidan om köksön. En sexsitsig matbord då.

En rumsdelare har vi funderat på med, antingen en Billy hylla eller som du nämnde, vikvägg vid behov.

Angående matosen får man väl se till att byta kolfiltret i jämna mellanrum, och hoppas att det ska fungera bra. Inte så poppis på mötena med förening om man är tvungen att öppna fönstrena för att vädra matosen som sedan går in till grannarna.
 
Vore det min lägenhet skulle jag nöja mig med att ta upp en öppning mellan vardagsrum och kök. Kanske sätta en dörr? Kanske sätta en pardörr så att man kan få en stor öppning när man vill och kunna stänga när man vill, kanske rentav en glasad pardörr så att man kan se varandra mellan rummen......

Trender kommer och går. Har för mig att jag läste någonstans att rumsindelade bostäder börjar bli populära igen.... Till dess ni är färdiga med ombyggnaden kan trenden ha vänt (återkommer om jag hittar den artikeln)
 
Redigerat:
  • Gilla
time2catch
  • Laddar…
BirgitS
Det kommer väl alltid att finnas de som gillar öppna planlösningar och de som tycker det är bättre om man inte ser smutsiga stekpannor och annat medan man äter.

Nu vet jag inte var du bor men i Stockholms innerstad och närförorter får man normalt mer pengar för 70 kvm om det är en 3:a i stället för en 2:a. Känner till en 75 kvm 3:a som gjordes om till en 4:a och priset gick upp rejält. När man ska få in allt på få kvm är ett enda rum för kök och vardagsrum väldigt bra. Jag känner ett ungt par som skulle tycka att det blir en försämring när du planerar att ta bort hallen eftersom det är där de skulle kunna tänka sig att ha sina hemarbetsplatser. Därmed sagt att det finns många åsikter om hur lägenheter ska vara planerade och man alltid stänger ute en del av marknaden hur man än gör. Vad som kommer att vara mest efterfrågat om några år när ni vill sälja är svårt att veta nu, men det går alltid att prata med mäklare om hur marknaden reagerar på olika alternativ nu.

Några kommentarer till ditt förslag:
När ni låter köket växa ut i hallen kommer ni att få det långt mellan kyl och spis.
Den som lagar mat när gästerna hänger runt köksön kommer att stå med ryggen mot dem och därför få svårt att delta i ett samtal fast det är samma rum.
När man kommer hem efter att ha handlat vill man ställa matkassarna nära kyl och liknande och då är det viktigt att den lilla bänken bredvid mikron inte är belamrad med kaffebryggare och annat.
Men det är bara ni som kan veta vilka kompromisser ni är beredda att göra.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag gillar öppen planlösning men jag hade nöjt mig med att ta ner väggen mellan kök och vardagsrum. Kanske snarare placera ett ordentligt matbord mellan kök-vardagsrum och skippa köksön. Sätt igen väggen som är mellan hall-vardagsrum idag (blir bra klädkammare kvar av hallen) och så får du lite mer vägg för tv, hyllor etc i vardagsrummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Öppen planlösning mellan kök, hall och vardagsrum vill många ha, men ofta är syftet med det att få in fler sovrum utan att hela lägenheten för den skull känns full av dörrar, väggar och korridorer. Hallen utanför köket känns ju som en ganska förspilld yta, så jag förstår tanken på att göra om, men samtidigt är jag också inne på det BirgitS skriver: att fler sovrum är bra. Tyvärr har jag inga bra idéer på planlösning för det i ert fall, eftersom sovrum bör ha fönster, och det isåfall nästan är nödvändigt att ta en del av nuvarande kök. Det finns dock fönsterlösa varianter med mindre alkover där man satt ljusinsläpp uppe mot taket. Det handlar ju isåfall om att kunna bo kvar när man får barn.
 
Fundera noga var ni ska ha matbordet. Jag har varit på visning i ombyggda lägenheter där folk missat att köksön tar plats och trycker iväg matbordet långt från köket.

Sedan gör ombyggnaden lägenheten olämplig för andra än singlar och barnlösa par, vilket inte borde öka värdet.
 
Redigerat:
Jag tänker mig att man har matbordet framme vid fönstren och soffa med TV i det mörkare hörnet? Med ryggen på soffan mot hallen som en avgränsning.
 
BirgitS
Anna_H skrev:
Öppen planlösning mellan kök, hall och vardagsrum vill många ha, men ofta är syftet med det att få in fler sovrum utan att hela lägenheten för den skull känns full av dörrar, väggar och korridorer. Hallen utanför köket känns ju som en ganska förspilld yta, så jag förstår tanken på att göra om, men samtidigt är jag också inne på det BirgitS skriver: att fler sovrum är bra. Tyvärr har jag inga bra idéer på planlösning för det i ert fall, eftersom sovrum bör ha fönster, och det isåfall nästan är nödvändigt att ta en del av nuvarande kök. Det finns dock fönsterlösa varianter med mindre alkover där man satt ljusinsläpp uppe mot taket. Det handlar ju isåfall om att kunna bo kvar när man får barn.
Den 3:an som blev en 4:a gjorde man om så att man delade vardagsrummet i två små sovrum (vardera med ett fönster) och slog ihop köket med sovrummet bredvid för att få ett kombinerat kök och vardagsrum. En sån ombyggnad går ju att göra även i TS lägenhet.
 
BirgitS skrev:
Den 3:an som blev en 4:a gjorde man om så att man delade vardagsrummet i två små sovrum (vardera med ett fönster) och slog ihop köket med sovrummet bredvid för att få ett kombinerat kök och vardagsrum. En sån ombyggnad går ju att göra även i TS lägenhet.
Knappast, då vardagsrummet har massor med fönster i ena halvan och bara balkongdörr i andra halvan. Det blir ju två rätt stora sovrum, varav ett väldigt ljust och ett väldigt mörkt. Bättre isåfall att flytta in köket i det mörka hörnet, om det går att flytta fläktkanaler och sådant.
 
BirgitS
Anna_H skrev:
Knappast, då vardagsrummet har massor med fönster i ena halvan och bara balkongdörr i andra halvan. Det blir ju två rätt stora sovrum, varav ett väldigt ljust och ett väldigt mörkt. Bättre isåfall att flytta in köket i det mörka hörnet, om det går att flytta fläktkanaler och sådant.
Så mycket konstiga planlösningar som jag ser här i Stockholm så vore det inte något konstigt med ett föräldrasovrum som bara har fönster i en balkongdörr (alternativt att det säljs som arbets- och gästrum men blir barnrum efter några år) och det kan ju fungera med nuvarande trend med ombonat, mysigt och lite mörkt. Men visst kan man göra som du föreslår också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.