Hej på Er,
Tyvärr så brådskar det, jag önskar ha ett lite synpumkter och förslag på alternativ klippare inför ett möte på lördag 23/4.

Förutsätnningar

Fotbollsplan med måtten 110x65m ca 7100kvm. Planen kommer att djupluftas ner till ca 15 cm djup.
Det kan förekomma nedblåsta grenar, grästuvor tejprester etc.

Vi har fått ett förslag på 2st HVA 450X, (hur slingorna kommer att dras vågar jag inte uttala mig om.)
Pris ca 70.000kr installerat och färdigt.


Personligen skulle jag föredra en slinga ca 1m utanför kantlinjen, innanför kantlinjen kan man göra vad man vill, t.ex extradränering, gräva ner bevattning.

Hur ska man göra för att lösa detta. Själv har jag tittat på 2 st Stiga Autoclip 720S med extra batteri.

Hur kopplar / installerar man om man vill ha 2 klippare på samma yta?
Vilken är att föredra? HVA eller Stiga?
Underhåll?

Hoppas att Ni förstå hur jag menar, skallen är lite köttig just nu.:x

// Vallenman
 
Blir ju omöjligt att dela upp planen i två olika zoner, en till varje klippare om man inte kan dra tråden tvärs över planen på mitten. Vet inte om det är teknisktmöjligt men isånafall måste man ju har två trådar runt planen. En till varje klippare och sen låta dom köra i samma zon. Men vitsen med två försvinner ju lite då samt att dom kommer ju dubbel klippa mer än vad bara en hade gjort. Så det bör ju dra ned kapaciteten en hel del. Puttman's alternativ verkar ju mer lockande och endamålsenligt då.
 
Man kan ha flera HQ inom samma område. Så slingdragningen blir ju inte så avancerad. Det går även att dela planen på mitten och låta de gå i varsitt område med överlappande slingor med olika slingsignal. Har även sett flera stigamaskiner på en plan. Vet dock inte om de går i samma slinga eller har var sin.
 
Redigerat:
Den vore det ultimata, men tyvärr så kostar den ca 175.000 kr. Inget för oss tyvärr.

Går det inte att placera två laddstationer bredvid varandra?
Är den ena upptagen så gå den till nästa.
 
Det går att ha flera laddstationer men de är nog kopplade till sina respektive klippare. 2st HQ i samma slinga är en mycket vanlig lösning på fotbollsplaner.
 
Hur är det kopplade då?
 
Normalt är det en Husqvarna per planhalva.

Såna här installationer gör man sällan själv, brukar kombineras med serviceavtal och funktionsgaranti. Man köper i princip tjänsten "klippt fotbollsplan", exakt hur lösningen går till brukar man överlåta till sin ÅF.

Kolla med din ÅF hur de tänkt sig!
 
De flesta stigamaskiner som går på fotbollsplan går i samma slinga. Två stationer där den ena inte är inkopplad på själva slingan utan den går bara rakt igenom stationen. Är första huset upptaget går roboten vidare till nästa. Dessutom rekommenderas en snabbare laddare....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.